דלג אל

אתיקה בשימוש בבינה מלאכותית בכתיבת עבודות

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

צורך

לטפח את מסוגלותם של התלמידים והתלמידות להשתמש באופן אתי ומוסרי ביישומי בינה מלאכותית בעת ביצוע מטלות לימודיות.

כותב הפרקטיקה:
גל אלון, אגף מו״פ ניסויים ויוזמות, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

סוגיות אתיות שיש להתייחס אליהן בעת כתיבת עבודות

  1. גניבה ספרותית (פלגיאריזם): התלמידים צריכים להעניק קרדיט למחברים המקוריים ולהמנע מהצגת עבודה של אדם אחר כעבודתם שלהם.
  2. דיוק: התלמידים צריכים להעריך בצורה ביקורתית את התוכן שנוצר על ידי הכלים הללו ולבדוק את מהימנות המידע באמצעות מקורות אמינים נוספים.  
  3. פרטיות ואבטחת מידע: התלמידים צריכים להיות זהירים בנוגע למידע שהם מזינים לתוך הכלים הללו ולהמנע משיתוף מידע אישי כמו שם, כתובת, טלפון, או כל פרט מזהה אחר - כמו גם  מידע רגיש שלא היו רוצים שיהיה חשוף לעולם. 
  4. קניין רוחני: אי אפשר להשתמש בחומרים שמוגנים בזכויות יוצרים ללא רשות; שימוש כזה עלול לחשוף אותנו לתביעות משפטיות.
  5. הטיות: בינה מלאכותית מתבססת על המידע שאימנו אותה עליו, ומידע זה לא בהכרח מאוזן. זה עלול להוביל לתוצרים מוטים: למשל, מוטי תרבות מערבית. 

אנושי או מלאכותי? ניתוח השוואתי של עבודות

שלב 1 - בחירת עבודות

  • נבחר חיבור באורך עמוד אחד של תלמיד או תלמידה משנה קודמת. ניעזר בכלי בינה מלאכותית יוצרת כדוגמת ChatGPT להכנת עבודה במבנה דומה ובאותו נושא באמצעות הפרומפט הבא: "כתוב חיבור באורך עמוד אחד על [הכניסו כאן את נושא החיבור המקורי]. התבסס על מבנה דומה לזה שמופיע בחיבור הבא: [העתיקו לכאן את החיבור משנה שעברה]". 

שלב 2 - הצגת החיבורים בכיתה ודיון

  • נציג את שני החיבורים בפני הכיתה, זה לצד זה, מבלי לציין איזה נכתב על ידי תלמיד ואיזה על ידי בינה מלאכותית, ונשאל איזה חיבור הרגיש אישי ואותנטי יותר, אילו חלקים בכתיבה אתם מרגישים כאילו נוצרו על ידי בינה מלאכותית.

שלב 3 - רפלקציה

  • נחשוף בפני התלמידים איזה טקסט נכתב על ידי תלמיד ואיזה על ידי  בינה מלאכותית.
  • נבקש מהתלמידים לרשום שלוש חוזקות של החיבור שנכתב על ידי התלמיד, על פני זה של הבינה המלאכותית. נקיים דיון כיתתי.
  • נסכם את הדיון:  מפתחי כלי בינה מלאכותית ינסו ליצור תכנים שיראו לנו יותר ויותר אמינים ואנושיים.לכן אנחנו נדרשים להפעיל חשיבה ביקורתית ולא לקחת כמובן מאליו תכנים שאנו נחשפים אליהם מדי יום בעולם רווי הבינה המלאכותית סביבנו.

עוד רעיון - בנייה משותפת של קוד אתי לשימוש בבינה מלאכותית

עוד רעיון - בנייה משותפת של קוד אתי לשימוש בבינה מלאכותית

עבודה משותפת של הכיתה על ניסוח קוד אתי היא הזדמנות מצוינת לחשוף את התלמידים והתלמידות לסוגיות פרקטיות, להבין את הרלוונטיות שלהן ולהפנים גישה אתית לשימוש בבינה מלאכותית.

שלב 1 - דיון על טווח האפשרויות

  • נחלק את התלמידים והתלמידות ל-3 קבוצות דיון על פי הגישות הבאות למדיניות שימוש ביישומי בינה מלאכותית בכתיבת עבודות:

    גישה 1: לא בבית ספרנו!
    לתלמידים אסור להשתמש בבינה מלאכותית יוצרת בעת כתיבת עבודות. מורים יכולים להשתמש בתוכנות לזיהוי עבודות שנכתבו באמצעות בינה מלאכותית ולהעניש את מי שהשתמשו בבינה מלאכותית כדי להשלים את העבודה. הם יכולים לבקש מהתלמידים להשלים את כל מטלות הכתיבה או היצירה תחת פיקוח בזמן השיעור.

    גישה 2: עזרה מוגבלת 
    לתלמידים מותר להשתמש בבינה מלאכותית יוצרת למשימות ספציפיות בלבד, אך לא לכתיבת עבודה שלמה.
    המורים צריכים לציין באילו כלים ובאילו מקרים מותר להשתמש בהם. לדוגמה, "אפשר להשתמש ב-ChatGPT בסיעור מוחות כדי לבחור נושא לעבודה".
    המורים יכולים להשתמש בתוכנות לזיהוי עבודות שנכתבו באמצעות בינה מלאכותית ולהעניש תלמידים שהשתמשו בבינה מלאכותית כדי להשלים את העבודה. הם יכולים לבקש מהתלמידים להשלים את כל מטלות הכתיבה או היצירה תחת פיקוח בזמן השיעור.

    גישה 3: לכו על זה!
    לתלמידים מותר להשתמש בבינה מלאכותית יוצרת בכל דרך שהם רוצים, כל עוד הם חושפים בשקיפות מתי הם משתמשים בכלים ובאיזה אופן, ולוקחים אחריות על התוכן שנוצר, כולל אימות כל המידע ומבלי לפגוע בזכויות יוצרים.

  • ננחה כל קבוצה לקרוא את הגישה שקיבלה ולאתר יחד את היתרונות והחסרונות בגישה זו.
  • נבקש ממתנדבים מכל קבוצה לשתף את כלל הכיתה בתובנות שהגיעו אליהן יחד במהלך הדיון הקבוצתי.

שלב 2: מיפוי סוגיות אתיות

  • נחלק את הכיתה לקבוצות חדשות, או נמשיך בקבוצות הקיימות. נבקש מכל קבוצה להכין רשימה של 5 סוגיות אתיות שעשויות להתעורר בעת כתיבת עבודות. עבור כל סוגיה, יש לתת דוגמאות. 
  • נבקש מכל קבוצה להציג את רשימת הסוגיות שלה - כדאי להשתמש לצורך כך במפת מושגים (ראו בפרקטיקה: הבניית ידע בסביבה דיגיטלית).  הקבוצה יכולה להשתמש בצ'אטבוט כמו ChatGPT או רובי כדי להעשיר את החשיבה.

דוגמה לפרומפט: "אנחנו תלמידים בכיתה ו׳. סקרנים לדעת מהם האתגרים האתיים הגדולים ביותר בשימוש בבינה מלאכותית בכתיבת עבודות."

שלב 3:  יצירת רשימת סוגיות משותפת

  • ניצור רשימה משותפת של כל הסוגיות, ונבקש מהתלמידים והתלמידות לבחור את הסוגיות החשובות ביותר לדעתם.

שלב 4: כתיבת הנחיות לכל אחת מהסוגיות

  • כל קבוצה תעסוק באחת מהסוגיות שנבחרו, ותכתוב הנחיות להתמודדות איתה. לצורך כך, התלמידים יכולים להיעזר בצ'אטבוט.

דוגמה לפרומפט:  אנחנו תלמידים בכיתה ו׳. מעוניינים לצמצם את הסיכון של פגיעה בפרטיות שלנו כשאנחנו משתמשים ביישומי בינה מלאכותית לכתיבת עבודות. אנא הציעי לנו 4 דרכים פשוטות לעשות זאת.

  • ננחה כל קבוצה להכין מצגת ובה שקף אחד להגדרת הסוגיה עליה עבדו ומתן 2 דוגמאות, ושקף שני להנחיות להתמודדות עם הסוגיה.

שלב 5: כתיבת הקוד האתי

  • כעת נחבר את את השקפים של הקבוצות למצגת אחת. זהו הקוד האתי של הכיתה לכתיבת עבודות בסיוע בינה מלאכותית!
    ראו בקישור: דוגמה של קוד אתי

אפשר גם - שקיפות מלאה

אפשר גם - שקיפות מלאה

ננחה את התלמידים והתלמידות לכלול בסוף כל עבודה נספח המפרט את יישומי הבינה המלאכותית שבהם עשו שימוש ואת אופן השימוש בהם. 

בטבלה כדאי לפרט עבור כל כלי:

  • שם הכלי
  • קישור לכלי
  • מטרת השימוש בעבודה
  • פרומפטים עיקריים בתהליך הכנת העבודה

אפשר גם - אימוג׳ים בשירות השקיפות

אפשר גם - אימוג׳ים בשירות השקיפות

עודדו את התלמידים תמיד לחשוף מתי וכיצד השתמשו בכלי בינה מלאכותית בעבודות שכתבו. השתמשו בסימן מוסכם, למשל אימוג'י  [אייקון] לצד חלקים שנוצרו באמצעות יישום בינה מלאכותית.

אפשר לבקש מהתלמידים להציע אימוג׳י ייחודי לכל סוג של תוכן שהם יכינו בעזרת כלי בינה מלאכותית:

  • טקסט  (לדוגמה: ✍)
  • תמונות
  • סרטון
  • מפת ידע
  • מצגת

טיפים

טיפים

מומלץ להשתמש בפרקטיקה לקראת משימת כתיבה ראשונה של השנה.

רצוי לעסוק בהיבטים האתיים כהקדמה להצגת פלטפורמות כתיבה מבוססות בינה מלאכותית בפני התלמידים, או מיד לאחר מכן. 

כדאי לרענן את העיסוק בהיבטים האתיים מעת לעת במהלך שנת הלימודים, כדי לטפל בחששות המתעוררים סביב השימוש בבינה מלאכותית בכתיבת עבודות.

חשוב לטפח סביבה שבה התלמידים מעריכים באופן ביקורתי תוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית ולא רק מקבלים את תוצריה כמובנים מאליהם או כעובדות שאין עליהן עוררין. 

חשוב להתנסות בעצמנו במספר יישומי בינה מלאכותית לפני הכנסתם לכיתה. עקב ההתפתחות המואצת בתחום, נרצה להתעדכן בכלים הפופולריים אחת לכמה חודשים (או אפילו שבועות), כדי לוודא שנהיה מעודכנים לגבי היכולות והמגבלות.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

כלים דיגיטליים להבניית ידע בלמידה מרחוק
מפות מושגים דיגיטליות, מציאות רבודה ועוד – כלים דיגיטליים יכולים לסייע לתהליכי הבניית ידע בלמידה מרחוק, הן בלמידה אישית והן בלמידה שיתופית במגוון תחומי דעת
دمج التقييم الإلكترونيّ في عمليّة التعّليم
إنّ المهامّ المحوسبة تعزّز من مهارات التنوّر الرقميّ. إنّ استخدام الاختبارات المحوسبة يؤدّي إلى رفع الدافعيّة لدى التلاميذ وزيادة المتعة أثناء التعلّم
עידוד שאילת שאלות על ידי התלמידים
שאילת שאלות היא תכונה אנושית שבמרכזה הרצון לדעת, ללמוד ולהבין. שאלות טובות הנשאלות על ידי התלמידים מגבירות את מעורבותם בתהליך הלמידה ומעצימות את הדחף לאתר תש...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.