אוריינות מידע היא היכולת להגדיר את המידע הנדרש, לאתרו, להעריכו, לארגנו, למזגו ולהציגו בצורה מושכלת. פרקטיקה זו מתמקדת במיומנות של מיזוג מידע, שבה מאפשרים לתלמידים להתנסות במיזוג בין מקורות מידע שונים תוך שימוש בכלים דיגיטליים מתאימים.
כשמתמודדים עם שאלות המתייחסות לנושאים מורכבים, מתעורר צורך לבחון מספר מקורות מידע. עיון במגוון מקורות מידע מאפשר לתלמידים להתוודע למספר נקודות מבט, להצליב מקורות מידע שונים ולהסיק מסקנות מבוססות ותקפות.
בתהליך מיזוג המידע הלומדים נדרשים להפיק מידע חדש או לגבש פרשנות משמעותית, על-ידי מיזוג יחידות המידע העצמאיות שהוצגו להם במקורות הקיימים.
ראו גם את הפרקטיקה: הערכת מהימנות של מקורות מידע
הצעות למהלך (לעל יסודי)
1. פעילות מקדימה: הבהרת חשיבות המיזוג
מציגים לתלמידים סיטואציה מעניינת ורלוונטית אשר במסגרתה הם נדרשים למזג מידע, ועורכים דיון המיועד לפתח מודעות לקיומן של מגוון התנסויות בחיי היום-יום המצריכות מיומנות זו.
דוגמה: מבקשים מהתלמידים לכתוב המלצה על סרט, לקראת צפייה משותפת עם חבריהם.
את ההמלצה התלמידים כותבים תוך מיזוג מידע המוצג בשלושה אתרי ביקורת סרטים. למשל:
2. דיון כיתתי
מקיימים דיון בשאלה, אילו שלבים אמור לכלול תהליך של מיזוג מידע? השלבים הם:
- השמטת פיסות מידע שאינן רלוונטיות
- ניסוח המידע המשותף ויצירת הכללות
- ארגון המידע כטקסט העומד בפני עצמו
ניתן לשלב צפייה בסרטונים בנושא: כתיבה ממזגת ; כתיבה ממזגת – לשון תיכון
ראו גם: יחידת למידה מקוונת בנושא כתיבה ממזגת
3. עיבוד ומיזוג המידע
מציגים לתלמידים משימת מיזוג שבה הם צריכים לעשות שימוש במספר מקורות מידע.
דוגמה: הביעו את דעתכם בנוגע לנחיצותם של אופניים חשמליים במרחב העירוני.
התייחסו ליתרונותיו ולחסרונותיו של כלי תחבורה זה ונמקו את עמדתכם.
- מציגים לתלמידים טבלה לצורך עריכת השוואה בין שלושה מקורות מידע בנושא.
- מצורף קישור ליצירת עותק של הטבלה
4. כתיבת העמדה
בשלב תכנון הכתיבה ניתן לשרטט תרשים זרימה המבטא את הרצף הלוגי של הטקסט הממוזג שעומדים לכתוב. מומלץ להיעזר בכלים דיגיטליים בתהליך יצירת התרשים, כגון: שימוש בכלי Google Drawing. תהליך כתיבת העמדה מלווה בתמיכה ובמשוב של המורה.
ראו: דוגמה לתרשים זרימה בנושא אופניים חשמליים במרחב העירוני.
5. הצגת מחוון
מכינים בשיתוף עם התלמידים מחוון הכולל קריטריונים המנוסחים כשאלות מנחות.
ניתן לערוך את המחוון ולהתאימו לתלמידים בכיתה.
- ליצירת עותק של המחוון ב-Google Forms
- מצורפות הנחיות ליצירת טופס בסביבת הענן לחינוך Microsoft 365
- ראו גם את הפרקטיקה: שיתוף התלמידים בבניית מחוון או כלי הערכה
6. הערכה עצמית
- התלמידים נותנים זה לזה משוב עמיתים ומבצעים הערכה עצמית של תהליך מיזוג המידע בהתבסס על המחוון.
- מסכמים את התהליך בדיון כיתתי, ומאפשרים לתלמידים להציע הצעות לשיפור האסטרטגיות שנקטו בתהליך זה.
- ראו גם את הפרקטיקה: שותפות לומדים בתהליך ההערכה
7. רפלקציה אישית
התלמידים כותבים תובנות מהתהליך ומתייחסים לשאלות כגון:
- האם יצרתי דרך חדשה לארגון ולפרשנות המידע?
- האם הדרך שבה מיזגתי את המידע מוסיפה על המידע הקיים?
- מה היא מחדשת?
ניתן לעשות שימוש בכלים דיגיטליים המאפשרים תיעוד של התהליך, כגון: Evernote
ראו גם את הפרקטיקה: רפלקציה עצמית