שלב 1: בחירת הנושא
- המורה יבחר נושא היסטורי המתאים לתלמידים בכיתה או נושא שלומדים בשלב זה (כגון: הגורמים למלחמת העולם הראשונה, התהליך של דה-קולוניזציה או הקשר בין המהפכה התעשייתית לשינויים חברתיים).
- המורה יגדיר מטרות ברורות - מה הוא רוצה שהתלמידים יראו ויבינו מהגרף.
- אפשר להכין גרף מכל חומר.
אפשר להעלות לכלי סיכום שכבר קיים ולבקש מהתלמיד שיכין ממנו את הגרף.
אם המטרה היא שהגרף יסביר תהליך או מהלך שקשה להסביר, חשוב להכין נכון את המידע.
שלב 2: איסוף המידע
- המורה יכין מראש רשימת סיבות, גורמים, תוצאות ותהליכים מרכזיים בנוגע לנושא.
- המורה יארגן את המידע בטקסט במבנה היררכי או כרונולוגי (למשל, "סיבות" -> "אירועים מרכזיים" -> "תוצאות").
שלב 3: שימוש בנפקין
- יש להיכנס לכלי Napkin.
- יש להירשם לשירות (אפשר להשתמש בגרסה החינמית) בכפתור Get Napkin Free.
(הערה: מומלץ להתחבר באמצעות Google) - אפשר לצפות במדריך לכלי בקישור המצורף.
- אפשר לבחור אם להשתמש בטקסט קיים: "By pasting my text content" או לחולל טקסט באמצעות בינה מלאכותית בלחיצה על "By generating text using AI".
אם בחרנו לחולל טקסט באמצעות בינה מלאכותית
- יש לכתוב משפטי מפתח קצרים, כגון:
○ "המהפכה התעשייתית -> פיתוח טכנולוגיות חדשות".
○ "פיתוח טכנולוגיות חדשות -> עיור וגידול האוכלוסייה בערים".
○ "עיור וגידול אוכלוסייה -> צמיחת מעמד הפועלים (הפרולטריון)". - הקשרים הללו ייצרו בשלב הראשון טקסט היסטורי מתאים.
- יש לבחון את הטקסט שהתקבל ולוודא שהוא תקין ואמין היסטורית.
אם בחרנו להעלות טקסט קיים
- יש להעתיק אותו ולהדביק בריבוע המתאים.
כעת כשיש לנו טקסט
- יש לבחור פסקה שעליה המחולל יכין את הגרף. לרוב, אם נבחר את הפסקה הראשונה ייווצר גרף חזותי המסכם וממחיש את כל הנושא.
- אפשר לבחור כל פסקה באופן עצמאי. אם נאחד פסקאות נקבל גרף רחב יותר.
- אפשר לעצב ולהתאים את הגרף לפי הצרכים הפדגוגיים של המורה (מבחינת צבע, צורה, אייקוניים וכד').
- חשוב לבדוק התאמה היסטורית של הגרף לפני פרסומו לתלמידים.
בהתאם לכך, אפשר גם טקסטואלית להתאים את הגרף לצרכים של התלמיד ולחומרי הלמידה שלפניו.
שלב 4: הצגת הגרף בכיתה
- המורה יציג את הגרף לתלמידים על הלוח (באמצעות מצגת או קובץ שהוריד מנפקין).
- המורה יסביר את הקשרים בין הגורמים והתוצאות וייתן דוגמאות מחומרי הלימוד להמחשה.
- המורה יבקש מהתלמידים לשאול שאלות ולהציע קשרים נוספים לגרף או כיצד היו ממשיכים אותו.
- המורה יעדכן את השיעור בהתאם, תוך כדי שילוב המתודה החדשה כחלק עיקרי או משלים לשיעור, למשל בדף עבודה או במצגת.
שלב 5: פעילות לתלמידים לקראת בחינה - אופציונלי לפי רמת הכיתה
- המורה יסביר את המקום החשוב של גרפים כמעודד הבנה ומבנה של החומר ההיסטורי המורכב.
- המורה יחלק את התלמידים לקבוצות.
- כל קבוצה תקבל נושא משלה מחומרי הבחינה המתקרבת (למשל, "לאומיות" או "השכלה יהודית" או "התנועה הציונית").
- המורה יבקש מהתלמידים להשתמש בנפקין כדי ליצור גרף הממחיש את התהליך ההיסטורי שבחרו.
- המורה יציג את הגרפים בפני הכיתה ויקיים דיון על השוני בין התפיסות והגרפים שנוצרו.