עובדה ודעה – מושגים
בטקסט שמטרתו לשכנע, יכולות להופיע עובדות וגם דעות. חשוב להבחין ביניהן:
עובדות
אמירות, היגדים או קביעות שאין עליהם ויכוח; דברים הידועים כאמיתיים, ואשר ניתן להוכיח את אמתותם. למשל: "בתל אביב יש בניינים שגובהם יותר משלוש קומות" –אמירה זאת היא עובדה שאפשר לבדוק את אמתותה. תוצאות בתהליך ניסוי מדעי או ממצאי תצפית הם דוגמה לעובדות שאנחנו אוספים בתחום המדעים.
דעות
מה שחושבים על העובדות, על הרעיונות, או על הדעות של אחרים. למשל: טוב שיש בתל אביב בניינים גבוהים; הבניינים הגבוהים יפים; עדיף לגור בבניינים נמוכים ולא בגבוהים; חובה להפסיק את בנייתם של הבניינים הגבוהים. משפטים אלה הם דעות ולא עובדות, אף על פי שהדעות מתייחסות לעובדות. מסקנות או פרשנות שאנחנו נותנים לתוצאות שהתקבלו בניסוי מדעי, הן דוגמה למה שאנחנו מבינים או חושבים על התוצאות (העובדות).
מושגים קרובים למילה דעה: עמדה, השקפה, השערה, הערכה, שיפוט, אמונה, ביקורת.
(מבוסס על: מילה טובה מאוד, מט"ח)
אמת במדע
אמת במדע היא טענה הניתנת להפרכה אך עדיין לא הופרכה. ככל שהוקדשו יותר מאמצים להפרכת הטענה והם לא צלחו, כך הטענה יותר חזקה. המדע מייצר טענות בעלות תאימות אמפירית לעולם (טבע וחברה) באמצעות המתודה המדעית. המתודה המדעית כוללת ערכים של יושרה, הדירות, פומביות, שיתופיות ונכונות לעמוד למבחן הביקורת בכל עת.
עובדה היא תצפית ואילו האמת המדעית קשורה להסבר או לתיאוריה: בתחומים בהם המדע מתפתח יש תצפיות שמתבקשים לתת להן הסברים ויש הצעות שונות שנבדקות על פי המתודה המדעית. בסופו של התהליך, התיאוריה שעמדה טוב יותר במבחן המתודה המדעית, מתקבלת על ידי הקהילה המדעית כאמת. אמת מדעית זו מהווה בסיס להמשך פיתוח הידע אבל גם היא עצמה ניתנת לביקורת ולהפרכה בכל עת, שאחרת היא לא הייתה אמת מדעית. המתודה המדעית יכולה לקרב אותנו להבנת המציאות בתהליך מתמיד של עמידה במבחן ושינוי.
מהלך: משפטי עובדה ודעה
1. נכתוב על הלוח שני משפטים בנושא רלוונטי הקרוב לליבם של התלמידים. לדוגמה:
- נטע ברזילי היא זמרת ישראלית שזכתה באירוויזיון.
- השיר של נטע ברזילי לאירוויזיון היה שיר מצוין.
2. נבקש מהתלמידים לענות בהצבעה:
- מי מסכים עם המשפט הראשון? מדוע?
- מי מסכים עם השני? מדוע?
נערוך דיון על ההבדל בין שני המשפטים שדרכו נגיע להבחנה בין משהו עובדתי שאין עליו עוררין ואפשר להוכיח אותו, לבין משהו שהוא בגדר דעה אישית שניתן להתווכח עליה.
במהלך הדיון נתייחס לצורך לחשוב באופן עצמאי אל מול מקורות סמכות או אל מול דעות של חברים, ולהשהות שיפוט עד לבירור הצדקות ונימוקים משכנעים. נדגיש את החשיבות של הטלת ספק וחשיבה ביקורתית, באמצעות שאילת שאלות מערערות ובדיקת אמינות המידע שמגיע לידינו ממקורות שונים.
ראו גם: הערכת מהימנות של מקורות מידע
בסיום נקיים המשגה ברורה שתכתב על הלוח או תועבר לתלמידים בצורה מפורשת אחרת– מהי עובדה ומהי דעה (על פי מה שנכתב לעיל – מושגים).
4. בהמשך כל תלמיד/ה בוחר/ת נושא, וכותב/ת עליו 3 עובדות ו-3 דעות. התלמידים משוחחים בזוגות או בקבוצות על העובדות והדעות שכתבו.
5. אפשרות לגיוון: התלמידים יכולים לכתוב את המשפטים שלהם (עובדות ודעות) על פתקיות דביקות, להדביק אותן על לוח הכיתה או על שולחן או משטח מתאים אחר, ובשלב הבא יסתובבו בכיתה וימיינו את כל המשפטים שנכתבו לשתי קבוצות – עובדות ודעות. במידה שיש משפטים שאין הסכמה לגביהם, נשוחח על כך במליאה וננסה להגיע להכרעה, האם זהו משפט עובדה או משפט דעה.