מהי הערכה פנימית?
הערכה בית ספרית מתבססת על שילוב של הערכה פנימית וחיצונית. הערכה חיצונית מערכתית, כדוגמת מבחני המיצ"ב החיצוני ובחינות הבגרות בישראל, נועדה לבטא מערכת סטנדרטים אחידה והיא מבוצעת על ידי מומחים בתחום ההערכה. באמצעותה מתבצע מעקב שיטתי אחר כלל בתי הספר במערכת החינוך תוך ניסיון להבטיח אַחְרָיוּתִיוּת (Accountability) ולתמוך בתהליכי קבלת החלטות ברמות שונות.
לעומת זאת, הערכה פנימית מתקיימת כחלק משגרת הלמידה וההוראה בבית הספר, והיא כוללת מבחנים בית ספריים, משימות הערכה, מבחני מיצ"ב פנימיים ומבדקים שונים בתחומי הדעת. הערכה זו מתבססת בדרך כלל על ציוני מורים והיא מתמקדת בצרכים מקומיים.
בתי ספר עם מנגנוני הערכה פנימיים יעילים יצליחו להפיק את המרב מממצאי ההערכה החיצוניים ולפעול כארגונים פרואקטיביים, השואפים לעמוד בסטנדרטים של איכות.
כדי לעודד שימוש בתהליכי הערכה פנימיים בשגרה הבית ספרית, הועמדו לרשות בתי הספר כלי הערכה שונים אשר פותחו על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה). כלים אלה מתמקדים במקצועות הליבה: שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים, החל מכיתה א' ועד כיתה י'. השימוש בכלים הוא בגדר רשות והוא נתון לבחירה בהתאם לשיקולי הדעת של המורים בבתי הספר.
איך נבחר כלי הערכה מתאימים?
הכלים הסטנדרטיים אשר פותחו על ידי ראמ"ה, אינם מתאפיינים בהלימה מלאה לתהליכי ההוראה והלמידה הספציפיים שמתקיימים בפועל. כדי שההערכה תהיה מיטבית, חשוב שהצוות החינוכי בכל בית ספר יבחר את כלי ההערכה המתאימים למאפיינים הייחודיים של תהליכי ההוראה שננקטו. המורים נדרשים לבחור בין אפשרויות שונות המוצעות להם, לפתח מודעות לתוצאות אפשריות של בחירותיהם, ולעשות שימוש בשיקולי דעת רלוונטיים.
הכלים הדיגיטליים המונגשים בפרקטיקה זו תורמים להעצמת האוטונומיה של המורים באמצעות תמיכה בשלבי הפיתוח, הבחירה וההתאמה של הכלים השונים, ומספקים הכוונה לתכנון ולשימוש מושכל בנתוני ההערכה.
הצעה למהלך (ליסודי ולחטיבת ביניים)
1. הכנה מוקדמת
- מאגר משימות הערכה מתוקשבות
מכינים מאגר של משימות הערכה מתוקשבות, המתייחסות למגוון נושאים בתחומי דעת שונים.
המאגר יכלול משימות שפותחו על ידי גופים חיצוניים ומשימות שפותחו על ידי צוותי המורים בבית הספר.
ראו למשל: דוגמה למאגר משימות במדעים לכיתות ה-ו
מקטלגים כל משימה במאגר לפי מאפיינים כגון:
- המטרה הנבדקת
- המיומנות שבאה לידי ביטוי בפריט
- דרגת הקושי של המשימה
- הנושא הרלוונטי בתוכנית הלימודים
- שכבת הגיל לה מיועד הפריט
- מקבץ פריטים
מתוך מאגר המשימות, מרכיבים מקבץ פריטים שיתאים למטרה הספציפית שלנו. בתהליך בחירת הפריטים מתוך המאגר, שואלים את עצמנו שאלות כגון:- מהו התפקיד אשר ההערכה נועדה למלא? (מעצב? מסכם?)
- באילו נושאים התמקד תהליך ההוראה-למידה?
- אילו מטרות הודגשו בתהליך ההוראה-למידה?
- אילו מיומנויות ניסינו לטפח?
- מהי רמת התלמידים בכיתה?
מענה על שאלות אלה יאפשר לכל מורה לבצע בחירה יעילה של פריטים מתוך המאגר הכללי, וליצור מקבץ אופטימלי המותאם לנסיבות ההוראה הייחודיות בכיתה מסוימת ובהקשר ספציפי.
בתהליך ההרכבה ניתן להשמיט פריטים מהמאגר, להוסיף פריטים חלופיים, לערוך שינויים בפריטים קיימים וכד'. בשלב זה ניתן להיעזר בכלי: Google Forms
ראו: דוגמה למקבץ פריטים מתחום מדע וטכנולוגיה
2. משימות במרחב הדיגיטלי
התלמידים מבצעים את המבחן או את משימת ההערכה בסביבה דיגיטלית כיתתית כגון Classroom של גוגל, Teams של מיקרוסופט, או במרחב מוודל משרד החינוך.
- מפיקים מידע הערכתי אַבְחָנָתִי (דִּיאַגְנוֹסְטִי) בהתייחס למשימה שבוצעה.
ראו: דוגמה למידע אַבְחָנָתִי שניתן להפיק. - ניתן להיעזר ב-Google Forms לצורך הפקת המידע.
- עורכים מיפוי של הקשיים שהתעוררו.
3. מפגשים וירטואליים
- מציגים את יעדי ההערכה במסגרת שיעור סינכרוני ב"כיתה וירטואלית" באחתהסביבות: Zoom Webex, Google Meet ,Meet Now וכד'.
ראו דף מידע מרכז: סרטוני הדרכה לקיום מפגש סינכרוני בסביבות המקוונות השונות - מכינים בשיתוף עם התלמידים מחוון ייעודי הכולל קריטריונים בהקשר למשימה.
- מחלקים את הכיתה לקבוצות הומוגניות ויוצרים חדרים וירטואליים מפוצלים (למשל באמצעות Breakout RoomsבZoom-), מזמינים את התלמידים בשעות שונות למפגשים קבוצתיים בחדרים אלה ומנהלים שיחות משוב המותאמות לצורכיהם.
- בחדרי הקבוצות יש למשתתפים הרשאת דיבור ושימוש במצלמה וכן אפשרות לשיתוף קבצים.
- מספקים לתלמידים מענה לשאלות ולתהיות הקשורות למשימה שבוצעה ולנושאים שהתקשו בהם.
ראו גם את הפרקטיקות:
הצגת קריטריונים להערכה בתחילת פרק הלימוד; שיתוף התלמידים בבניית מחוון או כלי הערכה
4. משימות במרחב הדיגיטלי
מחלקים את הכיתה לקבוצות ובכל אחת מהן התלמידים נחשפים לפעילויות למידה נוספות המתמקדות בקשיים שאובחנו. מתאימים את הפעילויות לרמת התלמידים, כדי לזמן למידה דיפרנציאלית המאפשרת חיזוק, אתגר והעשרה בעזרת אמצעי למידה ואמצעי המחשה מגוונים.
ראו דוגמה למאגר פעילויות במדעים המאפשר בחירה והתאמה של הפעילויות לתלמידים.
5. מפגש וירטואלי
עורכים דיון במליאת הכיתה, שבו התלמידות והתלמידים מציגים את התקדמותם בעקבות המשוב (שלב 3), ובעקבות פעילויות הלמידה הנוספות (שלב 4), ומספקים זה לזה משוב עמיתים בהתבסס על המחוון. הדיון מתמקד בשאלות כגון:
- מהן נקודות החוזק שאותרו?
- מהם ההיבטים שבהם נדרש שיפור?
- מהי רמת ההתקדמות האישית של כל תלמיד/ה?
- מהי רמת ההתקדמות הכיתתית?
- אילו יעדים נוספים חשוב להציב להמשך הלמידה?
ראו גם את הפרקטיקות:
משוב מקדם למידה לחברים; שותפות לומדים בתהליך ההערכה (כולל הערכת עמיתים)
6. רפלקציה במרחב הדיגיטלי
התלמידים מבצעים הערכה עצמית בהתבסס על המחוון, והם נדרשים לכתוב את תובנותיהם מהתהליך ולשפר את ביצועיהם במשימות ההערכה במידת הצורך.