דלג אל

אתיקה וזכויות יוצרים במרחב הווירטואלי

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים

מטרה

לטפח את מסוגלותם של התלמידים להתנהל במרחב הווירטואלי באופן אחראי, על פי אמות מידה ערכיות ומוסריות.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

התנהלות אתית במרחב וירטואלי

חוק זכות יוצרים 2007 קובע שלבעלי יצירות מקוריות ניתנת זכות לפרסם, להציג או להעתיק את היצירה שלהם באופן בלעדי, ולמנוע מאחרים לעשות כן. החוק מתייחס גם לכל היצירות שניתן למצוא ברשת, והוא עוסק בהגנה שניתנת ליוצר או לבעלים של יצירה מפני שימוש בלתי מורשה בה. בנוסף לכך, לכל יוצר יש זכות לייחוס ראוי ("הזכות לקרדיט"). כלומר זכותו המוסרית של היוצר היא כי שמו יקושר ליצירתו.

עם זאת, המרחב המקוון מאפשר העתקה, שכפול, שינוי והפצה של תכנים שונים בקלות. בנוסף, המשתמשים עשויים להשפיע על עיצוב היצירות בבחירותיהם, בתגובותיהם ובמעורבות פעילה בשינויין. הסוגיות העולות מכך מבטאות את המתח בין עידוד היוצר והגנה על זכויותיו, לבין זכות הציבור ליהנות מחופש מידע ומשימוש בו. סוגיית זכויות היוצרים מזמנת דיון חשוב המתייחס לגישות מוסריות ולשאלות אתיות.  

הצעות למהלך

בפרקטיקה זו מאפשרים לתלמידים להתנסות במגוון תהליכים המזמנים התמודדות עם סוגיה מוסרית בסביבה מקוונת, סינכרונית וא-סינכרונית.  

הפרקטיקה מיועדת לתלמידים בחט"ב ובחט"ע.   

1. הכנה

2. מפגש כיתה וירטואלי

  • מציגים מספר אירועים ועורכים דיון שבמהלכו התלמידים נדרשים לנקוט עמדה ראשונית בהקשר לסוגיית הפרת זכויות היוצרים במקרים שהוצגו.
  • התלמידים ממלאים שאלון קצר לבירור עמדותיהם ולחשיפת הנימוקים לעמדות שנקטו.
    ראו גם את הפרקטיקה: תרגילי עמדות

3. משימות במרחב הדיגיטלי

  • מחלקים את התלמידים לקבוצות, ובכל קבוצה הם נחשפים למידע על זכויות יוצרים בהקשר למקרים שהוצגו, ועונים על סדרת שאלות סוקרטיות בהתייחס להיבטים ערכיים הקשורים לנושא.
  • בתהליך ההתמודדות עם השאלות הסוקרטיות ובחינת השינוי בעמדות התלמידים, מומלץ להשתמש בכלי הדיגיטלי Stoodle המאפשר יצירת חדר וירטואלי לשיח שיתופי הכולל התייעצות.
  • כל קבוצה נדרשת לבחון את העמדות הראשוניות של חברי הקבוצה, לשתף את המורה בעמדות שגובשו ולהוסיף הנמקות רלוונטיות. התהליך מלווה במשוב של המורה.
  • ניתן לבצע שלב זה באמצעות קובץ שיתופי ב- Google Docs, או באמצעות מצגת שיתופית בסביבת הענן 365 Microsoft

4. מפגש כיתה וירטואלי

  • עורכים דיון המזמן שיח רפלקטיבי שמתבסס על תשובות התלמידים לשאלות הסוקרטיות שנשאלו.
  • נציגים של הקבוצות מציגים את עמדותיהם ואת הנימוקים לעמדות שהציגו.

5. משימות במרחב הדיגיטלי

  • התלמידים מתבקשים לכתוב הצעת חוק חדשה בנושא זכויות יוצרים תוך התייחסות לאיזון בין זכויות הקניין של היוצרים, לבין קידום רווחת הציבור המפיק תועלת מהפצה של יצירות בעלות ערך חברתי.
  • יש ללוות את ההצעה בהנמקות רלוונטיות, ותלמידים הסבורים שהחוק מנוסח היטב, נדרשים לנמק את עמדתם. 

עוד רעיון

עוד רעיון

עיתון דיגיטלי

אפשר להציע לתלמידים להפיק עיתון דיגיטלי המתבסס על כתבות המתייחסות לשתי נקודות מבט:

  1. של היוצרים המבקשים לשמור על זכויותיהם.
  2. של המשתמשים בתוכן החשים שלציבור אמורה להיות גישה ליצירה לשם קידום הידע, התרבות וחופש הביטוי.

את העיתון הדיגיטלי המשותף לתלמידים ולמורים ניתן להכין בפלטפורמת המצגות השיתופיות של Google Slides. אפשרויות נוספות הן שימוש בכלי Roojoom המאפשר לארגן תכנים שונים וליצור האחדה חזותית, או שימוש בכלי Flipsnack המאפשר יצירת חוברת דיגיטלית המשמשת כעיתון בית ספרי.

אפשר גם

אפשר גם

הפקת סרטון

ניתן לבקש מהתלמידים להפיק סרטון שבמסגרתו הם עורכים ראיונות עם אומנים או זמרים שונים, אשר זכויות היוצרים שלהם הופרו. שלבי המהלך המוצעים הם:

  1. ביצוע הראיונות
  2. כתיבת התסריט לסרטון
  3. תכנון אמצעי ההמחשה
  4. הקלטה ועריכת הסרטון

את עריכת הסרטון יבצעו התלמידים בעצמם בעזרת שימוש בסרטוני הדרכה.

לדוגמה: הפקת סרטון בעזרת Movie Maker 

מומלץ שהפקת הסרטון תתבצע בזוגות, שכן קשה יהיה לערוך את הסרטון בצוותים גדולים.

טיפים

טיפים

רצוי לבסס את רצף השאלות הסוקרטיות בדיון הרפלקטיבי על תשובות התלמידים לשאלות קודמות.

ניתן לעשות שימוש במידע ובהמלצות שימושיות באתר משרד החינוך בנושא פגיעה בזכויות יוצרים. באתר מצוין כיצד יש לשמור על זכויות יוצרים בעת שימוש בתמונות, בסרטונים, באתרים שונים, בכלים לימודיים וביישומונים. 

מומלץ להיעזר בפרקטיקה למידה מרחוק כדי לתכנן כיצד לעמוד בקשר רציף עם התלמידים באמצעות צ'אט או וידאו במפגשים א-סינכרוניים, ואף לשתף קבצים ולעקוב אחר הלמידה.

כדאי להכיר את המושג Creative Commons ואת האתר הישראלי של הפרויקט שמאפשר הפקת רשיונות ליוצרים המעוניינים להרשות למשתמשים שונים להעתיק ולהפיץ את יצירותיהם, בתנאי ששמם יצוין על היצירה. רשיון CC מציע אלטרנטיבה לפיה חלק מהזכויות שמורות והיוצר/ת יכול/ה לקבוע אילו שימושים יוכל הציבור הרחב לעשות ביצירה ואילו לא.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הערכות ביניים של החומר הנלמד בכיתה
הערכה מעצבת פירושה שאין לחכות להערכה המסכמת של פרק הלימוד כדי לקבל תמונת מצב על התקדמות התלמידים – אלא לקיים מדידות ביניים שיתנו למורה ולתלמידים תמונה עדכנית...
מיזם חברתי בלמידה היברידית
מה זה בעצם למידה היברידית? מה בינה לבין למידה מהבית, למידה מרחוק, למידה מקוונת או למידה מעורבת? איך כל זה קשור לפיתוח לומד עצמאי? ואיך אפשר לרתום את הלמידה ה...
למידה באמצעות ובשילוב תנועה: Embodied Learnin
מסלול בוקר, משחקי חצר, פסק זמן לתנועה ועוד – תלמידים המשתמשים באופן מודע בגוף שלהם לצורכי למידה, מעורבים יותר בתכנים הנלמדים ומגלים מוטיבציה גבוהה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.