דלג אל

תכנון ניסויים ביתיים וכיתתיים בסיוע בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית   ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה   מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות

כותבת הפרקטיקה:
איריס פלד, אגף מדעים, המזכירות הפדגוגית

צורך

במציאות החינוכית העכשווית, מורים ותלמידים נדרשים לפתח כישורי חקר ויצירתיות לצד שליטה בידע מדעי בסיסי. עם זאת, המציאות בכיתה עומדת בפני אתגרים של זמן מוגבל, כיתות גדולות וקושי לספק לכל תלמיד הכוונה אישית מספקת. תכנון ניסויים דורש חשיבה מסודרת, איתור חומרים מתאימים, ניסוח דו"ח מפורט והפקת מסקנות – תהליכים שלא תמיד זוכים למענה מלא במסגרת השיעורים הפרונטליים.

כאן נכנסים לתמונה כלי הבינה המלאכותית, המשלימים את ההוראה המסורתית ומאפשרים למורים להרחיב את גבולות ההוראה שלהם, ולתלמידים לקבל ליווי אישי בכל שלבי הניסוי: החל מגיבוש הרעיון, דרך תכנון מהלכי הניסוי וכתיבת הדו"ח המדעי ועד יצירת ייצוגים חזותיים. שילוב הצ’אטבוטים בסביבה אחת מספק תמיכה מקיפה לתלמידים ומפחית את העומס מהמורים, תוך כדי טיפוח מיומנויות חקר, למידה עצמאית ויצירתיות.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

1. הכנה והצגת הסביבה לתלמידים

הקדמה כללית:
בתחילת השיעור, הסבר/י לתלמידים על המטרה: ביצוע ניסויים ביתיים באופן עצמאי, תוך ליווי אינטראקטיבי של צ’אטבוטים.
הסבר/י על שני הבוטים בהם יעשה שימוש:

  • צ’אטבוט ליצירת רעיונות לניסוי
  • צ’אטבוט להדרכת כתיבת דו"ח ניסוי

הדגמה קצרה: הדגימו בכיתה דיאלוג קצר עם אחד הבוטים (למשל, הבוט ליצירת רעיונות), והראות כיצד הוא מציג שאלות מנחות ועוזר לבחור תופעה מעניינת ולאחר מכן מסייע לתכנן ניסוי ביתי.

2. בחירת נושא ובניית קבוצות עבודה

הגדרת תחום מדעי רחב
בחר/י נושא רלוונטי לחומר הלימוד (כימיה פשוטה, פיזיקה סביבתית, ביולוגיה וכד’) או אפשר/י לתלמידים לבחור מנושאים הקשורים לחיי היומיום שלהם.


ארגון בקבוצות
חלק/י את התלמידים לקבוצות קטנות (2–4 תלמידים). כל קבוצה תבחר תופעה או שאלה לחקור בעזרת הבוט הראשון (יוצר הרעיונות).

הנחייה לשימוש בצ’אטבוט רעיונות:
עודד/י את התלמידים לשוחח עם הבוט הרעיונאי:

  • לשאול אותו כיצד למצוא חומרי ניסוי זמינים מהבית.
  • להתייעץ איתו לגבי תופעות מדעיות מעניינות שהם יכולים לבדוק.

3. תכנון הניסוי בכיתה/בבית

שלבי התכנון
הסבירו לתלמידים שעליהם להיעזר בבוט הרעיונאי כדי לבחור ניסוי, ואז לעבור לצ’אטבוט השני – הבוט לכתיבת הדו"ח – כדי לקבל הנחיות ממוקדות יותר לתכנון מפורט.

שלב ראשון: יצירת רעיון לניסוי בעזרת הבוט ״יצירת רעיון לניסוי בכיתה/בבית״

  1. בקשו מהתלמידים לתכנן ניסוי באמצעות שיחה עם הבוט.
  2. לאחר שהתלמידים יגדירו את הצורך והבוט יציע תוכנית ניסוי, התלמידים ידייקו וישפרו את ההצעה באמצעות המשך שיחה עם הבוט.
  3. לאחר שתיאור ההצעה המילולי מוכן, הציעו להם להעשיר אותו באמצעות המחשת הניסוי באופן ויזואלי. כדאי לעודד אותם לחשוב כיצד להמחיש גרפים, סכמה של המערך הניסויי ועוד. הם יכולים לבקש מהבוט לכתוב הנחיות לאיור מתאים. דוגמה לפרומפט: ״כעת אני רוצה איור שממחיש בצורה ברורה את הניסוי ושלביו. כתוב הנחיות שאותן אוכל להעתיק למחולל תמונות״.
  4. את ההנחיות להמחשה ויזואלית התלמידים יעתיקו למחולל תמונות מאושר לשימוש (מיצאו מחולל תמונות מותר לשימוש תלמידים בקטלוג החינוכי או בטבלת מחוללי התמונה). את ההמחשה שמחולל התמונות ייצור התלמידים יכולים להדביק במסמך שמתאר את הניסוי המוצע.

שלב שני: התוויית הדו"ח בעזרת הבוט ״ניסוח כתיבת דו״ח מחקר״
בקשו מהתלמידים לנסח את:

  • המטרה או שאלת החקר (למה הם רוצים לבדוק?).
  • חומר הרקע (הסבר קצר על התופעה).
  • תיאור הניסוי (חומרים, שלבי ביצוע, כללי בטיחות).

הבוט ינחה אותם כיצד לארגן זאת בכתב בצורה מדעית ואסתטית.
התלמידים יכולים לשלב בדו״ח המילולי גם המחשה ויזואלית. לצורך כך הם יכולים לבקש מהבוט לכתוב הנחיות לאיור מתאים. דוגמה לפרומפט: ״כעת אני רוצה איור שממחיש בצורה ברורה את הניסוי ושלביו. כתוב הנחיות שאותן אוכל להעתיק למחולל תמונות״. את ההנחיות להמחשה ויזואלית התלמידים יעתיקו למחולל תמונות מאושר לשימוש (מיצאו בוט מותר לשימוש תלמידים בקטלוג החינוכי או בטבלת מחוללי התמונה).

4. ביצוע הניסוי והתיעוד

הכנה והשגת חומרים: הבהירו לתלמידים אילו חומרים עליהם להשיג ולהכין לקראת הניסוי.
כללי בטיחות: במסגרת ההצעה לניסוי, הבוט יציע מספר כללי בטיחות. ודאו שהתלמידים מבינים אותם ושהם ישימים.
ביצוע הניסוי: הורו לתלמידים כיצד לתעד שלבים, לצלם או לרשום תוצאות ולהעלות שאלות שעולות בצ'אט מול הבוטים. הגדירו תאריך יעד סביר לביצוע הניסוי ולהשלמת שלבי התיעוד הראשוני.
כתיבת תוצאות והצגתן: חזרו לכיתה, וכל קבוצה תפתח עם הבוט לכתיבת הדו"ח את חלק ה"תוצאות" (טבלאות, גרפים וכו’).

5. ניתוח, מסקנות וכתיבת דו"ח סופי

הנחיה לניתוח ודיון
הסבירו לתלמידים כיצד לנהל שיח עם הבוט השני (דו"חות) כדי לנסח מסקנות, התייחסות לאחוזי שגיאה, ודיון בתוצאות.
הבוט יעזור בשאילת שאלות כמו "האם התוצאות תואמות את ההשערה?" ו"כיצד היית מציג את המסקנות?"

רפלקציה אישית או קבוצתית

  • עודדו את התלמידים לשתף בתהליך החקר עצמו (מה למדו, אילו קשיים צצו, מה הפתיע אותם).
  • כלי הבינה המלאכותית (הבוט השני) יכול לכוון אותם לכתיבת רפלקציה זו כחלק מהדו"ח הסופי.

סקירת דוחות ודיון כיתתי

  • הקדישו שיעור או זמן מוגדר להצגת הניסויים.
  • שאלו שאלות מנחות ושוחחו עם התלמידים על דרכים לשפר את הניסוי או ליישם את מה שלמדו בחייהם.

6. הערכה ומשוב

מדדים ברורים להערכה: הציגו קריטריונים כגון: בהירות המטרה, דיוק בתיאור הניסוי ובתוצאות, איכות הניתוח והדיון, העמקה ברפלקציה.
משוב ממוקד: בסוף העבודה, העניקו לכל קבוצה משוב על דיוק מדעי, יצירתיות, שיתוף פעולה בין חברי הקבוצה ושימוש מושכל בצ’אטבוטים.
משוב מהבוט: הציעו לתלמידים לשאול את הבוט הרעיונאי כיצד היו יכולים לשפר את התהליך גם בדיעבד.
שילוב תהליך שיפור מתמשך: אם הזמן מאפשר, עודדו את התלמידים לשפר את הדו"חות או להמשיך לחקור שאלות שצצו במהלך הניסוי והציעו להם להמשיך להסתייע בבוטים גם בשלב זה.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

"אתגר החקר המהיר"

  1. איתור בעיה יום-יומית: הקצו 15 דקות בכיתה, שבהן כל קבוצת תלמידים בוחרת בעיה או תופעה קטנה מחיי היום־יום (למשל,"מדוע תפוח משחים באוויר?", "למה שלפוחיות בועות סבון עולות מעלה?" או כל שאלה אחרת).
  2. סיוע קונספטואלי מהבוט הראשון: בקשו מהקבוצות לפנות לבוט הרעיונאי לקבלת רעיון לניסוי קצר עם חומרים שיש להם כרגע בכיתה (או בהישג יד מהבית).
  3. ייעוץ מהבוט "כתיבת דו"ח": בזמן קצר, הקבוצות נדרשות להכין מיני־דו"ח ניסוי שמתאר השערה, חומר רקע תמציתי, תיאור מהיר של השלבים ומסקנה אפשרית (גם אם אין זמן לבצע ניסוי מלא).
  4. המחשה מהירה באמצעות הבוט הגרפי: לבסוף, אפשר למבקש מהבוט ליצור הנחיות לתמונה שממחישות את הרעיון או הציוד. את ההנחיות ליצירת התמונה אפשר להדביק במחולל תמונות מותר לשימוש.
  5. שיתוף קצר בכיתה: כל קבוצה מציגה את ה"אתגר" שבחרה, את "פתרון החקר" בתמצית ואת התמונה שנוצרה.
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

رحلة استكشافية افتراضية لبناء المعرفة من خلال مهارة طرح الاسئلة
تمكين الطلاب من استكشاف القيم والمفاهيم الإسلاميّة بطريقة تفاعليّة وممتعة.
בניית משחק ללימוד חיבור עד 100 במתמטיקה יסודי
עידוד תרגול במתמטיקה בנושא תרגילי חיבור עד 100. שילוב משחקים בתהליך למידה יוצר עניין וגורם לתלמידים ללמוד בהנאה תוך כדי חוויה. הבינה המלאכותית פותחת בפני אנש...
חיפוש תשובות ופתרונות במקומות לא-שגרתיים
האם אילוצים הם מכשול? או שאולי הם עוזרים לנו לחפש תשובות ופתרונות במקומות לא-שגרתיים ומגבירים את היצירתיות שלנו? – כלים ורעיונות לעידוד חשיבה יצירתית
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.