דלג אל

התנהלות ברשתות חברתיות

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     שותפויות להצלחת התלמידים

מטרה

להעניק להורים, למורים ולתלמידים כלים שיסייעו לתלמידים להפעיל שיקול דעת והשהיית תגובה לפני פרסום ברשת.

במחשב"ה תחילה

במחשב"ה תחילה

לאורך השנה, כאשר יעלו נושאים הקשורים לפגיעות רשת (בין התלמידים או אירועים שפורסמו בתקשורת), נוכל להזמין את הילדים לדון באירוע ולבדוק יחד באיזו מידה נעשה שימוש בכלי המוצג להלן: 

לפני כל פרסום ברשת (לייק, שיתוף, תגובה) נפעל במחשב"ה תחילה:
מ - מהימן - האם מה שאפרסם הוא מהימן ואמיתי?
ח - חברי - האם המעשה הוא חברי ועוזר למישהו או למשהו? האם מה שאפרסם עלול לפגוע בי או באחרים?
ש - שיתוף - האם הייתי מוכן לשתף את ההורים? שהורי יראו מה שאפרסם?
ב - בטוב - האם הפרסום נשלח בטוב? האם מה שאפרסם עוזר ומועיל?
ה - הכרחי - האם הפרסום הוא הכרחי?

אם עניתי כן? לחצתי ואם לא?... אז לא!
כל מעשה במחשבה תחילה... כל קליק או LIKE במחשב"ה תחילה...

נחלק לתלמידים סימנייה אותה יצמידו לטלפון הנייד (קובץ סימנייה על המילה).
הסימנייה תזכיר להם לעצור ולחשוב היטב לפני שהם משתפים מסר, תמונה או סרטון.
נציע להם לשתף במקרים שבהם פרסמו תכנים במחשב"ה תחילה
ובמקרים בהם לא הפעילו שיקול דעת לפני שיתוף והפצה.

במהלך השיחה נתייחס להכרח לחשוב באופן עצמאי גם כאשר אנחנו נתקלים במקורות סמכות או בדעות של חברים, ולהשהות שיפוט ופעולה עד לבירור פרטי המקרה. נדגיש את החשיבות של חשיבה ביקורתית והטלת ספק, באמצעות שאילת שאלות מערערות ובדיקת אמינות המידע שמגיע לידינו ממקורות שונים.

עוד רעיון - #האצבעות_יודעות

עוד רעיון - #האצבעות_יודעות

#האצבעות_יודעות כלי שמאפשר לתלמידים לזהות שמנסים לפגוע בהם דרך הרשת.
לאורך השנה, כאשר יעלו נושאים הקשורים לפגיעות רשת (בין התלמידים או אירועים שפורסמו בתקשורת), נוכל להזמין את הילדים לדון באירוע ולבדוק יחד באיזו מידה יש בו סימנים מטרימים לפגיעה אפשרית.

אפשר גם - לבקש או לא לבקש עזרה?... זו השאלה!

אפשר גם - לבקש או לא לבקש עזרה?... זו השאלה!

מודל תגובה אשר מסייע לתלמידים לדעת כיצד ניתן לפנות לעזרה בעקבות אירועי פגיעה ברשת.

המורה תציג את מודל "אנחנו פונים לעזרה" בעקבות אירועי פגיעה ברשת, ותתלה אותו בכיתה.
לאורך השנה, כאשר יעלו בכיתה או בבית נושאים הקשורים לפגיעות רשת, המורה תזמין את התלמידים לדון באירוע ולהשתמש במודל "אנחנו פונים לעזרה".

טיפים

טיפים
  • חשוב להזכיר לתלמידים שמהרגע שהפצנו לרשת תכנים ושיתפנו אותם עם אחרים, הם כבר לא בבעלותנו הבלעדית. אין לנו אפשרות לשלוט בהם או לדעת למי יגיעו ומה השימוש שייעשה בהם. 
  • כדאי לשוחח על האופן שבו אנחנו בוחרים להציג את עצמנו ברשת: הפרסום עלול לייצר רושם מוטעה, לקשור אותנו להתנהגויות בלתי הולמות ולהשפיע על דעתם של אחרים לגבינו.
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

חיזוק תחושת החוסן
איך נסייע לתלמידים לסגל לעצמם גמישות מחשבתית ויצירתית בהתמודדות עם מצבי לחץ ואי-ודאות, בעזרת פרקטיקה פשוטה של שלושת כובעי הקסם
ניהול דיון
איך נְלמד את התלמידים לנהל דיון בכיתה באופן סובלני, מנומס ומכבד המאפשר הקשבה וביטוי אישי? כלים לעבודה בכיתה: חפץ דיבור, אקווריום, שיקוף ועוד
ניהול ויישוב קונפליקטים הנובעים מפערים תרבותיים
מפגש בין תלמידים בבית הספר, כרוך לעיתים בהתנגשות בין ערכים שונים שהתלמידים מביאים איתם מתרבויות שונות שבהן גדלו. איך נסייע לתלמידים לפתח מודעות לנושא ונקדם א...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.