דלג אל

הערכת תוצרי כתיבה באמצעות בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
הערכת תוצרי כתיבה באמצעות בינה מלאכותית
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

כותב הפרקטיקה:
איאד מוהנא, מפמ"ר עברית בחברה הדרוזית והצ'רקסית, מזכירות פדגוגית

צורך

מורים לעברית כשפה שנייה בחינוך הדרוזי והצ'רקסי מתמודדים עם הצורך לתת משוב מפורט ומדויק על תוצרי כתיבה של תלמידים רבים, בהתאם לתוכנית המסגרת המבוססת על תקן ה-CEFR. תהליך זה דורש זמן רב ומקשה מתן משוב עקבי ומפורט לכל תלמיד. שימוש בבינה מלאכותית יכול לסייע בהערכה יעילה ואחידה של תוצרי כתיבה.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

1. שלב ההכנה:

  • הטמעת הקריטריונים להערכה בהתאם לרמת התלמידים בהתאם לתוכנית המסגרת העברית המבוססת על תקן ה-CEFR.

עקרונות להערכת לומדים בכיתה:

  • העקרונות להערכת לומדים בכיתה משקפים את הגישה של ה-CEFR להוראת שפה (גישה מכוונת פעולה).
  • הערכה כוללת התבוננות מושכלת על מהלך הלמידה ועל תוצריה.

כדי לקדם את הלמידה:

  • כלי הערכה חייבים להיות תקפים ומהימנים.
  • שימוש בשיטות הערכה מגוונות לשם איסוף מידע על התקדמות הלומד והתפתחות השפה לאורך זמן.
  • המשוב הניתן יותאם ללומד כדי לקדם אותו ויועיל לבעלי עניין אחרים.
  • הערכה צריכה לכלול מטלות המעודדות מעורבות של הלומד בביצוען וחשיבה על תהליך הלמידה ותוצריה (רפלקציה).
  • ההערכה דורשת מן הלומדים שימוש במגוון אסטרטגיות למידה ובמשאבים שונים.
  • הלומדים מכירים את תבחיני ההערכה.
  • ללומדים יש תפקיד פעיל בהערכה: הם מעריכים את התקדמותם, הם מעריכים את התקדמות עמיתיהם, והם שותפים פעילים בקביעת תבחיני הערכה.

- יצירת מחוון מפורט
- בחירת פלטפורמת AI מתאימה
- הכנת תבנית משוב אחידה.

דוגמאות פרומפטים ליצירת מחוון:
יצירת ההנחיה ל-AI:

  • פתיחת ChatGPT או Gemini פלטפורמה דומה.
  • כתיבת הנחיה מפורטת הכוללת:
    אנא צור מחוון מפורט להערכת חיבור בעברית כשפה שנייה ברמה [A1/A2/B1/B2] בנושא [X].

המחוון צריך לכלול:

  1. קריטריונים לאוצר מילים ודיוק לשוני
  2. קריטריונים מדויקים למבנה תחבירי תקין
  3. קריטריונים למבנה וארגון הטקסט
  4. קריטריונים לתוכן ורעיונות
  5. סולם ניקוד מפורט (4-1) לכל קריטריון
  6. דוגמאות קונקרטיות לכל רמת ביצוע

דוגמה לפרומפט יצירת תבנית משוב:
אנא צור תבנית משוב לתלמיד ברמה [X] הכוללת:

  1. פתיחה מעודדת ואישית
  2. פירוט 3 נקודות חוזק עיקריות
  3. 3-2 תחומים לשיפור עם דוגמאות ספציפיות
  4. המלצות מעשיות להתקדמות
  5. סיכום חיובי ומעודד

2. שלב ההערכה:

  • העלאת תוצר הכתיבה של התלמיד למערכת.
  • הזנת המחוון להערכת חיבור בהתאם לקריטריונים להערכה בהתאם לתוכנית המסגרת המבוססת על תקן ה-CEFR.
  • קבלת משוב ראשוני מה-AI.
  • בדיקת המשוב והתאמתו.

דוגמה לפרומפט הערכת חיבור:
אנא נתח את החיבור הבא של תלמיד ברמה [X]:
[הדבקת החיבור]

ספק:

  • ניקוד מפורט לכל קטגוריה
  • דוגמאות ספציפיות מהטקסט
  • הצעות לשיפור

דוגמה לפרומפט יצירת תרגילים מותאמים:
בהתבסס על השגיאות הבאות בחיבור התלמיד:
[רשימת שגיאות נפוצות]

אנא צור:

  1. 3 תרגילי תיקון שגיאות ממוקדים
  2. 2 תרגילי השלמה לתרגול המבנים הנכונים
  3. משימת כתיבה קצרה לתרגול הנושא
  4. דוגמאות למשפטים נכונים לחיקוי

3. שלב המשוב:

  • עריכת המשוב הממוחשב והתאמתו לתלמיד
  • הוספת הערות אישיות של המורה
  • יצירת תכנית פעולה לשיפור
  • שיתוף המשוב עם התלמיד

דוגמה לפרומפט עיבוד המשוב:
אנא עבד את המשוב הבא לשפה ידידותית ומעודדת לתלמיד ברמה [X]:
[הדבקת המשוב הטכני]

יש לכלול:

  1. פתיחה חיובית ומעודדת
  2. הסבר פשוט של נקודות החוזק
  3. הצגה עדינה של נקודות לשיפור
  4. דוגמאות מתוקנות
  5. משימות מעשיות לתרגול
  6. מילות עידוד לסיום

דוגמה לפרומפט יצירת תוכנית פעולה:
בהתבסס על המשוב הבא:
[הדבקת המשוב]

אנא צור תוכנית פעולה הכוללת:

  1. 3 יעדים קונקרטיים לשיפור
  2. משימות יומיות קצרות (15-10 דקות)
  3. משימות שבועיות (30 דקות)
  4. דרכים למדידת התקדמות
  5. נקודות ציון להצלחה

דוגמה לפרומפט יצירת תוכנית פעולה:
בהתבסס על המשוב הבא:
[הדבקת המשוב]

אנא צור תוכנית פעולה הכוללת:

  1. 3 יעדים קונקרטיים לשיפור
  2. משימות יומיות קצרות (15-10 דקות)
  3. משימות שבועיות (30 דקות)
  4. דרכים למדידת התקדמות
  5. נקודות ציון להצלחה
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

שימוש ב-AI ליצירת תרגילים ממוקדים לשיפור נקודות החולשה שזוהו בכתיבת התלמיד.
למשל, אם זוהתה חולשה בשימוש במילות קישור, AI יכול ליצור תרגילים ספציפיים לתרגול נושא זה.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

יצירת "בנק משוב" באמצעות AI, שכולל דוגמאות מתוקנות ומשפרות לשגיאות נפוצות.
המורה יכול להשתמש בבנק זה כדי לתת דוגמאות קונקרטיות לשיפור הכתיבה.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • חשוב לבדוק ולעדכן את המשוב של ה-AI לפני העברתו לתלמיד.
  • מומלץ לשלב דוגמאות מתוקנות בתוך המשוב.
  • רצוי ליצור מעקב אחר התקדמות התלמיד לאורך זמן.
  • כדאי לשתף את התלמידים בקריטריונים מראש.
  • יש להתאים את המשוב לרמת התלמיד ולסגנון הלמידה שלו.

כמו כן, כדי לייעל את העבודה שלך, כדאי:

  • לשמור את הפרומפטים המוצלחים במאגר לשימוש חוזר.
  • להתאים הפרומפטים לרמת התלמיד ולסגנון הלמידה.
  • לעדכן את הפרומפטים בהתאם למשוב ולתוצאות.

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

השתמשתי בפרקטיקה זו בכיתה ו' לאורך סמסטר שלם. התלמידים קיבלו משוב מפורט יותר מבעבר, והיה קל יותר לעקוב אחר התקדמותם. הם העריכו במיוחד את הדוגמאות המתוקנות ואת התרגילים הממוקדים. המעקב אחר ההתקדמות הראה שיפור משמעותי באיכות הכתיבה, בייחוד בתחומים שזוהו כחולשות בתחילת התהליך.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

رحلة استكشافية افتراضية لبناء المعرفة من خلال مهارة طرح الاسئلة
تمكين الطلاب من استكشاف القيم والمفاهيم الإسلاميّة بطريقة تفاعليّة وممتعة.
מסורת וחדשנות בשיעור מעשי, ערבית
التقاليد والابتكار - يحصل طلاب الفنون على فرصة لاستكشاف أفكار إبداعية بطريقة شخصية والعمل على أعمال تجمع بين التكنولوجيا المتقدمة والأدوات الرقمية مع الوسائط...
פיתוח הרגלי חיים בריאים
היגיינה אישית וסביבתית, תזונה בריאה, שגרה פעילה ורווחה נפשית – אימוץ הרגלי חיים בריאים מצריך רכישת ידע, פיתוח מודעות וסיגול הרגלים. איך נסייע לתלמידים להתרגל...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.