דלג אל

אימון צ׳אטבוט לסייע בהערכה, בהתאם לסגנון אישי

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

מטרה

הפרקטיקה עונה על הצורך של מורות ומורים לייעל את תהליכי ההערכה, ולחסוך חלק מהזמן הרב המושקע במשימה זו מבלי לוותר על הרצון לתת הערכות מותאמות אישית. היא נותנת מענה לדרישה להערכות מקיפות של תלמידים, המשלבות היבטים לימודיים וחברתיים.

כותבת הפרקטיקה:

איריס אמסלם, מחנכת כיתה א', מחוז צפון, מנהלת קהילת AI-TEAM לשילוב בינה מלאכותית בחינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

פרקטיקה זו מציעה גישה מודרכת להערכה, עם קריטריונים מוגדרים מראש, כדי להבטיח עקביות וחיסכון בזמן למחנכים. נעשה זאת בחמישה שלבים:

  1. אימון הצ'אטבוט בסגנון האישי 
  2. הנחיית הצ׳אטבוט במילות הערכה מתאימות 
  3. מיצוי מידע ויצירת פסקת הערכה
  4. סקירה והתאמה אישית
  5. ליטוש סופי 

שלב ראשון: אימון הצ'אטבוט בסגנון האישי 

נספק לצ׳אטבוט (כגון Chat GPT, בינג או קלוד) דוגמה לכתיבת הערכה אישית, ונגדיר את סגנון הכתיבה שסיפקנו לו כסגנון לשימוש בעתיד.

פרומפט לדוגמה: 

  • מי אני: היי, קוראים לי [...]. אני מורה לתלמידים בכיתה [...] במקצוע [...] ועליי לכתוב פסקת הערכה אישית לכל אחת ואחד מהתלמידים שלי.
  • מי אתה: אתה העוזר האישי שלי, מומחה לכתיבת הערכות בשיטות מגוונות. אתה מוכן להתאים את הסגנון שלך לסגנון שלי. 
  • ההקשר, ידע: ראה כאן פסקת הערכה שאני כתבתי:
    "אתה ילד חכם, חבר טוב לב. מתחילת השנה השתפרת ועמדת באתגר - לשמור על איפוק בתגובות שלך. לפעמים זו עבודה לא פשוטה, אבל היא בהחלט משתלמת וכדאית. החברים שלך נהנים מחברתך, ואתה חבר טוב ונאמן להם. חשוב שתשקיע מאמצים בשיפור הרגלי הלימוד שלך, הקשבה מספקת, ביצוע משימות בכיתה ובבית לצד הבטחת הסדר והארגון בסביבת הלמידה שלך. השקעה, רצינות ולקיחת אחריות אישית על ההישגים שלך, יתרמו רבות למיצוי הפוטנציאל שלך. תאמין בעצמך ותראה שהכול אפשרי! אנחנו מסכמים שנתיים ביחד. כל שנותר לי לאחל לך, זה שתמשיך להיות נאמן לעצמך ולהתבטא בדרכך הייחודית."
  • המשימה שלך: עליך לנתח את הכתיבה לפי נקודות ומאפיינים. התנהג כמומחה לזיהוי סגנונות כתיבה.

לאחר שהצ׳אטבוט יציג את הניתוח שלו לסגנון הכתיבה שלנו, נכתוב לו:

פרומפט לדוגמה: 

  • מעולה! החל מעכשיו, בכל פעם שאבקש ממך לכתוב בנוסח של [השם שלך], כתוב בבקשה תוך שימוש במאפיינים הספציפיים הללו.

הערה: אם הניתוח הסגנוני שהבוט חילץ מהדוגמה שנתנו לו לא מדויק מספיק, נעיר לו על כך ונדייק אותו. 

פרומפט לדוגמה:

  • תודה, קראתי את הניתוח שכתבת על הסגנון שלי. לא שמת לב שאני מרבה בהצעות מעשיות כיצד התלמידים יכולים להשתפר. אנא הוסף מאפיין זה לניתוח הסגנוני. 

שלב שני: הנחיית הצ׳אטבוט במילות הערכה מתאימות 

נספק לצאטבוט את מילות ההערכה הנהוגות בבית הספר. מערכת הבינה המלאכותית משתמשת בקלט זה כדי לנסח שאלות מנחות המותאמות לחילוץ מידע ספציפי על כל תלמיד, שינחו אותנו לשתף פרטים רלוונטיים.

פרומפט לדוגמה: 

  • בנוסף לכתיבת הערכה מילולית בהתאם לסגנון הכתיבה שלי, התייחס גם לקריטריונים נוספים לפיהם הפיסקה תהיה מורכבת:
  1. פתיחה: חוזקות כמו אינטליגנציה, חריצות, השתתפות, עזרה לזולת, נימוסים, חברותיות, תפקידים, בגרות, שמחת חיים ורגישות.
  2. תהליכים במהלך השנה: לקיחת אחריות, שמירה על איפוק, התבגרות, הגדלת הישגים, שיפור הפתיחות לסביבה, שיפור לימודים והתנהגות, שיפור הנגישות לסביבה, שיפור ההשקעה בלמידה.
  3. יכולות, לימודים והישגים: התמדה ונחישות, עלייה בהישגים, מתעניין ויסודי, השקעה והצלחה, פעילה בדיונים. הישגים טובים - תלמיד ממוצע; הישגים גבוהים - תלמיד טוב; הישגים יוצאי דופן - תלמיד מצטיין.
  4. אופי והתנהגות כללית: אכפתיות, כבוד ונימוס, חברותי ואחראי, למידה וחברות, השקעה בתחביבים, צניעות וענווה, נתינה, שלווה/רוגע ועזרה לזולת, דעתנות ונחישות, קבלת האחר.
  5. התנהגות כלפי חברים: מקדם תהליכים חברתיים, מאוד חברותי ואהוב, ממוצע, מנסה לפתח חברויות, לא מתפקד חברתית.
  6. לשיפור: שיפור אחריות והתמדה, שיפור התנהגות כללית, שיפור ביצוע מטלות, שיפור השתתפות בשיעורים, שיפור התנהגות בשיעורים.
  7. תפקידים: למשל ועדה, מקהלה, תפקיד בכיתה.

שלב שלישי: מיצוי מידע ויצירת פסקת הערכה

ננחה את הצ׳אטבוט לשאול שאלות ולחכות עד סוף מתן כל התשובות, שיתוף תובנות על היבטים שונים כגון התקדמות לימודית, התפתחות חברתית וכל שינוי בולט שנצפה במהלך השנה.

פרומפט לדוגמה: 

  • מצוין. כעת אתה מכיר את סגנון ההערכה שלי ואת את הקרטריונים לפיהם הפסקה תיהיה מורכבת.. נוכל להתחיל כעת להעריך את התלמידים. 
  • עבור כל תלמיד, שאל אותי מה שמו, ולאחר שאכתוב לך את שמו, שאל אותי 5 שאלות שיסייעו לך לכתוב פסקת הערכה מותאמת לתלמיד זה. שאל כל שאלה בנפרד וחכה עד שאענה, ואז תמשיך לשאלה הבאה עד שתקבל את כל הנתונים לתוצר של הפִסקה.
  • אם אומר לך, ״אפשר לעבור לתלמיד הבא״, עבור לתלמיד הבא וחזור על תהליך ההערכה.

עם התובנות שחולצו, ה-AI מייצר פסקת הערכה ייחודית, המשלבת את סגנון הכתיבה שלך, את הקריטריונים שקבעת ואת הפרטים הספציפיים שסופקו על כל תלמיד במהלך האינטראקציה.

שלב רביעי: סקירה והתאמה אישית

נסקור את הפסקה שנוצרה על ידי הבינה המלאכותית, ואם יש צורך נתאים אותה עוד יותר לתלמיד ולסגנון שלנו, בהתבסס על ההעדפות שלנו ועל תובנות נוספות. נוכל לעשות זאת באחת משתי דרכים:

  1. לבקש מהצ'אטבוט לתקן את הערכת התלמיד. אופציה זו כבר נכללת בפרומפט שהוצג למעלה.
  2. לאחר השלמת יצירת ההערכות של כל התלמידים, נוכל להדביק את ההערכות למסמך ולדייק בעצמנו, במקרים שיש בכך צורך.

שלב חמישי: ליטוש סופי 

נעתיק את הפסקאות שכתב הצ'אטבוט למסמך (למשל וורד או אקסל). נעבור על כל ההערכות ונתקן במידת הצורך.

זהו! ההערכה של תלמידי הכיתה מוכנה. אפשר לשלב בתעודה או להציג לתלמידים באסיפת הורים.

עוד רעיון - מדוע לאמץ את הסגנון שלי רק לכתיבת משובים?

עוד רעיון - מדוע לאמץ את הסגנון שלי רק לכתיבת משובים?

אפשר להשתמש בשיטה שהוצגה בפרקטיקה זו, המאפשרת זיהוי סגנון הכתיבה של המורה, כדי לכתוב מכתבים להורים, מאמרים, דפי עבודה, כתבות, פוסטים, סיפורים, ספרים ועוד.

עוד רעיון - אימון הצ׳אטבוט באמצעות העלאת מסמכי דוגמאות

עוד רעיון - אימון הצ׳אטבוט באמצעות העלאת מסמכי דוגמאות

בדוגמה שלמעלה, הצ׳אטבוט אומן באמצעות הדבקת דוגמת פסקת הערכה אל תיבת השיחה. דרך אחרת, קלה יותר במקרה של ריבוי דוגמאות, היא להכין מסמך ובו מספר דוגמאות, לשמור אותו כמסמך וורד או PDF, ולהעלות את הקובץ השלם לצ׳אטבוט. אופציה זו זמינה רק בחלק מהפלטפורמות. נכון למועד כתיבת פרקטיקה זו, היא ניתנת לביצוע בגרסה החינמית של קלוד, ובגרסה 4 (בתשלום) של Chat GPT.

עוד רעיון - העלאת טבלה עם הערכות התלמידים, לצמצום זמן השיחה עם הבוט

עוד רעיון - העלאת טבלה עם הערכות התלמידים, לצמצום זמן השיחה עם הבוט

בדוגמה שלמעלה, הבוט יצר משוב לכל תלמיד לאחר "שיחה" של שאלות ותשובות עם המורה. אפשר לקצר תהליך זה על ידי כתיבת המחשבות שלנו על כל תלמיד בטבלה, והעלאתה לבוט. במקרה זה, לאחר שבאמצעות שיח על תלמיד או שניים אימנו את הבוטֿ, נוסיף את הפרומפט הבא:

  • עוזר אישי יקר, כל הכבוד! כעת אתה יודע לכתוב פסקת הערכה. אעלה אליך עכשיו קובץ עם עם אבחנות שלי על כל אחד מהתלמידים שלי. אנא הכן משוב לכל התלמידים. הגש לי אותו בטבלה.

כפי שכתבנו למעלה, אופציה זו של העלאת קבצים, זמינה נכון למועד כתיבת פרקטיקה זו רק בחלק ממחוללי הטקסט החינמיים, למשל קלוד.

כדאי לדעת

כדאי לדעת

לשיטת ההערכה המוצעת בפרקטיקה זו יש מספר יתרונות פדגוגיים ומעשיים:

  • הערכה מותאמת אישית: התרגול מספק הערכה אישית ייחודית, המשלבת את סגנון הכתיבה והתובנות הייחודיות של המורה, וכתוצאה מכך ניתנת הערכה אינדיבידואלית יותר לכל תלמיד.
  • הבנה מקיפה: על ידי התייחסות להיבטים שונים, כגון התקדמות אקדמית, התפתחות חברתית ושיפורים ספציפיים, התהליך מציע הבנה מקיפה של הביצועים הכוללים של התלמיד.
  • הטיה מופחתת: ניתוח אוטומטי וקריטריונים מוגדרים מראש, יכולים לעזור להפחית הטיות פוטנציאליות, ולהבטיח הערכה הוגנת ועקבית לכל התלמידות והתלמידים.
  • תלות באיכות הקלט: יעילות התהליך מסתמכת במידה רבה על האיכות והעומק של הקלט הראשוני שמספק המורה. מידע לא מספיק או עמום, עלול לגרום להערכות מדויקות פחות.

לצד יתרונות אלה, האם התהליך דורש השקעת זמן ניכר?

במקרים מסוימים, תהליך ההערכה עשוי לקחת יותר זמן משיטות הערכה אחרות, בשל האופי המותאם אישית של ההערכה והצורך באינטראקציה עם המורה עבור כל תלמיד. עם זאת, ניתן לייעל אותו ולקצר זמן באמצעות העלאת האבחנות של המורה על התלמידים בקובץ אחד, כפי שהוצג למעלה. לאחר אימון בהפעלת השיטה, התהליך גם יסייע במתן הערכות מותאמות אישית, דבר שיעצים וישמח את התלמידים (!), וגם יחסוך זמן.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הבנת הקשרים בין אירועים מקומיים ועולמיים ופיתוח אחריות גלובלית
חינוך לאזרחות גלובלית מדגיש את הפן האנושי המשותף לכלל בני האדם, ובפרט הצרכים המשותפים הקושרים בין כל בני האדם, ושואף לפיתוח תחושת אחריות אישית למעורבות בנושא...
הצגת טיעון וביסוסו
שימוש בטיעונים באופן עקבי בשיח הכיתתי, בכתיבה ובדיבור, היא דרך מצוינת לשפר את כושר הטיעון ואת יכולתם של התלמידים להפעיל חשיבה ביקורתית
ניתוח ייצוגי מדיה דיגיטליים
תלמידים שיתאמנו בפיענוח תוצר המבוסס על מדיה חזותית בתוך סביבה דיגיטלית – תמונה, גרף, קומיקס, מפה דינמית – יהיו מיומנים באוריינות דיגיטלית הנדרשת למאה ה-21 וי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.