מרחב למידה דיגיטלי כיתתי מאפשר לנהל תהליכי חקר הדורשים תמיכה, הכוונה ומשוב של המורה.
- להסבר על תהליך פתיחת מרחב דיגיטלי ראו את הפרקטיקה: מרחב למידה דיגיטלי כיתתי.
- להסבר על השימוש במרחב ראו את הפרקטיקה: תמיכה בלומד העצמאי בסביבה הדיגיטלית.
בפרקטיקה זו נתמקד בדוגמאות לתהליכי חקר ארוכי טווח, תהליכים בני מספר שבועות עד מספר חודשים, שניתן ליישמם במרחב דיגיטלי כיתתי.
הכנה מוקדמת של המורה
- צופים בדוגמאות של תבניות חקר מוכנות בסביבות דיגיטליות שונות, בהתאם לסביבה שנבחרה בבית ספרכם:
- דוגמה לתבנית חקר גנרית בסביבת מוודל של משה"ח (כניסה עם הזדהות אחידה)
- דוגמה לתבנית חקר במדעי החברה בסביבת מוודל (כניסה עם הזדהות אחידה)
- דוגמה לתבנית בסביבת גוגל קלאסרום: יש להכניס את הקוד ahslxyc לקלאסרום
- דוגמה למחברת חקר בסביבת מיקרוסופט 365
- בוחרים באחת מסביבות ניהול הלמידה ופועלים בהתאם להנחיות ליצירת הסביבה שבחרתם. לדוגמה, בסביבת מוודל נכנסים לקישור ובעזרת ההנחיות למורה פותחים מרחב למידה חדש עם תוכן מוכן בתבנית חקר במדעי החברה.
ניתן לערוך ולשנות את התוכן כרצונכם. בכל שלב ניתן להיעזר בתמיכה בטלפון 6552* או לזמן פגישה עם יועץ טכנו-פדגוגי בקישור זה. - מארגנים את החומרים ביחידות בסביבה הדיגיטלית הכיתתית בהתאם לשלבי החקר.
הנחיית התלמידים בעבודת חקר במרחב הדיגיטלי
1. ניסוח שאלת חקר
במפגש פנים אל פנים או מרחוק, מציגים לתלמידים דוגמאות לשאלות חקר ורעיונות ונושאים להשראה, ומסבירים להם כיצד מנסחים שאלת חקר.
ראו: דוגמאות לשאלות במדעי החברה (מתוך מערך של המדריכה הארצית במדעי החברה, ענבל אריאלי)
2. שלבי החקר
מסבירים את שלבי תהליך החקר. ניתן להציג את שלבי התהליך בתרשים.
שלבי החקר עשויים להשתנות מעט בתחומי דעת שונים, אך לרוב השלבים כוללים:
- מציאת מקורות מידע
- הגשת הצעת חקר לאישור
- כתיבת רקע תיאורטי
- חקר שדה עצמאי / ביצוע ניסויים / סקר / ראיונות
- תיאור ועיבוד של הממצאים
- דיון ומסקנות
- סיכום ורפלקציה
3. הצטרפות למרחב הדיגיטלי
מסבירים לתלמידים כיצד להצטרף למרחב הדיגיטלי ואיך לעבוד בו.
4. חלוקה לזוגות/קבוצות קטנות
מסייעים לתלמידים לבחור שותפים על מנת שיעבדו ביחד לאורך כל התהליך. שיקולים לבחירת שותפ/ה עשויים להיות: תכנים (רצון לעסוק באותו נושא), יכולת לשתף פעולה, שילוב שיחזק את שני חברי הצוות (למשל מישהו בעל יכולות טקסטואליות עם שותפ/ה בעל/ת יכולות טכנולוגיות).
5. קביעת סדירויות
מתאמים את דרך העבודה והתקשורת עם המורה במפגשים הבאים על מנת לאפשר לכל הקבוצות לקבל תמיכה והנחיה מהמורה. מכאן ואילך רוב תהליך העבודה יהיה פרטני מול הצוותים. ראו גם את הפרקטיקה: מגוון ערוצי תקשורת מורה-תלמיד/ה
6. עבודה שיתופית
כל זוג/קבוצה עובדים במסמך שיתופי נפרד, מקבלים משוב מהמורה ונפגשים פנים אל פנים או וירטואלית בהתאם לצורך ולאפשרויות.
ראו גם את הפרקטיקה: למידה שיתופית.
7. תוצרים
בסיום התלמידים מסכמים את התהליך בתוצר דיגיטלי, כגון פוסטר דיגיטלי.
ראו דוגמה מתוך מערך שיעור של המדריכה הארצית במדעי החברה, ענבל אריאלי, והסבר לשימוש בכלי.
ראו גם את הפרקטיקות:
8. סיכום ורפלקציה
מארגנים אירוע מסכם בו כל צוות מציג את התוצר שלו ומשתף עם הכיתה. ניתן לבצע הערכת עמיתים ולהיעזר בטופס מארגן למשוב עמיתים. ראו גם:
לבסוף עורכים סיכום ורפלקציה. רצוי לשלב גם התייחסות לאופן עבודת הצוות במהלך תהליך החקר.
ראו גם את הפרקטיקות: