פרקטיקה זו מציעה גישה מודרכת להערכה, עם קריטריונים מוגדרים מראש, כדי להבטיח עקביות וחיסכון בזמן למחנכים. נעשה זאת בחמישה שלבים:
- אימון הצ'אטבוט בסגנון האישי
- הנחיית הצ׳אטבוט במילות הערכה מתאימות
- מיצוי מידע ויצירת פסקת הערכה
- סקירה והתאמה אישית
- ליטוש סופי
שלב ראשון: אימון הצ'אטבוט בסגנון האישי
נספק לצ׳אטבוט (כגון Chat GPT, בינג או קלוד) דוגמה לכתיבת הערכה אישית, ונגדיר את סגנון הכתיבה שסיפקנו לו כסגנון לשימוש בעתיד.
פרומפט לדוגמה:
- מי אני: היי, קוראים לי [...]. אני מורה לתלמידים בכיתה [...] במקצוע [...] ועליי לכתוב פסקת הערכה אישית לכל אחת ואחד מהתלמידים שלי.
- מי אתה: אתה העוזר האישי שלי, מומחה לכתיבת הערכות בשיטות מגוונות. אתה מוכן להתאים את הסגנון שלך לסגנון שלי.
- ההקשר, ידע: ראה כאן פסקת הערכה שאני כתבתי:
"אתה ילד חכם, חבר טוב לב. מתחילת השנה השתפרת ועמדת באתגר - לשמור על איפוק בתגובות שלך. לפעמים זו עבודה לא פשוטה, אבל היא בהחלט משתלמת וכדאית. החברים שלך נהנים מחברתך, ואתה חבר טוב ונאמן להם. חשוב שתשקיע מאמצים בשיפור הרגלי הלימוד שלך, הקשבה מספקת, ביצוע משימות בכיתה ובבית לצד הבטחת הסדר והארגון בסביבת הלמידה שלך. השקעה, רצינות ולקיחת אחריות אישית על ההישגים שלך, יתרמו רבות למיצוי הפוטנציאל שלך. תאמין בעצמך ותראה שהכול אפשרי! אנחנו מסכמים שנתיים ביחד. כל שנותר לי לאחל לך, זה שתמשיך להיות נאמן לעצמך ולהתבטא בדרכך הייחודית." - המשימה שלך: עליך לנתח את הכתיבה לפי נקודות ומאפיינים. התנהג כמומחה לזיהוי סגנונות כתיבה.
לאחר שהצ׳אטבוט יציג את הניתוח שלו לסגנון הכתיבה שלנו, נכתוב לו:
פרומפט לדוגמה:
- מעולה! החל מעכשיו, בכל פעם שאבקש ממך לכתוב בנוסח של [השם שלך], כתוב בבקשה תוך שימוש במאפיינים הספציפיים הללו.
הערה: אם הניתוח הסגנוני שהבוט חילץ מהדוגמה שנתנו לו לא מדויק מספיק, נעיר לו על כך ונדייק אותו.
פרומפט לדוגמה:
- תודה, קראתי את הניתוח שכתבת על הסגנון שלי. לא שמת לב שאני מרבה בהצעות מעשיות כיצד התלמידים יכולים להשתפר. אנא הוסף מאפיין זה לניתוח הסגנוני.
שלב שני: הנחיית הצ׳אטבוט במילות הערכה מתאימות
נספק לצאטבוט את מילות ההערכה הנהוגות בבית הספר. מערכת הבינה המלאכותית משתמשת בקלט זה כדי לנסח שאלות מנחות המותאמות לחילוץ מידע ספציפי על כל תלמיד, שינחו אותנו לשתף פרטים רלוונטיים.
פרומפט לדוגמה:
- בנוסף לכתיבת הערכה מילולית בהתאם לסגנון הכתיבה שלי, התייחס גם לקריטריונים נוספים לפיהם הפיסקה תהיה מורכבת:
- פתיחה: חוזקות כמו אינטליגנציה, חריצות, השתתפות, עזרה לזולת, נימוסים, חברותיות, תפקידים, בגרות, שמחת חיים ורגישות.
- תהליכים במהלך השנה: לקיחת אחריות, שמירה על איפוק, התבגרות, הגדלת הישגים, שיפור הפתיחות לסביבה, שיפור לימודים והתנהגות, שיפור הנגישות לסביבה, שיפור ההשקעה בלמידה.
- יכולות, לימודים והישגים: התמדה ונחישות, עלייה בהישגים, מתעניין ויסודי, השקעה והצלחה, פעילה בדיונים. הישגים טובים - תלמיד ממוצע; הישגים גבוהים - תלמיד טוב; הישגים יוצאי דופן - תלמיד מצטיין.
- אופי והתנהגות כללית: אכפתיות, כבוד ונימוס, חברותי ואחראי, למידה וחברות, השקעה בתחביבים, צניעות וענווה, נתינה, שלווה/רוגע ועזרה לזולת, דעתנות ונחישות, קבלת האחר.
- התנהגות כלפי חברים: מקדם תהליכים חברתיים, מאוד חברותי ואהוב, ממוצע, מנסה לפתח חברויות, לא מתפקד חברתית.
- לשיפור: שיפור אחריות והתמדה, שיפור התנהגות כללית, שיפור ביצוע מטלות, שיפור השתתפות בשיעורים, שיפור התנהגות בשיעורים.
- תפקידים: למשל ועדה, מקהלה, תפקיד בכיתה.
שלב שלישי: מיצוי מידע ויצירת פסקת הערכה
ננחה את הצ׳אטבוט לשאול שאלות ולחכות עד סוף מתן כל התשובות, שיתוף תובנות על היבטים שונים כגון התקדמות לימודית, התפתחות חברתית וכל שינוי בולט שנצפה במהלך השנה.
פרומפט לדוגמה:
- מצוין. כעת אתה מכיר את סגנון ההערכה שלי ואת את הקרטריונים לפיהם הפסקה תיהיה מורכבת.. נוכל להתחיל כעת להעריך את התלמידים.
- עבור כל תלמיד, שאל אותי מה שמו, ולאחר שאכתוב לך את שמו, שאל אותי 5 שאלות שיסייעו לך לכתוב פסקת הערכה מותאמת לתלמיד זה. שאל כל שאלה בנפרד וחכה עד שאענה, ואז תמשיך לשאלה הבאה עד שתקבל את כל הנתונים לתוצר של הפִסקה.
- אם אומר לך, ״אפשר לעבור לתלמיד הבא״, עבור לתלמיד הבא וחזור על תהליך ההערכה.
עם התובנות שחולצו, ה-AI מייצר פסקת הערכה ייחודית, המשלבת את סגנון הכתיבה שלך, את הקריטריונים שקבעת ואת הפרטים הספציפיים שסופקו על כל תלמיד במהלך האינטראקציה.
שלב רביעי: סקירה והתאמה אישית
נסקור את הפסקה שנוצרה על ידי הבינה המלאכותית, ואם יש צורך נתאים אותה עוד יותר לתלמיד ולסגנון שלנו, בהתבסס על ההעדפות שלנו ועל תובנות נוספות. נוכל לעשות זאת באחת משתי דרכים:
- לבקש מהצ'אטבוט לתקן את הערכת התלמיד. אופציה זו כבר נכללת בפרומפט שהוצג למעלה.
- לאחר השלמת יצירת ההערכות של כל התלמידים, נוכל להדביק את ההערכות למסמך ולדייק בעצמנו, במקרים שיש בכך צורך.
שלב חמישי: ליטוש סופי
נעתיק את הפסקאות שכתב הצ'אטבוט למסמך (למשל וורד או אקסל). נעבור על כל ההערכות ונתקן במידת הצורך.
זהו! ההערכה של תלמידי הכיתה מוכנה. אפשר לשלב בתעודה או להציג לתלמידים באסיפת הורים.