למידה היברידית
למידה משולבת (היברידית) כוללת למידה מקוונת ולמידה פנים אל פנים בכיתה. למידה זו מקדמת את עצמאות הלומדים ומזמנת התאמה אישית לכל לומד/ת בהיבטי זמן, מקום, אופן ונתיב הלמידה.
למידה מסוג זה מאפשרת למורה ליצור קשר אישי עם התלמידים, לתכנן חומרי למידה מגוונים בהתאם למאפייניהם הייחודיים ולספק משוב איכותי ומיידי.
למידה מקוונת (שהינה מרכיב של הלמידה ההיברידית), יכולה להתבצע בבית הספר או במסגרת למידה מרחוק. מורה שמנהל/ת למידה מרחוק יכול/ה לבחור שיעורים אשר בהם כל המשתתפים פעילים באותו זמן (מפגשים סינכרוניים), ולהוסיף שיעורים למרחב דיגיטלי כיתתי שאליו כל תלמיד/ה יכול/ה להיכנס בזמן המתאים לו/לה וללמוד בקצב אישי (שיעורים א-סינכרוניים).
הדרך האפקטיבית ביותר היא לשלב בין סוגי הלמידה השונים (Blended Learning).
הצעות למהלך וכלים ייחודיים עבור המורה
1. תכנון
מתכננים יחידת למידה תוך התייחסות למאפיינים אלה:
- תחום הדעת (או בין-תחומי)
- שכבת הגיל
- נושאי הלימוד המרכזיים
- מטרות-על
- מטרות ספציפיות
- מיומנויות
- מספר השיעורים ביחידה
- פרקטיקות ההוראה בכל שיעור (למשל: סימולציות, דיון, וכד'),
- משך הזמן המשוער של כל שיעור
- תוצרי למידה מצופים
- תהליכי הערכה מתוכננים
- כלים דיגיטליים
ראו דוגמה מתחום מדע וטכנולוגיה: כלי לתכנון יחידת הלמידה
ראו גם את הפרקטיקה: שיקולי הדעת בתכנון יחידת לימוד
2. בחירת מודל
בוחרים מודל ללמידה משולבת: קיימים חמישה מודלים שכיחים הכוללים מינונים שונים של מפגשי למידה פנים אל פנים, ולמידה מרחוק סינכרונית וא-סינכרונית:
- מודל הסבב
- המודל הגמיש
- מודל השילוב העצמי
- מודל העשרה וירטואלי
- מודל בחירה מאפשרויות
ראו בהרחבה: מידע על חמשת המודלים
בבחירת המודל המתאים ביותר על המורה להפעיל מגוון שיקולים בהקשר לצורכי הלמידה והלומדים, לתרבות בית הספר ולתנאי התשתיות והמשאבים העומדים לרשותו של המוסד החינוכי.
ראו: כלי שניתן להיעזר בו לבחירת מודל הלמידה המשולבת המבוסס על שאלות מנחות.
את שיקולי הדעת בתהליך בחירת המודל ניתן לרכז בכלי לארגון מידע המלווה את פיתוח יחידת הלימוד ההיברידית. את המודל הנבחר ניתן להוסיף לדף התכנון של יחידת הלמידה.
3. בחירת אופני הלמידה
בוחרים את אופני הלמידה המשולבת הספציפיים במסגרת המודל שנבחר ואת מינון המרכיבים השונים:
- מקום: מרחוק/מקרוב
- אופן הלימוד: מקוון/לא-מקוון
- זמן: סינכרוני/א-סינכרוני
- נתיב הלמידה: אחיד/מותאם לרמות שונות של תלמידים
מגדירים את הפרקטיקות המרכזיות בזיקה לכל אחד מאופני הלמידה. למשל: תכנון ניסוי, שרטוט דגם, צפייה בשיעור מוקלט, וכד'.
ניתן להיעזר בכלי המצורף למיפוי הפרקטיקות שנבחרו ביחידת ההוראה ההיברידית שתוכננה. (הכלי כולל דוגמה מתחום המדעים וניתן ליישם זאת במגוון תחומי דעת).
4. מתן בחירה לתלמידים
מציעים לתלמידים מגוון אפשרויות בחירה לפעילויות ולאופני הלמידה: בהתאמה למטרות יחידת הלמידה ההיברידית, ניתן להציע לתלמידים לבחור מבין מספר פעילויות שונות כגון:
- קריאת קטעי מידע
- השתתפות בפעילות מתוקשבת
- האזנה לפודקאסט
- צפייה בסרטון
את אפשרויות הבחירה מוסיפים לדף התכנון.
ראו לדוגמה: אפשרויות בחירה ללומד ביחידה היברידית בתחום המדעים
5. שילוב כלים דיגיטליים
מציעים לתלמידים מגוון כלים דיגיטליים המיועדים להפקת תוצרי למידה שונים בזיקה למטרות שהוגדרו בתהליך התכנון.
ראו גם את הפרקטיקה: בחירה בדרכי הערכה על ידי התלמידים
6. תכנון מפגשים סינכרוניים
מתכננים שיעורים סינכרוניים מרחוק, המתאימים למצבים שבהם נהיה מעוניינים בנוכחות בו-זמנית של המשתתפים במרחב מקוון אחד, כל אחד מביתו, כגון בשעת חירום או כאשר מעוניינים להתנסות בלמידה מהבית.
ניתן לערוך שיעור סינכרוני במסגרת כיתה וירטואלית במגוון סביבות דיגיטליות ייעודיות:
במהלך שיעורים אלה משתמשים בכלים דיגיטליים לשיתוף, לדיון ולביצוע משימות, וכן להקצאת משימות אישיות או קבוצתיות בהתאם לצורך.
לסיכום השיעור ניתן להשתמש בכלים דיגיטליים לביצוע סקר, להצגת שאלות ולרפלקציה.
ראו גם את הפרקטיקה: מעורבות תלמידים במפגש סינכרוני, המציעה כלים המעודדים השתתפות ומעורבות של תלמידים במפגש מסוג זה.
7. תכנון מפגשים א-סינכרוניים
מתכננים שיעורים א-סינכרוניים אשר יתקיימו במרחב למידה דיגיטלי כיתתי. כל משתתפ/ת יכול/ה להיכנס לשיעור ולבצע את המשימות בזמן המתאים לה/לו. שיעור מסוג זה מתאים ללמידה מרחוק בשגרה ובחירום.
קיימות מספר אפשרויות לסביבה דיגיטלית כיתתית:
חשוב לזכור:
- מכינים משימות בסביבה הדיגיטלית של הכיתה ומוודאים שהן מותאמות לרמות שונות של תלמידים.
- מספקים קישורים לחומרי עזר ולהנחיות כתובות או מוקלטות, ומיידעים את התלמידים על דרכים לקבלת משוב וסיוע מקוון מהמורה ומעמיתים ללמידה.
- נשארים בקשר עם התלמידים באמצעים דיגיטליים כגון: צ'אט או שיחת ווידיאו.
8. שיתופי פעולה
יוצרים שיתופי פעולה שונים בין המורים והתלמידים כגון:
- בין מורים מתחומי דעת שונים
- בין מורים המלמדים את אותו תחום דעת באותה שכבת גיל
- בין המורים לבין רכז/ת התקשוב בבית הספר
- בין קבוצות תלמידים שונות
שיתוף הפעולה בין מורי בית הספר יסייע להם לתפקד כקהילה מקצועית לומדת בתהליך מתמשך של הטמעת הלמידה ההיברידית, איתור הצלחות ונקודות תורפה, הפקת לקחים ושיפור מתמיד.