דלג אל

שינוי אקלים NotebookLM

למאגר הפרקטיקות
 שינוי אקלים NotebookLM
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

כותבת הפרקטיקה:
רפאלה בביש, ממונה על חינוך בתחום שינוי אקלים, אגף א' מדעים, מזכירות פדגוגית

צורך

השימוש בכלי כמו NotebookLM נחוץ בשל ההיקף העצום וריבוי הנתונים בדוחות ה-IPCC, שמכילים מידע מורכב על מגוון תחומים – ממדעי האקלים ועד להשלכות חברתיות וכלכליות. הכלי מאפשר לתלמידים ולמורים להתמקד בנקודות מרכזיות מתוך המידע הרב, לסכם נתונים בצורה נגישה ולהפוך נתונים כמותיים וגרפים לתובנות ברורות, שמקילות פיתוח דיון מושכל וחשיבה ביקורתית.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

NotebookLM, ככלי עזר למורה:

המורה משתמש בכלי כדי לעבד ולהנגיש מידע מורכב, כך שמתאפשר לתלמידים לעסוק באופן מעמיק ורלוונטי בנושא שינוי אקלים. התהליך מפתח הבנה מדעית, חשיבה ביקורתית ויכולת לחבר בין מדע לפתרונות מעשיים.

שלבי תכנון המשימה עבור המורה:

  1. הגדרת מטרות הלמידה:
    המורה מחליט שהמשימה תעסוק בפיתוח אוריינות מדעית, הבנת שינוי אקלים ולמידה מתוך דוחות ה-IPCC.
  2. בחירת התוכן הרלוונטי:
    המורה בוחר קטעים מתוך דוחות ה-IPCC, שמדגישים נתונים מרכזיים כמו עליית טמפרטורה, שינוי במאפייני בתי גידול או השפעות על משאבי מים, ומעביר אותם עיבוד בעזרת NotebookLM ליצירת תקצירים מותאמים לרמת התלמידים.
  3. עיצוב שלבי המשימה:
    • חקר נתונים: התלמידים ינתחו נתון מרכזי מהדוח ויבינו את השפעתו.
    • חיבור לחיי היום-יום: יצירת הקשרים בין הנתון לתופעות מקומיות.
    • חשיבה על דרכי התמודדות: פיתוח רעיון לפתרון מעשי לבעיה.
    • הצגת תוצרים: הכנת מצגת ודיון מסכם בכיתה.
  4. הכנת הנחיות וכלי עזר:
    בעזרת NotebookLM אפשר לנסח שאלות מנחות ודוגמאות לניתוח הנתונים, ניתוח גרפים ותובנות.

שלבי המשימה עבור התלמיד

  1. קריאת התוכן וסיכום ראשוני:
    התלמידים מקבלים תקציר דוח IPCC עם שאלות מנחות, מנתחים נתונים מרכזיים ומבינים את משמעותם.
  2. חקר ההשפעה המקומית:
    כל קבוצה מתמקדת בהשפעה של הנתון שנבחר על הסביבה הקרובה (לדוגמה, השפעה על החקלאות, ביטחון תזונתי, מאגרי מים או אקלים מקומי).
  3. פיתוח פתרונות:
    הקבוצות מפתחות פתרון יצירתי שניתן ליישום, כמו יוזמות לשימור אנרגיה או הפחתת פליטות.
  4. הכנת מצגת:
    התלמידים מארגנים את הנתונים, את המסקנות ואת הפתרון במצגת קצרה וברורה.
  5. השתתפות בדיון מסכם:
    במהלך השיעור התלמידים מציגים את עבודתם, משווים פתרונות ומנתחים עם המורה את ההקשרים הרחבים.

הפעילות מקדמת:

  • הבנה מעמיקה של נתונים מדעיים מדוחות ה-IPCC.
  • חיזוק חשיבה ביקורתית ויכולת הסקת מסקנות.
  • יצירת חיבור בין מדע למציאות היום-יומית והאזורית.
  • פיתוח מיומנויות עבודה קבוצתית, חקר והצגה.
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

שימוש בכלי כמו NotebookLM מציע יתרונות נוספים שמעשירים את תהליך הלמידה

יצירת מילון מונחים מותאם:

הכלי יכול להפיק רשימה של מונחים מדעיים מורכבים מהדוחות (כמו "מאזן פחמן", "התנגדות אקלימית" או "מסת הקרחונים"), להגדיר אותם בשפה פשוטה ולהתאים אותם לרמת התלמידים. מילון מונחים זה יכול לשמש תמיכה לאורך המשימה ולשפר את האוריינות המדעית של התלמידים.

התאמת שפה ולמידה דיפרנציאלית:

NotebookLM מאפשר למורה להתאים את רמת הטקסטים בהתאם לתלמידים. לדוגמה, לספק גרסה מפורטת יותר לקבוצות מתקדמות וגרסה מופשטת או עם פחות עומס מונחים לתלמידים שזקוקים לתמיכה.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

אפשר לבקש מ-CHATGPT ליצור דיאלוג בין מקבלי ההחלטות בישראל לבין נציגי ארגונים סביבתיים בנוגע לסוגיות שונות שעולות מדוחות ה-IPCC. האתגר הוא לבחון באופן ביקורתי את מה שמציע הצ'ט. אפשר להצליב זאת כקובץ שאותו מעלים ל-NotebookNL.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

מורים ותלמידים יכולים ליצור "פתקים" שבהם מסוכם המידע. את הפתקים אפשר לשתף עם עמיתים, כך שהמידע יכול להיות מוגש בצורה משתפת ומשותפת, דבר המאפשר למידה קבוצתית וגם ארגון של המידע בצורה ברורה ומסודרת. כך אפשר לחזור אליו מאוחר יותר.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

"SoliMemes: יצירת MEMES שמביעים סולידריות"
הפרקטיקה עונה על הצורך של עובדי הוראה לפתח מיומנויות חברתיות וערכיות אצל תלמידים, תוך כדי שילוב כלים טכנולוגיים וחדשניים כמו בינה מלאכותית, שמסייעים לשמור על...
מה הסרטון שלך? למידה דרך שאילת שאלות בעזרת סרטונים בסיוע AI
בימים אלה, עם כל הלחץ וחוסר הוודאות, קשה אף יותר להשקיע זמן ביצירת שאלות. בדיוק לזה יכול לעזור השימוש ב-AI. ניתן לעשות שימוש בפרקטיקה זו בהוראה וגם בלמידה (ל...
חיבור נושאים אקטואליים לחומר הנלמד
אירועים אקטואליים מעוררים סקרנות ורצון להגיב. חיבור שלהם לחומר הנלמד יתרום להגברת העניין בלמידה ולשיפור יכולתם של התלמידים לנקוט עמדה אישית במסגרת חינוכם לאז...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.