NotebookLM, ככלי עזר למורה:
המורה משתמש בכלי כדי לעבד ולהנגיש מידע מורכב, כך שמתאפשר לתלמידים לעסוק באופן מעמיק ורלוונטי בנושא שינוי אקלים. התהליך מפתח הבנה מדעית, חשיבה ביקורתית ויכולת לחבר בין מדע לפתרונות מעשיים.
- NotebookLM השימוש בכלי מאפשר:
- תמצות דוחות ה-IPCC ולהתאימם לשפה פשוטה.
- ליצור שאלות מנחות או חומרי רקע לתלמידים.
- משאבים חיצוניים: נתונים עדכניים על ישראל (למשל, שינוי אקלים בישראל – השירות המטאורולוגי או שימוש באנרגיה מתחדשת דוח מבקר המדינה - הערכות ישראל לשינוי אקלים).
שלבי תכנון המשימה עבור המורה:
- הגדרת מטרות הלמידה:
המורה מחליט שהמשימה תעסוק בפיתוח אוריינות מדעית, הבנת שינוי אקלים ולמידה מתוך דוחות ה-IPCC. - בחירת התוכן הרלוונטי:
המורה בוחר קטעים מתוך דוחות ה-IPCC, שמדגישים נתונים מרכזיים כמו עליית טמפרטורה, שינוי במאפייני בתי גידול או השפעות על משאבי מים, ומעביר אותם עיבוד בעזרת NotebookLM ליצירת תקצירים מותאמים לרמת התלמידים. - עיצוב שלבי המשימה:
- חקר נתונים: התלמידים ינתחו נתון מרכזי מהדוח ויבינו את השפעתו.
- חיבור לחיי היום-יום: יצירת הקשרים בין הנתון לתופעות מקומיות.
- חשיבה על דרכי התמודדות: פיתוח רעיון לפתרון מעשי לבעיה.
- הצגת תוצרים: הכנת מצגת ודיון מסכם בכיתה.
- הכנת הנחיות וכלי עזר:
בעזרת NotebookLM אפשר לנסח שאלות מנחות ודוגמאות לניתוח הנתונים, ניתוח גרפים ותובנות.
שלבי המשימה עבור התלמיד
- קריאת התוכן וסיכום ראשוני:
התלמידים מקבלים תקציר דוח IPCC עם שאלות מנחות, מנתחים נתונים מרכזיים ומבינים את משמעותם. - חקר ההשפעה המקומית:
כל קבוצה מתמקדת בהשפעה של הנתון שנבחר על הסביבה הקרובה (לדוגמה, השפעה על החקלאות, ביטחון תזונתי, מאגרי מים או אקלים מקומי). - פיתוח פתרונות:
הקבוצות מפתחות פתרון יצירתי שניתן ליישום, כמו יוזמות לשימור אנרגיה או הפחתת פליטות. - הכנת מצגת:
התלמידים מארגנים את הנתונים, את המסקנות ואת הפתרון במצגת קצרה וברורה. - השתתפות בדיון מסכם:
במהלך השיעור התלמידים מציגים את עבודתם, משווים פתרונות ומנתחים עם המורה את ההקשרים הרחבים.
הפעילות מקדמת:
- הבנה מעמיקה של נתונים מדעיים מדוחות ה-IPCC.
- חיזוק חשיבה ביקורתית ויכולת הסקת מסקנות.
- יצירת חיבור בין מדע למציאות היום-יומית והאזורית.
- פיתוח מיומנויות עבודה קבוצתית, חקר והצגה.