דלג אל

המחשת תהליכים היסטוריים מורכבים באמצעות גרפים

למאגר הפרקטיקות
המחשת תהליכים היסטוריים מורכבים באמצעות גרפים
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות, הבניית ידע

כותב הפרקטיקה:
צוות הפיקוח על היסטוריה בחמ"ד וצוות ההדרכה תשפ"ה, מזכירות פדגוגית

צורך

הפרקטיקה עונה על הצורך להמחיש תהליכים היסטוריים מורכבים, קשרים בין אירועים והשפעות הדדיות באופן ויזואלי ופשוט.
הכלי Napkin מאפשר יצירת תרשימים ומפות מושגים בעזרת בינה מלאכותית, המסייעים לתלמידים להבין ולזכור תהליכים היסטוריים.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב 1: בחירת הנושא

  • המורה יבחר נושא היסטורי המתאים לתלמידים בכיתה או נושא שלומדים בשלב זה (כגון: הגורמים למלחמת העולם הראשונה, התהליך של דה-קולוניזציה או הקשר בין המהפכה התעשייתית לשינויים חברתיים).
  • המורה יגדיר מטרות ברורות - מה הוא רוצה שהתלמידים יראו ויבינו מהגרף.
  • אפשר להכין גרף מכל חומר.
    אפשר להעלות לכלי סיכום שכבר קיים ולבקש מהתלמיד שיכין ממנו את הגרף.
    אם המטרה היא שהגרף יסביר תהליך או מהלך שקשה להסביר, חשוב להכין נכון את המידע.

שלב 2: איסוף המידע

  • המורה יכין מראש רשימת סיבות, גורמים, תוצאות ותהליכים מרכזיים בנוגע לנושא.
  • המורה יארגן את המידע בטקסט במבנה היררכי או כרונולוגי (למשל, "סיבות" -> "אירועים מרכזיים" -> "תוצאות").

שלב 3: שימוש בנפקין

  • יש להיכנס לכלי Napkin.
  • יש להירשם לשירות (אפשר להשתמש בגרסה החינמית) בכפתור Get Napkin Free.
    (הערה: מומלץ להתחבר באמצעות Google)
  • אפשר לצפות במדריך לכלי בקישור המצורף.
  • אפשר לבחור אם להשתמש בטקסט קיים: "By pasting my text content" או לחולל טקסט באמצעות בינה מלאכותית בלחיצה על "By generating text using AI".

אם בחרנו לחולל טקסט באמצעות בינה מלאכותית

  • יש לכתוב משפטי מפתח קצרים, כגון:
    ○ "המהפכה התעשייתית -> פיתוח טכנולוגיות חדשות".
    ○ "פיתוח טכנולוגיות חדשות -> עיור וגידול האוכלוסייה בערים".
    ○ "עיור וגידול אוכלוסייה -> צמיחת מעמד הפועלים (הפרולטריון)".
  • הקשרים הללו ייצרו בשלב הראשון טקסט היסטורי מתאים.
  • יש לבחון את הטקסט שהתקבל ולוודא שהוא תקין ואמין היסטורית.

אם בחרנו להעלות טקסט קיים

  • יש להעתיק אותו ולהדביק בריבוע המתאים.

כעת כשיש לנו טקסט

  • יש לבחור פסקה שעליה המחולל יכין את הגרף. לרוב, אם נבחר את הפסקה הראשונה ייווצר גרף חזותי המסכם וממחיש את כל הנושא.
  • אפשר לבחור כל פסקה באופן עצמאי. אם נאחד פסקאות נקבל גרף רחב יותר.
  • אפשר לעצב ולהתאים את הגרף לפי הצרכים הפדגוגיים של המורה (מבחינת צבע, צורה, אייקוניים וכד').
  • חשוב לבדוק התאמה היסטורית של הגרף לפני פרסומו לתלמידים.

בהתאם לכך, אפשר גם טקסטואלית להתאים את הגרף לצרכים של התלמיד ולחומרי הלמידה שלפניו.

שלב 4: הצגת הגרף בכיתה

  • המורה יציג את הגרף לתלמידים על הלוח (באמצעות מצגת או קובץ שהוריד מנפקין).
  • המורה יסביר את הקשרים בין הגורמים והתוצאות וייתן דוגמאות מחומרי הלימוד להמחשה.
  • המורה יבקש מהתלמידים לשאול שאלות ולהציע קשרים נוספים לגרף או כיצד היו ממשיכים אותו.
  • המורה יעדכן את השיעור בהתאם, תוך כדי שילוב המתודה החדשה כחלק עיקרי או משלים לשיעור, למשל בדף עבודה או במצגת.

שלב 5: פעילות לתלמידים לקראת בחינה - אופציונלי לפי רמת הכיתה

  • המורה יסביר את המקום החשוב של גרפים כמעודד הבנה ומבנה של החומר ההיסטורי המורכב.
  • המורה יחלק את התלמידים לקבוצות.
  • כל קבוצה תקבל נושא משלה מחומרי הבחינה המתקרבת (למשל, "לאומיות" או "השכלה יהודית" או "התנועה הציונית").
  • המורה יבקש מהתלמידים להשתמש בנפקין כדי ליצור גרף הממחיש את התהליך ההיסטורי שבחרו.
  • המורה יציג את הגרפים בפני הכיתה ויקיים דיון על השוני בין התפיסות והגרפים שנוצרו.
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר לקיים שיעור הפוך
אפשר ליצור גרף לפני השיעור, ולהראות בסוף השיעור הקודם, או לשלוח לתלמידים לפני השיעור, ולבקש מהם לבוא עם שאלות או הסברים משלהם על ההקשרים המוצגים בגרף.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

גרפים ומפות חשיבה מסייעים מאוד בארגון מידע, הקשרים וחשיבה ביקורתית.
- אפשר לבקש מהתלמידים לכתוב טקסט משלהם על כל נושא שהוא, להעלות לכלי ולבחון איזה גרף נוצר.
לאחר מכן מומלץ לתת שאלות רפלקציה, כגון למה זה הגרף שנוצר? איך הוא משרת את הזרימה הרעיונית של הטקסט? האם הגרף הקל עליי בהבנה?

- חשוב להבהיר שיש תלמידים בעלי זיכרון חזותי ברמה גבוהה, ועל כן אם הם מצאו שהכלי והשיטה נוחים להם, נמליץ להם להשתמש בהם לעיתים תכופות יותר במהלך הלמידה שלהם.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

חשוב מאוד לבדוק את הדיוק ההיסטורי של הטקסט ואת התרשימים שנוצרים.

  • מומלץ להתחיל בנושאים פשוטים יותר, כמו שרשרת אירועים קצרה, לפני המעבר לנושאים מורכבים יותר, כדי להרגיל את התלמידים לדרך חשיבה שהם לא מרבים לתרגל.
  • נפקין מתאים במיוחד לתלמידים בעלי זיכרון חזותי ולכיתות שבהן יש תלמידים המתקשים להבין טקסטים ארוכים.
  • הכלי יעיל במיוחד להמחשת סיבה ותוצאה, התפתחות רעיונות לאורך זמן, השפעות של תהליכים שונים זה על זה ועוד.
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

העמקת ההיכרות עם התלמידים באמצעות כלים דיגיטליים
חדר וירטואלי אישי, חידון כיתתי שיתופי ועוד – העמקת ההיכרות בין התלמידים בעזרת כלים דיגיטליים עשויה לתת הזדמנות להתבטא גם לתלמידים שאינם נוטים לדבר בכיתה בדרך...
Portmanteaus - (Blend Words)
The practice will help teachers produce images to teach portmanteaus - (blend words)
יצירת תמונה לפסוק
הפרקטיקה עונה על הצורך בהעמקת הידע בתנ"ך בקרב תלמידי כיתות א'-ו' בצורה חווייתית, תוך כדי שימוש מושכל בבינה מלאכותית. הפרקטיקה מאפשרת לתלמידים לפתח חשיבה יציר...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.