יש מגוון אמצעים שאפשר להשתמש בהם כדי להדגים ולהמחיש את הנושא הנלמד ולייצר הבנה עמוקה. למשל:
דגם: במקום להסביר משהו באופן תיאורטי, אפשר להכין דגם שלו. למשל, כשלומדים על הרי געש, לא מסתפקים בהסבר מילולי אלא מכינים דגם של הר געש.
מוצגים: בכל הקשר לימודי, נחשוב אילו חפצים רלוונטיים אפשר להביא לכיתה. למשל, כשלומדים על חגי ישראל נביא לכיתה חפצים רלוונטיים כגון שופר, חנוכייה, הגדות של פסח מתקופות שונות וכד'.
תנועה: למשל, כשנלמד מושגים מסוימים בפיזיקה, נשתמש במחוות גוף/ידיים להסבר (שימוש באצבעות בהדגמת מערכת צירים תלת ממדית, הדגמת תנועה סיבובית של "בורג" וכדומה); כאשר נלמד על מפת ארץ ישראל, נבקש מכל ילד/ה לבחור ישוב, והילדים יצטרכו להסתדר בשורה לפי סדר היישובים מצפון לדרום.
תמונה/סרטון: נעשיר את התוכן הלימודי בעזרת המחשות ויזואליות. למשל, כשלומדים על אישיות היסטורית, נראה תמונות של הדמות או נקרין סרטון שמראה את המציאות בתקופה הרלוונטית.
אומנות: ננסה לשלב פעילות יצירה לצד הלימוד העיוני. למשל, כשלומדים על דמויות או אירועים בתנ"ך או בהיסטוריה, נוכל להציג איורים, פסלים או ביטויים אומנותיים אחרים שקיימים על הנושא ולהציע לתלמידים לצייר בעצמם סצנה מתאימה מהאירוע הנלמד, לפסל בפלסטלינה את הדמויות/המצב וכדומה.
אמצעים דיגיטליים: אפשר להדגים ולהמחיש את החומר הלימודי גם בעזרת אמצעים וכלים דיגיטליים כגון מצגות, סרטונים, סרטים, אפליקציות, סיור וירטואלי במוזיאון ישראל, סיור וירטואלי בבית העצמאות ועוד.
אפשר לחפש תמונות במאגרי צילום כגון Pics4Learning לייצוג דיגיטלי, או לצלם באופן עצמאי תמונות להמחשה ולהדגמה. למשל: אם עובדים בקבוצות, מישהו יכול להיות אחראי לצלם את הצעות החלוקה שמצאו חברי הקבוצה, ולהעלות את התמונות ללוח דיגיטלי משותף (כגון Padlet), כדי להשוות בין החלוקות השונות שעלו בקבוצות.
יצרנות (מייקרס): למידה תוך כדי התנסות, המחשה של דגם בעזרת שילוב בין "עבודה בידיים" לבין כלים ורכיבים טכנולוגיים.
ראו לדוגמה: תלמידות כיתה ט' מתוכנית מדעניות העתיד, ביום למידה בחממת הערבה
סימולציה ומשחקי תפקידים: אפשר להמחיש נושא שיש בו התנגשות בין מספר דעות, על ידי כך שנציע לתלמידים להיכנס לנעלי הדמויות ו"לשחק" אותן.
הצעה למהלך
- נאתר גירויים ודוגמאות שימחישו את הרעיון שנרצה ללמד.
למשל: לימוד שברים דרך דוגמה של פיצה או עוגה;
הדגמת תנועת הכוכבים במערכת השמש בעזרת תנועת הילדים, דגם שנבנה, כדורים וכד'. - נסביר באופן מפורש את הקשר בין הדוגמה או ההמחשה לרעיון הנלמד.
למשל: שני משולשי פיצה מייצגים את השבר רבע, כיוון שיש ארבע יחידות של שני משולשים בפיצה השלמה. - נקפיד שהתלמידים יהיו מעורבים בהדגמה ככל האפשר: נציע להם לגעת, להזיז ולהתנסות בעצמם,
וניתן להם הזדמנות להגדיר, לפרש ולחקור את המוצג או את אמצעי ההמחשה שהבאנו לכיתה
(למשל: לנסות לתקוע בשופר, לשחק בסביבונים וכד'). - אם ההדגמות הן קצרות, נוכל להדגים בכמה דרכים.
למשל: בהמשך לדוגמה לעיל של משולשי הפיצה, נוכל לחלק לתלמידים כדורי פלסטלינה,
ולהציע להם למצוא כמה שיותר דרכים לחלק את הכדור שלהם לרבעים.