1. שלב ההכנה:
- הטמעת הקריטריונים להערכה בהתאם לרמת התלמידים בהתאם לתוכנית המסגרת העברית המבוססת על תקן ה-CEFR.
עקרונות להערכת לומדים בכיתה:
- העקרונות להערכת לומדים בכיתה משקפים את הגישה של ה-CEFR להוראת שפה (גישה מכוונת פעולה).
- הערכה כוללת התבוננות מושכלת על מהלך הלמידה ועל תוצריה.
כדי לקדם את הלמידה:
- כלי הערכה חייבים להיות תקפים ומהימנים.
- שימוש בשיטות הערכה מגוונות לשם איסוף מידע על התקדמות הלומד והתפתחות השפה לאורך זמן.
- המשוב הניתן יותאם ללומד כדי לקדם אותו ויועיל לבעלי עניין אחרים.
- הערכה צריכה לכלול מטלות המעודדות מעורבות של הלומד בביצוען וחשיבה על תהליך הלמידה ותוצריה (רפלקציה).
- ההערכה דורשת מן הלומדים שימוש במגוון אסטרטגיות למידה ובמשאבים שונים.
- הלומדים מכירים את תבחיני ההערכה.
- ללומדים יש תפקיד פעיל בהערכה: הם מעריכים את התקדמותם, הם מעריכים את התקדמות עמיתיהם, והם שותפים פעילים בקביעת תבחיני הערכה.
- יצירת מחוון מפורט
- בחירת פלטפורמת AI מתאימה
- הכנת תבנית משוב אחידה.
דוגמאות פרומפטים ליצירת מחוון:
יצירת ההנחיה ל-AI:
- פתיחת ChatGPT או Gemini פלטפורמה דומה.
- כתיבת הנחיה מפורטת הכוללת:
אנא צור מחוון מפורט להערכת חיבור בעברית כשפה שנייה ברמה [A1/A2/B1/B2] בנושא [X].
המחוון צריך לכלול:
- קריטריונים לאוצר מילים ודיוק לשוני
- קריטריונים מדויקים למבנה תחבירי תקין
- קריטריונים למבנה וארגון הטקסט
- קריטריונים לתוכן ורעיונות
- סולם ניקוד מפורט (4-1) לכל קריטריון
- דוגמאות קונקרטיות לכל רמת ביצוע
דוגמה לפרומפט יצירת תבנית משוב:
אנא צור תבנית משוב לתלמיד ברמה [X] הכוללת:
- פתיחה מעודדת ואישית
- פירוט 3 נקודות חוזק עיקריות
- 3-2 תחומים לשיפור עם דוגמאות ספציפיות
- המלצות מעשיות להתקדמות
- סיכום חיובי ומעודד
2. שלב ההערכה:
- העלאת תוצר הכתיבה של התלמיד למערכת.
- הזנת המחוון להערכת חיבור בהתאם לקריטריונים להערכה בהתאם לתוכנית המסגרת המבוססת על תקן ה-CEFR.
- קבלת משוב ראשוני מה-AI.
- בדיקת המשוב והתאמתו.
דוגמה לפרומפט הערכת חיבור:
אנא נתח את החיבור הבא של תלמיד ברמה [X]:
[הדבקת החיבור]
ספק:
- ניקוד מפורט לכל קטגוריה
- דוגמאות ספציפיות מהטקסט
- הצעות לשיפור
דוגמה לפרומפט יצירת תרגילים מותאמים:
בהתבסס על השגיאות הבאות בחיבור התלמיד:
[רשימת שגיאות נפוצות]
אנא צור:
- 3 תרגילי תיקון שגיאות ממוקדים
- 2 תרגילי השלמה לתרגול המבנים הנכונים
- משימת כתיבה קצרה לתרגול הנושא
- דוגמאות למשפטים נכונים לחיקוי
3. שלב המשוב:
- עריכת המשוב הממוחשב והתאמתו לתלמיד
- הוספת הערות אישיות של המורה
- יצירת תכנית פעולה לשיפור
- שיתוף המשוב עם התלמיד
דוגמה לפרומפט עיבוד המשוב:
אנא עבד את המשוב הבא לשפה ידידותית ומעודדת לתלמיד ברמה [X]:
[הדבקת המשוב הטכני]
יש לכלול:
- פתיחה חיובית ומעודדת
- הסבר פשוט של נקודות החוזק
- הצגה עדינה של נקודות לשיפור
- דוגמאות מתוקנות
- משימות מעשיות לתרגול
- מילות עידוד לסיום
דוגמה לפרומפט יצירת תוכנית פעולה:
בהתבסס על המשוב הבא:
[הדבקת המשוב]
אנא צור תוכנית פעולה הכוללת:
- 3 יעדים קונקרטיים לשיפור
- משימות יומיות קצרות (15-10 דקות)
- משימות שבועיות (30 דקות)
- דרכים למדידת התקדמות
- נקודות ציון להצלחה
דוגמה לפרומפט יצירת תוכנית פעולה:
בהתבסס על המשוב הבא:
[הדבקת המשוב]
אנא צור תוכנית פעולה הכוללת:
- 3 יעדים קונקרטיים לשיפור
- משימות יומיות קצרות (15-10 דקות)
- משימות שבועיות (30 דקות)
- דרכים למדידת התקדמות
- נקודות ציון להצלחה