דלג אל

ניהול שיחה אישית עם תלמידים

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

מטרה

המורה והתלמידים יבססו מנהג קבוע של שיחות אישיות יעילות ומשמעותיות.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שיחה אישית עם תלמידים מזמנת קירבה ומאפשרת פתיחות. המטרה בשיחות האישיות היא שהתלמידים ילמדו לשתף בחוויות, צרכים ושאלות. שיחות אישיות הן רגעים משמעותיים המאפשרים קשר, מעניקים הזדמנות לבסס תחושת שייכות ואכפתיות, ולהוות עבור התלמיד דמות של מבוגר משמעותי נוכח.

בתום השיחה חשוב מאוד לתעד אותה ולשוב לתלמיד בהמשך להתעדכנות או להמשך סיוע.

לעזרתנו בניהול השיח – "מניפת השאלות"

בפתח שנה"ל המורה תציג את 'מניפת השאלות' במליאת הכיתה.
בשיחה בין המורה לתלמיד יוכל התלמיד להיעזר ב'מניפת השאלות' ולבחור שאלה מבין מגוון נושאים – חברתי, רגשי, לימודי ושיתוף.

מבנה השיחה
בחירה: נזמין את התלמיד לשתף בשאלות שבחר לשיחה, נשאל את השאלה הראשונה שהתלמיד בחר ונמתין לתשובתו.
הקשבה: נקשיב לדבריו בקשב עמוק
עניין, שיקוף, הבנה, תוקף: נשאל מעט שאלות הבהרה והתעניינות (היכן? עם מי? מתי?), נשתמש בשיקופים ("אני שומעת שאתה חש בדידות בהפסקות") נביע הבנה ותוקף (אני מבינה שהנושא החדש בחשבון, כפל מאונך, פשוט מבחינתך ולכן שיעורי הבית אינם מציבים בפניך אתגר).
התכוונות לפעולה: נשאל את התלמיד: מה אתה צריך? מה עשוי לסייע לך?
לקראת יציאה לפעולה – ניצור ביחד אקורדיון נייר מקופל עבור – 'מניפת הפתרונות'.
על גב כל קיפול יענה התלמיד תשובה לאחת מהשאלות הבאות, למשל:

  • מה אני רוצה להרגיש?
  • מה אני רוצה שיקרה?
  • למה אני זקוק מהמורה, מהחברים או מהמשפחה?
  • מה עוד אני יכול לעשות כדי לקדם את פתרון הבעיה?
  • מה הצעד הראשון שאנקוט?
  • ומה הצעד השני?

אם יישאר זמן נעבור לשאלה הבאה שהתלמיד בחר.
והיה והתלמיד יתאר קושי או צורך לימודי, חשוב שבנוסף לשיח האישי נסייע לו בהבנת החומר הנלמד.  (באמצעות הקנייה חוזרת והסבר נוסף של חומר עליו בקש להתעכב, לימוד מטרים של נושא חדש, או הקנייה ייחודית של תוכן מותאם עבורו)
סיום: בתום השיחה נשאל את התלמיד מה הבין? איך הוא מרגיש? ומה ירצה לומר לסיום?

מהלך: הרחוק הוא הקרוב החדש!

מהלך: הרחוק הוא הקרוב החדש!

בכל מקום ובכל זמן, אני לצדך – שיחה אישית מרחוק עם תלמיד/ה

בצוק העיתים אנחנו עשויים לשהות במרחק מתלמידינו בשל צו השעה – מצב בטחוני, מצב לאומי, איום בריאותי וכיו"ב.
גם בתנאי מרחק נחפש אחר דרך לקיים עם התלמידים שיחה שמאפשרת לנו להתעניין בשלומם ולהם לשתף במה שעובר עליהם.

לעזרתנו עומדים אמצעים טכנולוגיים שונים –

  • שיחת טלפון
  • שיחה בליווי צילום וידאו (פייס-טיים)
  • התכתבות במייל או בווטסאפ

עקרונות השיח מרחוק דומים לעקרונות השיח פנים אל פנים:

מומלץ להודיע מראש לתלמיד/ה על כוונתנו ליצור קשר ולתאם מועד נוח.
חשוב להקצות לשיחה מספיק זמן כדי להתעניין, להתבטא ולשתף, אך מומלץ שהשיחה לא תהיה ארוכה מדי.

נשאל שאלות (לפחות שאלה אחת מכל סוג) –

  • שאלות שמתעניינות בהיבטים מעשיים ביום יום:
    - מה עשית היום?
    - מי נמצא לצדך?
    - אילו פעילויות פנאי הצלחת לעשות?
    - ספר/י לי על משהו נחמד שעשית עם בני משפחתך...

  • שאלות שמתעניינות בהיבטים רגשיים:
    - מה שלומך?
    - איך את/ה מתמודד/ת עם המצב?
    - האם יש איזו בעיה שחשוב לך שאדע עליה?
    - מי תומך בך?
    - מה מדאיג אותך?
    - מה מעניק לך כוחות?
  • שאלות שמתעניינות בהיבטים חברתיים:
    - עם מי מחבריך את/ה בקשר?
    - איך את/ה מצליח/ה לשמור על קשר עם החברים והחברות?
    - האם יש חבר או חברה שאתם מתגעגעים אליהם במיוחד, או דואגים להם?
    - אם את/ה ואחיך או שכניך מבלים יחד – מה אתם עושים יחד?

נשתדל לשזור בשיחה מסרים שנותנים תוקף לכוחות ובונים חוסן –

  • אני סומכ/ת עליך שתדע/י לשתף את הוריך במה שאת/ה מרגיש/ה.
  • אני שומע/ת שאת/ה מוצא/ת לעצמך פעילויות ופתרונות להקל על ההתמודדות.
  • אני מבינ/ה ממך שיש דברים שמשמחים אותך ואכן את/ה מקפיד/ה לעשות אותם.
  • למדתי ממך כמה רעיונות להתמודדות עם המצב ואשמח להשתמש בהם בעצמי. 

נספר מעט גם על עצמנו, על ההתמודדות שלנו ועל הכוחות שלנו, ניפרד בהבעת תקווה ונבטיח לתלמיד/ה להמשיך להיות בקשר.

לעזרתנו מגוון כלי השיחה – המניפה והקובייה – בכיתה שמכירה את הכלים נוכל לשלוח לתלמידים קישור אליהם ולהסתמך על מודל השיחה המוכר והידוע להם.

עוד רעיון - 'קוביית הסיפורים' (לכיתות א-ב)

עוד רעיון - 'קוביית הסיפורים'

באחד המפגשים בתחילת השנה, נסביר לתלמידים על הפגישות האישיות שנקיים עמם, על מטרתן (נשב יחד, נדבר ונשתף) ועל הסגנון שלהן (איפה יושבים, איך יושבים, כמה זמן?). מומלץ  לבחור פינה נחמדה אליה התלמידים יבואו בשמחה ותהיה להם בה מידה של פרטיות.

נציג בפני התלמידים קובייה גדולה שהכנו מראש ועל פאותיה 6 איורים. כל איור מייצג שאלה:

  1. פרצוף מחייך: אולי את/ה רוצה לספר לי על משהו שמח או מצחיק שקרה לך?
  2. פרצוף עצוב: אולי את/ה רוצה לספר לי על משהו עצוב, מרגיז או מפחיד שקרה לך?
  3. פרצוף שואל: אולי את/ה רוצה לספר לי על בעיה שיש לך?
  4. ילדים משחקים: אולי את/ה רוצה לספר לי משהו שקשור לחברים בכיתה?
  5. בית: אולי את/ה רוצה לספר לי משהו שקשור לבית, למשפחה?
  6. לב: אולי את/ה רוצה פשוט לספר לי משהו משלך? כל דבר – אני מקשיב/ה.

בשיחה האישית, התלמיד/ה מטיל/ה את הקובייה ועונה על השאלה שבפאה העליונה, או בוחר/ת מראש באיור מסוים כדי לענות על שאלה מועדפ/ת. מומלץ לערוך הסבר מקדים במליאה, להתאמן על כך ואולי אפילו להכין קובייה נוספת שהתלמידים יוכלו לשחק בה בינם לבין עצמם. ניתן לעשות שימוש בקובייה גם בעבודה קבוצתית.

ראו: קוביית הסיפורים – גרסה להדפסה ולקיפול

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הבחנה בין עובדה לדעה
בעידן שלאחר מהפכת המידע והידע, כאשר כולנו מוצפים בכמויות עצומות של מידע וכמות הידע מכפילה את עצמה בקצב מסחרר, חשוב שנעזור לתלמידינו להבחין בין עובדות לדעות
פיתוח הרגלי אכילה בריאה
מהי פירמידת המזון? אילו קבוצות מזון נכללות בה? כיצד בונים תפריט מאוזן? ומה חשוב לדעת על התוויות שמופיעות על מוצרי המזון שאנחנו אוכלים? ואיך אפשר לשלב את כל א...
למידה סביב רעיון גדול
למידה סביב רעיון גדול היא בעלת פוטנציאל ללוות תחום דעת לאורך השנה. היא יכולה להיות בין-תחומית ולחבר בין מקצועות לימוד שונים או לשמש נושא מארגן בבית הספר.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.