סקר צרכים
בשבוע שלפני אספת ההורים נעביר שאלון קצר בין הורי הכיתה (אפשר ליצור טופס ב-Google Forms)
בשאלון נשאל אודות הציפיות והצרכים של ההורים מהאספה ההקרבה ובאה.
שאלות לדוגמה –
- מה הם הנושאים שחשוב לכם להתעדכן לגביהם באספה?
- על אילו שאלות תרצו לקבל מענה?
- איזה מידע חשוב לכם לקבל?
- ציינו רעיונות ונושאים שתרצו לשמוע עליהם בהרחבה באספת ההורים או לאורך השנה.
- האם יש מסר שחשוב לכם להעביר למורה טרם האספה?
לאור ממצאי השאלון נתכנן את אספת ההורים וזאת תוך זיהוי נושאים, צרכים ושאלות שרלוונטיים להורים.
חשוב לציין כי הסקר חשוב הן לשם תכנון אספת הורים רלוונטית והן ככלי להעברת מסר והזמנה לשותפות וקשר מיטבי. אספת הורים שתהיה מבוססת על ממצאי הסקר, עשויה להעביר מסר שצוות ביה"ס, פועל מתוך הקשבה ומכוון לתת מענה לצרכים קיימים.
אספה הפוכה
המושג אספה הפוכה מושאל ממודל הלמידה הקרוי "כיתה הפוכה".
ב'אספה ההפוכה' נשלח להורים מבעוד מועד מצגת קצרה או סיכום תמציתי של עיקרי האספה.
הצוות יזמין את ההורים להגיע מעודכנים לאספה וישלח להם מראש את עיקרי המידע החינוכי אודותיו ישוחחו באספה.
המורה יזמין את ההורים לקרוא את המידע מראש.
- המידע שמומלץ לשלוח להורים: ראו מצגת לדוגמה
ההורים יוזמנו לעיין בחומר שנשלח אליהם, לחשוב עליו ולבדוק באם עולים בהם רעיונות, שאלות, השראה, קושי, ספק, יוזמה ועוד.
יש לשים לב להורים שאינם דוברי עברית/ שאינם קוראים בעברית/ שאין ברשותם מחשב – עבור אותם הורים עלינו להנגיש את תכני ההרצאה, מראש (בשיחה אישית, בשיחת טלפון, בעזרת מתורגמן ועוד)
באספה עצמה המחנך יפתח בקצרה ויזמין את ההורים לשתף בנושאים ושאלות שחשובים להם, לאור החומר שנשלח אליהם.
האספה תתנהל כשיחה רבת משתתפים בהנחיית המחנך.
במידה שיהיו נושאים חשובים שלא יעלו על ידי ההורים, המחנך יוכל להוסיף נושאים חשובים שלא דוברו.
לאחר האספה
נייחד לעצמנו זמן לעיבוד מהלך האספה, נזהה מה חווינו (רגעי קרבה, קשר, התרגשות; רגעי ריחוק, קונפליקט או ספק). נרכז לעצמנו רשימת נושאים, שאלות והצעות שעלו ונשתף בהם את ההנהלה והצוות. אם עלו שאלות עליהן הבטחנו תשובה, נבררן ונחזור עם תשובה לכל ההורים או להורה מסוים, בהתאם לפנייה.