דלג אל

פיל ירוק ביער: חשיבה ביקורתית על בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

הבינה המלאכותית היא כלי חדש המשתנה ומשתדרג בכל רגע. כרגע, וכנראה שעוד הרבה זמן, התחום יהיה פרוץ לחלוטין. כאנשי חינוך, איננו יכולים להרשות לעצמנו שלא לחנך את הנוער להטיל ספק בתוצרי הבינה המלאכותית. לכן, הוראת בינה מלאכותית צריכה ללכת יד ביד עם הסבר על האופן בו המכונה חושבת ומחוללת טקסטים ותמונות. כמו כן, חשובה האתיקה והחשיבה הביקורתית.

כותבת הפרקטיקה:
נוגה לי פיש, מדריכה ארצית, "במה לאומנויות בכיתות שח"ר", אגף אומנויות, המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

פעילות טכנו-פדגוגית המיועדת להקנות הבנה באשר לאופן הפעולה של בינה מלאכותית, באמצעות התנסות. שימוש במחולל תמונה + מחולל אווטאר מונפש, והפעלת חשיבה ביקורתית בכל שלבי ההתנסות. ניתן לבצע את הפעילות בהקשר לכל תחומי הדעת. פלטפורמת הבינה המלאכותית בה נשתמש היא קנבה (Canva).

המהלך המוצע כולל שישה שלבים:

  1. הסבר ורקע לאופן בו מתרחשת "חשיבת מכונה".
  2. הדגמת אופן הפעולה של בינה מלאכותית.
  3. התנסות התלמידים והתלמידות ביצירת תמונות.
  4. רפלקציה: ביקור בגלריה שיצרו התלמידים ושיחה על התמונות.
  5. הדגמת יצירה של דמות מדברת (אווטאר).
  6. יצירת דמות מדברת ושיחה על המשמעויות האתיות הכרוכות בה.

שלב ראשון: מה קורה מאחורי הקלעים של "חשיבת מכונה״? 

ננהל דיון בכיתה: הבינה המלאכותית נכנסה לחיינו לא מזמן, ומאז היא משתכללת ונפוצה לכל עבר.
שאלות אפשריות לדיון: 

  • באילו יישומים או מחוללים נתקלתם עד כה? 
  • מה הם מייצרים?
  • על בסיס אילו נתונים הם מייצרים זאת? (כיצד מאמנים את המודל?)
  • מהן דעות קדומות והטיות מכונה? (bias)

[הערה: אם השיעור מתנהל מרחוק באופן מקוון, נפנה את התלמידים לכתוב את התשובות בצ'אט]

כעת, נסביר לתלמידים כיצד ״מכונה לומדת״, ״חושבת״ ואף ״יוצרת״ באינטראקציה עם המשתמשים.
לכל מילה יש משמעות עבורנו ועבור המכונה, והמשמעות של היצירה שהיא יוצרת בהנחייתנו נבנית על פי מה שלימדו אותה.

נדגיש את החשיבות של חשיבה ביקורתית על בינה מלאכותית. נסביר שאין פיקוח על מחוללי בינה מלאכותית, כל מחולל בינה מלאכותית מבנה לעצמו חוקים ונהלים משלו, ישנם כאלו שהחוקים והנהלים יעמדו בקנה אחד עם ערכי המוסר של החברה שלנו, וישנם כאלו שלא.  

היצירה שלנו עם המכונה היא יצירה מקורית; אף אחד לא יצר אותה קודם, משום שהיא מבוססת על שילוב בין המידע שהמכונה למדה עד אותו רגע, ובין הבחירות שהמשתמש יעשה מאותו רגע. 

מכיוון שהמכונה יוצרת מתוך תכנים רבים, שאינם בהכרח בעלי סולם ערכים ברור, כאשר אנחנו יוצרים יחד עם המכונה עלינו לזכור לשים לעצמנו את הגבולות, ולבדוק את ההטיות שמבצעת המכונה. עלינו לנסות להבין את הבחירות שעושה המכונה כשהיא מייצרת עבורנו תמונה או טקסט. על בסיס מה נראה לנו שהיא מייצרת? אילו אלמנטים נכונים לנו ואילו לא? איפה התקשתה? איפה לא?

כעת, בהתאם לשכבת הגיל ולמאפייני הכיתה, נעשיר את הדיון בעזרת הסבר על המושגים הבאים: 

שלב שני: הדגמה - כיצד מציירים פיל ירוק ביער, ומה בעצם עומד מאחוריו?

נִכָּנֵס לקנבה ונדגים כיצד להיכנס למחולל התמונות וכיצד להפעיל אותו.

(מדריך מצולם ליצירת תמונות בקנבה, צעד אחר צעד | קובץ מונגש | מדריך כתוב). 

נבקש ממנו לצייר פיל ירוק ביער. כדאי להדגים שתי אפשרויות:

  • פרומפט (הנחיה לבינה המלאכותית) בעברית
  • פרומפט באנגלית, כולל אופן השימוש בגוגל טרנסלייט לצורך זה. נסביר מדוע מחולל התמונות עשוי לתת תוצאות מוצלחות יותר על בסיס פרומפט באנגלית.

נלווה את ההדגמה הטכנית ("איך״) בהסבר על ההיבטים המהותיים שעומדים מאחורי הבקשה הפשוטה ״צייר לי פיל ירוק ביער״. תוכלו למשל להסביר ברוח זו:

״כשאני אומרת לכם, תלמידים, לחשוב על ״פיל כחול ביער״, אף אחד מכם לא מייצר בראשו את אותה תמונה. כל אחד יחשוב על פיל אחר, בגוון שונה, זווית שונה ויער אחר. הבינה המלאכותית שמייצרת לנו תמונה, עושה זאת מתוך טווח נתונים מסוים מאוד, שרק אותו היא מכירה. צריך לקחת בחשבון את העובדה הזו. 

חִשבו - על אילו ציורים הבינה המלאכותית הסתמכה כשהיא ציירה לבקשתי פיל ירוק ביער?

יש מחוללים, כגון דאלי (Dall-e), שיודעים להגיד לנו מהם מקורות ההשראה שהם השתמשו בהם כדי ליצור את התמונה, ומנדבים מידע על המאגרים שעליהם המכונה מאומנת. מחוללי תמונות אחרים, כגון מידג'רני (Midjourney), לא חושפים מידע זה ועל כן עלינו להיות סקפטיים וזהירים יותר, ולא לקחת את הדימויים החזותיים שהם מייצרים לנו כמובן מאליו.

הדוגמה של "פיל כחול ביער" היא יחסית תמימה. לפרומפט "איש מאיים בפינת רחוב", יכולים להיווצר דימויים חזותיים מסוגים שונים על פי תרבויות שונות. מהו איש מאיים? מהי פינת רחוב? האם מה שמאיים עבור הישראלים בהכרח מאיים עבור הסינים?

יש לקחת בחשבון שאף אחד מהמאגרים הללו אינו מפוקח! זהו תחום פרוץ לחלוטין, שהרגולציה שלו תיקח זמן, וייתכן שלעולם לא תהיה מושלמת.

שלב שלישי: התנסות תלמידים והעלאת תמונות למרחב משותף 

נבקש מהתלמידים להיכנס לקנבה, לכתוב פרומפטים (הנחיות למחולל) וליצור תמונות. 

ניצור מרחב דיגיטלי משותף, למשל פאדלט או מצגת שיתופית, ונבקש מהתלמידים להעלות אליו את הפרופמטים ואת התמונות שיצרו. בשלב זה, התלמידים ייצרו גלריית אומנות משותפת.

שלב רביעי: רפלקציה - ביקור בגלריה המשותפת ושיחה על התמונות

נבקר עם התלמידים בגלריה המשותפת שיצרו, ונבקש מהם להתבונן בתמונות שהם או חבריהם לכיתה יצרו, ולהתייחס לשאלות כגון:

  • האם התמונה או מרכיבים שלה מפתיעים אתכם?
  • האם אתם יכולים לשער מהם מקורות ההשראה בהם השתמשה הבינה המלאכותית?ֿ
  • האם התמונה מוּטה לדעתכם לתרבות מסוימת?
  • האם אתם רואים בעיות אתיות הקשורות לתמונה?

שלב חמישי: הדגמת יצירה של דמות מונפשת

עד כה הדרכנו את התלמידים ביצירת תמונות. עתה נרצה להעשיר את השיעור ולהראות להם כיצד בינה מלאכותית יכולה לסייע בתהליכי יצירה אחרים, למשל ביצירת וידאו.

לצורך כך נדגים כיצד אפשר ליצור בקנבה דמות מדברת (אווטאר). 

(מדריך מצולם ליצירת תמונות בקנבה, צעד אחר צעד | קובץ מונגש | מדריך כתוב). 

גם בשלב זה, נדבר על ההבדל בין שימוש בפרומפט בעברית או באנגלית: דגימת הסאונד בשפה העברית מוגבלת יותר, ולכן הדובר יישמע "רובוטי" יותר, בהשוואה לדגימת הסאונד באנגלית. ניתן לראות דוגמה במדריך שבקישורים למטה.

שלב שישי: התנסות התלמידים ביצירת דמות מונפשת

ננחה את התלמידים להכין מראש מסר מעניין, ונזמין אותם ליצור אווטארים מעניינים. נזכיר את ההבדל בין שימוש בפרומפט בעברית או באנגלית, כפי שצוין בשלב הקודם.

נבקש מהתלמידים להעלות את  ההנפשות שיצרו למרחב משותף (פאדלט וכד').

נשוחח על התוצרים, ושוב נחזור על המגבלות האתיות ועל האחריות של הלומדים לתכנים שהם מפיקים.

עוד רעיון

עוד רעיון

כדי לחדד את החשיבה הביקורתית, נבקש מהתלמידים לחפש ברשתות החברתיות שהם פועלים בהן תמונות או סרטונים שנוצרו בסיוע בינה מלאכותית, הנגועות בבעיה אתית כגון הטיה תרבותית, הטעיה (פייק ניוז), הפרת זכות יוצרים ועוד. נבקש מהתלמידים, כל אחד בתורו, להציג תמונות אלה ולהסביר מהן הבעיות האתיות הגלומות בהן.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

ייצוג וסנגור עצמי של תלמידים
שימוש במודל רקפ"ת ועוד רעיונות לשיפור יכולת התלמידים לייצג את עצמם ולסנגר על זכויותיהם כדי להעצים את תחושת המסוגלות שלהם ולעזור להם להצליח
פרקטיקות לעידוד אישי למעורבות חברתית ואזרחית
אחת ממטרות החינוך היא "לטפח מעורבות בחיי החברה הישראלית, נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות, רצון לעזרה הדדית, תרומה לקהילה, התנדבות וחתירה לצדק ...
שותפות לומדים בתהליך ההערכה: בחירת כלי ההערכה, הערכה עצמית והערכת עמיתים
הערכה לא נעשית לשם עצמה – היא חלק מהלמידה! מיומנויות של הערכה עצמית והערכת עמיתים קשורות בגישות התופסות את הלומדים כפעילים בתהליך הלמידה שלהם ולכן גם כשותפים...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.