דלג אל

שילוב מחולל טקסט AI בנושא הזיקה שלי לעם ולארץ

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים, פיתוח מיומנויות   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית   ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב, תכנון ההוראה

צורך

שימוש מושכל וביקורתי במחוללי טקסט AI בשאלות סובייקטיביות של זהות ושייכות, כגון: מה הקשר שלי לישראל? למה לחיות דווקא בישראל? היכולת של הבינה המלאכותית לנסח מספר רב של תשובות אפשריות, כדי לאפשר לתלמידים לבחור את הרלוונטיות עבורם, להרחיב את יכולת ההבעה בשאלות זהות ושייכות ולפתח ראייה מורכבת, רחבה וביקורתית על תשובות נוספות רלוונטיות.

אבן דרך: הקשר לארץ ולמדינה

מתודה: הבנת תהליכים, ניסוח פרומפט, רלוונטיות לעולם התלמיד, שיעור רב תחומי, שאילת שאלות, יישום חומר הלימוד

כותבת הפרקטיקה: טליה אפיק גרוסמן, מפמ"ר תרבות יהודית-ישראלית, מזכירות פדגוגית

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון - נסחו עם התלמידים, לאחר דיון בכיתה בנושא "הזיקה (קשר) שלי לעם ולארץ", שאלות כגון: מדוע אני בוחר לחיות בארץ? מה הקשר שלי כיהודי וישראלי דווקא לארץ ישראל? (אפשר לתת לתלמידים לנסח בעצמם את השאלות או לנסח יחד במליאה הכיתתית מספר מצומצם של שאלות).

השלב השני - שלחו את התלמידים (ביחידים, בקבוצות עבודה או יחד בתיווך המורה - תלוי בשכבת הגיל הרלוונטית) לנסח פרומפט בכלי AI (דוגמת CHATGPT או קלוד, אפשר גם להשוות בין שניהם) ולשאול בפרומפט את השאלה (לדוגמה: אני תלמיד בכיתה ה' בבית ספר יהודי ממלכתי בישראל. עליתי בגיל 5 עם המשפחה מארה"ב בשל ציונות או נולדתי וגדלתי פה כל חיי (אפשר להרחיב עוד מאפיינים על מי אני). לקראת חודש התקומה במערכת החינוך, אנו עוסקים בשאלה מה מחבר אותי לישראל דווקא ומדוע לחיות פה. אשמח לשמוע תשובות מגוונות בנושא כדי להבין מה מחבר אותי לישראל.

השלב השלישי - עברו על התשובות השונות שכלי ה-AI נתן, בדקו אם אתם מזדהים איתן או לא מסכימים איתן. על סמך התשובות השונות, וגם בראייה רפקלטיבית וביקורתית שמאמצת את המתאים ומותירה בצד את התשובות שאינן מתאימות, כתבו את התשובה האישית שלכם לשאלה מה מחבר אתכם לישראל.

השלב הרביעי - צרו בכיתה שיח רפלקטיבי ביקורתי על אפשרויות השימוש בכלי AI בשאלות של זהות ושייכות, יתרונות ואתגרים.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר להשתמש בהמשך גם במחוללי תמונות ב-AI (לדוגמה ב-CANVA) כדי שכל תלמיד או קבוצת תלמידים יפיקו תמונה שמבטאת בעיניהם את היחס לישראל (תוך כדי הגדרת שימוש בצבעים מיוחדים, צורות וסמלים, אווירה, סגנון אומנותי וכו').

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

אפשר להשתמש ב-CHATGPT גם בגרסה שלו בווטסאפ ולהתכתב איתו. גם פה נחוץ שיח ביקורתי על היתרונות והאתגרים, וההבנה שמאחורי ההתכתבות יש בינה מלאכותית - ולא אדם.

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

שילבנו את הפרקטיקה בהשתלמות מורים וגם בבתי הספר, וכהכנה התנסינו בה באופן אישי והיה מוצלח.
השיח על אפשרות שימוש בכלי בינה מלאכותית בשאלות סובייקטיביות של זהות ושייכות, כמו פה, מחייב דיון אתי וביקורתי והבנה שהכלי הוא רק לעזר ולא יכול להחליף את גיבוש הדעות האישיות של כל אחד.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

משחק תפקידים
claude יסייע למורים ויספק להם תמיכה משמעותית בבניית ובהפעלת פרקטיקת משחקי תפקידים, לדוגמה: הפקת תרחישים מותאמים נושא, בניית דיאלוגים, העלאת התלבטויות ודילמות...
תהליכי חקר במרחב דיגיטלי כיתתי
שימוש במרחב דיגיטלי כיתתי כדי לקיים למידת חקר ממושכת ומעמיקה, תורם להגברת המוטיבציה ללמידה ומאפשר גיוון והעשרה, כמו גם שיתופיות והנאה בלמידה
עוזר הוראה אישי לבניית תוכנית פרסונלית לתלמידים
עוזר הוראה במג'יק סקול, המסייע למורים בבניית תוכניות למידה והתערבות פרסונליות לתלמידים באמצעות איסוף נתונים מובנה, הפקת תוכנית מותאמת אישית ושיפור תהליך ההתא...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.