דלג אל

מערך שיעור מעודד מעורבות בלמידה מרחוק

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

למידה מרחוק עשויה לפגוע במעורבות התלמידים והתלמידות במתרחש בשיעור. במעבר ללמידה מרחוק במצב חירום, יש צורך לבנות מערכי שיעור המגבירים מעורבות והשתתפות.

כותבי הפרקטיקה:

גל אלון, אגף מו״פ, ניסויים ויוזמות, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך
אילנית שוורץ, האגף לחינוך יסודי, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

המעבר ללמידה מרחוק, מעמיד את המורות והמורים בפני אתגר של קידום מעורבות תלמידים והגדלת האינטראקציה בסביבה הווירטואלית.

כלי בינה מלאכותית, כגון הצ׳טבוט Claude, מאפשרים למורה ליצור באופן דינמי תכנים ופעילויות המותאמים לתלמידים, על בסיס ניתוח מידע קודם אודות צורכיהם ותנאי הלמידה שלהם, לצד תנאי ההוראה של המורה.

הפרקטיקה שלהלן באה לסייע בבניית מערך שיעור המתאים את דרכי ההוראה והלמידה למציאות של למידה מרחוק, תוך שמירה על רמות גבוהות של מעורבות תלמידים ובאמצעות שילוב כלי בינה מלאכותית. 

הפרקטיקה בנויה משלושה שלבים:

  1. שלב א': הזנת נתונים רלוונטיים לתבנית נתונה, בתמיכת הצ'טבוט.
  2. חלק ב': העלאת התבנית לצ'טבוט ובניית שיעור אינטראקטיבי המבוסס על הנתונים שהוזנו.
  3. חלק ג': שיפור איטרטיבי (חזרתי) של השיעור - ביצוע דיוקים, התאמות ושינויים במידת הצורך.

חלק א': הזנת נתונים רלוונטיים לתבנית נתונה, בתמיכת הצ'טבוט

הפרקטיקה מציעה דרך יעילה לבניית מערך שיעור באמצעות תבנית (טבלה), הכוללת מידע מפורט ורלוונטי לקידום המטרות החשובות לנו בשיעור.

התבנית מבוססת על ההנחה, שכדי לדייק את המענים מהצ'ט בבניית מערך שיעור עלינו להקפיד על שלושה רכיבים משמעותיים:

  1. פירוט רב ככל האפשר של הנושא, תחום הדעת, תנאי הלמידה, מאפייני התלמידים, הכלים הטכנולוגיים וכדומה.
  2. הגדרות ברורות של מטרות הלמידה: מטרות הקשורות לתוכן, מטרות הקשורות לתחום הדעת, מטרות הקשורות לערכים או למיומנויות המאה ה-21 וכדומה. 
  3. הגדרת פעילויות ותוצרים: פירוט הפעילויות הנדרשות וסוג התוצר שכדאי לנו כמורים להפיק כדי להשיג את המטרה.

לאור שלושת הרכיבים לעיל, נעזר בצ'ט לבניית שיעור בלמידה מרחוק, שמטרתו היא הגברת מעורבות התלמידים:

  1. הזנה מפורטת של רכיבי השיעור לתבנית, בהתאם לנתוני הכיתה (דוגמה)
  2. הגדרות ברורות של מטרות הלמידה
    לכל שיעור שאנו בונים יש מספר מטרות: תוכניות, קוגניטיביות, ערכיות ועוד. אם ידועות לנו המטרות הממוקדות שנרצה להשיג, נזין אותן בתבנית. אם איננו ממוקדים עדיין במטרה ספציפית, נוכל להיעזר בצ'ט להגדרת המטרות. 

    העבודה עם כלי בינה מלאכותית כמו צ'טבוט, יכולה להיעשות כתהליך של חקר והתמקדות הדרגתית, שבו המורָה מובילה את החקירה בהתאם לצרכיה, והצ'טבוט מספק אפשרויות והשראה.

    להלן דוגמה למהלך חקר שימקד אותנו במטרה ספציפית, הקשורה למעורבות תלמידים בשיעור מרחוק:

    • ננסח שאלת חקר פתוחה בתחום המעסיק אותנו.
      • לדוגמה: "מהן הדרכים ליצירת מעורבות תלמידים בשיעור בלמידה מרחוק?"
    • כתשובה לשאלה נקבל מגוון תשובות אפשריות, לדוגמה:
      • שימוש במשימות אינטראקטיביות
      • משחקים ותחרויות
      • שיתוף בקבוצות קטנות 
      • ….
    • מיקוד: נבחר אפשרות אחת או יותר מהרעיונות שהתקבלו, שנראים מתאימים וישימים בכיתה, ונשאל שאלת מעקב להרחבה ולפירוט האפשרות שנבחרה. 
      • לדוגמה: "תוכל לפרט ולהדגים מספר משימות אינטראקטיביות שיכולות לקדם מעורבות תלמידים בכיתה ג' בלמידה מרחוק?"
    • "תוכל לפרט ולהדגים מספר משחקים שיכולים לקדם מעורבות תלמידים בכיתה ג' בלמידה מרחוק?"
    • נקבל מהצ'ט מגוון רעיונות ודוגמאות למשימות אינטראקטיביות ולמשחקים מתאימים.
    • מתוך המידע שקיבלנו, נזין בתבנית את המטרות המדויקות שנרצה להשיג בתחום מעורבות התלמידים והתלמידות בשיעור.
    • בשלב הבא, נעבור למטרה נוספת הקשורה למטרות שנרצה לקדם בתחום הדעת. נוודא שהמטרה שלנו גם כאן ממוקדת ומפורטת. 
    • בדוגמה שנביא להלן, המטרה היא ללמד את התלמידים אסטרטגיות יעילות להבנת מילים שאינן מוכרות להם בטקסט. כדאי לציין בתבנית באילו אסטרטגיות נרצה להתמקד. אם איננו בטוחים לגבי האסטרטגיות האפשריות, נוכל לשאול:

    "תוכל לתת אפשרויות ודוגמאות לאסטרטגיות להבנת מילים לא-מוכרות בטקסט?"

    נזין לתבנית את האסטרטגיות שאותן נרצה ללמד בשיעור.

3. הגדרת פעילויות ותוצרים

כעת, ניגש להגדרת הפעילויות והתוצרים שנרצה להפיק כדי להשיג את מטרות השיעור. גם כאן, נוכל להיעזר בצ'ט כדי לקבל רעיונות והשראה. נוכל לשאול, למשל:

"תוכל לתת רעיונות ודוגמאות למשחקים אינטראקטיביים שניתן לשלב בשיעור שמטרתו: אסטרטגיות שונות להבנת מילים לא-מוכרות בטקסט?"

ראו דוגמה להזנת שני הרכיבים שתוארו לעיל, בתבנית תכנון השיעור:

  • מטרת השיעור מבחינת התוכן: התלמידים יכירו ויבינו מילים הקשורות לחיי הזאבים.
  • מטרת השיעור מבחינת מיומנויות הקשורות לתחום הדעת: התלמידים יכירו ויתרגלו אסטרטגיות להבנת מילים לא-מוכרות בטקסט. האסטרטגיות הן:
    • ניתוח מילה: בדיקת שורש המילה, משקלה, מוספיות וכד', כדי להסיק את המשמעות.
    • הקשר: ניתוח המשפט שבו מופיעה המילה וההקשר הרחב יותר בטקסט, כדי להבין את המשמעות.
    • מילים נרדפות: איתור מילים נרדפות בטקסט, שעשויות לעזור בהבנת המילה.
    • המשך קריאה: דילוג על המילה והמשך הקריאה, עד לקבלת רמזים נוספים להבנת המילה מתוך ההקשר שבו היא מופיעה.
    • מילון: שימוש במילון, פיזי או דיגיטלי, כדי למצוא הסבר ישיר למילה.
  • מטרה ברורה הקשורה למעורבות התלמידים בשיעור: כל תלמידי הכיתה ייקחו חלק בפעילויות בשיעור - ישתתפו בדיון במליאה, בזוג או בקבוצה, וישחקו במשחק אינטראקטיבי המתרגל את הנלמד בשיעור.
  • הפעילויות והתוצרים שנרצה להפיק כדי להשיג את מטרות השיעור: דיון, פעילות בזוגות או בקבוצות, משחק אינטראקטיבי כמו משחק טריוויה (שאלות טריוויה על המילים), פירוש וזיהוי האסטרטגיה המתאימה ביותר להבנת המילה. 

חלק ב': העלאת התבנית לצ'טבוט ובניית שיעור אינטראקטיבי המבוסס על הנתונים שהוזנו בתבנית (טיוטה ראשונה)

לאחר שהזנו לתבנית את כל הנתונים, נשמור אותה ונוכל להעלותה כקובץ לצ'טבוט.

ראו דוגמה לתבנית מלאה.

 *הערה: אם בחרנו בוט שאינו מאפשר העלאת קובץ, נעתיק ונדביק את תוכן הטבלה לתוך הצ'טבוט.

  • נחזור ל-Claude, ונלחץ על כפתור האטב כדי להעלות את הקובץ ששמרנו. נמתין מספר שניות, ונראה שיתווסף קובץ לצד תיבת הטקסט שבה נזין ל-Claude את הפקודה שלנו.
  • כעת, נזין ל-Claude הנחיה חד-משמעית וברורה. למשל: "בנה שיעור מקוון אינטראקטיבי, במטרה להגביר מעורבות תלמידים, בהתאם לנתונים הכתובים בטבלה שמופיעה בקובץ המצורף".

חלק ג': שיפור השיעור - ביצוע דיוקים, התאמות ושינויים במידת הצורך

  • נקרא את תשובתו של הבוט. מה דעתנו? האם הוא קלע לדרישות שלנו? האם הוא שכח להתייחס לנתון מסוים? האם מה שהוא מציע גרוע עד כדי כך שאנחנו שוקלים לנטוש?... רגע, זוהי רק ההתחלה!
  • נמשיך את השיחה עם הבוט ונעזור לו לעזור לנו. לא נוותר! אם הוא שכח משהו, נזכיר לו. אם התוצר לא מדויק, ננחה אותו בכיוון הנכון. חשוב לזכור: העבודה עם הבוט היא הדרגתית. כמו בשיחה עם אדם אמיתי, לא נוכל להטיל עליו משימה מורכבת ולצפות שיצליח בניסיון הראשון. ככל שנדייק ונכוון אותו, כך התוצר יהיה איכותי יותר. 

להלן מספר דוגמאות לפרומפטים להמשך השיחה, שיכולים לעזור במיקוד הבוט. הדוגמאות מותאמות למידע שהצגנו בדוגמאות הקודמות:

  • "שים לב שהמטרה היא ללמד את התלמידים אסטרטגיות להבנת מילים לא-מוכרות בטקסט. עדכן את מערך השיעור בהתאם, ופרט בכל שלב בשיעור מה עליי כמורה לעשות ומה נדרש מהתלמידים לבצע".
  • "פרט כל שלב בשיעור, על בסיס הטקסט ששיתפתי אותך בו: 'הַזְּאֵב - בַּעַל חַיִּים חַבְרוּתִי', ותן דוגמאות לכל שלב".
  • "הכן משחק קלפים להתאמה בין מילה לפירושה. צור 8 זוגות של התאמות ונקד את המילים".
  • "כתוב תוכן למצגת שתלווה את השיעור, כולל שלבי השיעור והסברים לגבי כל אסטרטגיה והדגמה מתוך הטקסט ששיתפתי איתך בטבלה".
  • "המשימה שהצעת לי לתת לתלמידים, מאוד מאתגרת בהתחשב בזה שיש לנו 32 תלמידים שיצטרכו להתחלק לזוגות בחדרים נפרדים בזום. הצע לי דרכים נוספות להפעלה אינטראקטיבית של התלמידים בתרגול פירוש מילים באסטרטגיות שונות".

עוד רעיון

עוד רעיון

נציע לתלמידים לצפות בסרטון על שגרת הבוקר (המצחיקה מאד, ברור!) של מר בין, לענות על סדרת שאלות, וכך לתרגל שימוש בזמן הווה פשוט. 

נבקש מהם לבדוק כל תשובה באמצעות הצ'טבוט הייעודי שהצגנו בפרקטיקה זו.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

יצירת קשר מורה-תלמיד/ה בלמידה מרחוק
בתקופות של למידה מרחוק יש חשיבות מרובה לשמירה על קשרים אישיים בכיתה ולהעמקת התקשורת האישית של המורה עם כל תלמיד ותלמידה
הבעת רגשות ומחשבות במגוון ערוצים
"רגע, מרגישים!", קופסת רגשות, ועוד פעילויות שיעזרו לתלמידים לזהות את רגשותיהם ואת מחשבותיהם במצבי חיים שונים ולהביע אותם בדרכים מגוונות ויצירתיות
עידוד שאילת שאלות על ידי התלמידים
שאילת שאלות היא תכונה אנושית שבמרכזה הרצון לדעת, ללמוד ולהבין. שאלות טובות הנשאלות על ידי התלמידים מגבירות את מעורבותם בתהליך הלמידה ומעצימות את הדחף לאתר תש...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.