דלג אל

Present Simple וזמנים אחרים: הוראה דיפרנציאלית של דקדוק אנגלי בסיוע צ'ט-בוט בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

מטרה

אחד האתגרים הגדולים ביותר במערכת החינוך כיום, הוא השונות בקרב התלמידים והתלמידות, למשל ביחס לחוזקות אישיות ולהעדפות הלמידה שלהם. מטרת הפרקטיקה היא לאפשר לתלמידים לתרגל את החומר הנלמד בקצב ובסגנון הלמידה המתאים לכל אחד מהם (פרסונליות). הפרקטיקה תסייע להם לתרגל את כללי השימוש בזמנים שונים באנגלית ולקבל משוב בונה מיידי, וכך להבנות את הידע ולהאיץ את הלמידה. הצורך המשלים הוא של המורה לאנגלית: לתת מענה יעיל ומיידי לכל תלמיד ותלמידה בקצב שלהם, ולפנות זמן לסיוע לאלו הזקוקים לכך.

כותבת הפרקטיקה:
חגית גולדשטיין, מורה לאנגלית בחטיבת ביניים בר-לב, כפר סבא  

הצעות למהלך

הצעות למהלך

לפניכם הצעה למערך שיעור לתרגול זמן הווה פשוט (Present simple) ונושאים דקדוקיים נוספים, בסיוע בוט ייעודי. השימוש בבוט מפנה את זמן המורה לעזרה אישית למי שזקוק לכך. הבוט מאפשר לכל תלמיד ותלמידה שימוש בכל מקום ובכל זמן, בקצב אישי. 

מערך השיעור מתאים לשיעור כפול, לכיתות ז׳-ח׳. 

שלבים

  1. מבוא: מהי שגרת יומיום?
  2. הסבר: מהו זמן הווה פשוט?
  3. תרגול אישי עם בוט
  4. עבודה בקבוצות: מיני-פרויקט על שגרת יומיום

שלב ראשון - מבוא: מהי שגרת יומיום? (5 דקות)

נציג את נושא השיעור: שגרת יומיום. נסביר ששגרת יומיום היא הפעילויות שמישהו עושה כל יום, כמו התעוררות, אכילת ארוחת בוקר, יציאה לבית הספר וכו'. נקיים דיון קצר על שגרת היומיום שלנו, ונעודד את התלמידים לשתף דוגמאות.

שלב שני - הסבר: מהו זמן הווה פשוט? (10 דקות)

נכתוב את המשפט הבא על הלוח: "אני מתעורר ב-7:00 בבוקר כל יום".

נבקש מהתלמידים לזהות את הפועל והזמן של המשפט.

נסביר שהמשפט משתמש בזמן הווה פשוט, המשמש כדי לדבר על הרגלים או שגרות.

נספק דוגמאות נוספות למשפטים בזמן הווה פשוט, כגון "היא מצחצחת שיניים לפני השינה", או "הם משחקים כדורגל בסופי שבוע".

נדון בשימוש בפעלים בגוף שלישי יחיד, ונסביר את הכלל של הוספת "-s" או "-es" לצורת הבסיס של הפועל.

שלב שלישי - תרגול אישי עם הבוט ( 15 דקות)

נציג לתלמידים את הבוט הייעודי ללמידת זמן הווה פשוט, ונסביר שהם ינהלו איתו שיחה כדי לסייע להם לתרגל.

כל תלמיד ותלמידה יתחברו לבוט באמצעות החשבון הארגוני שלהם.

ננחה את התלמידים לקיים אינטראקציה עם הבוט, לשאול אותו שאלות ולענות על שאלותיו, מתוך עולם הידע שלהם. כל תלמיד ינהל דיאלוג עם הבוט בקצב שלו. הבוט זמין תמיד לתלמידים וייתן מענה בכל עת ובכל מקום, תוך התייחסות לדוגמאות מעולמו האישי של כל תלמיד.

בפרק זמן זה, השימוש של כלל התלמידים בבוט מפנה את המורה למתן עזרה אישית לאלו הזקוקים לה.

שלב רביעי - עבודה בקבוצות: מיני-פרויקט (30 דקות)

נחלק את הכיתה לזוגות או לקבוצות קטנות, ונקצה לכל קבוצה מיני-פרויקט על תרחיש ספציפי של שגרת יומיום, כגון "התכוננות לבית הספר" או "ביקור חבר". 

במהלך הכנת הפרויקט, התלמידים ישתמשו בצ׳טבוט הייעודי ללמידת זמן הווה פשוט, ויבדקו בעזרתו את נכונות האופן בו שילבו פעלים בתוצר שכתבו.

את תוצר המיני-פרויקט התלמידים יעלו למרחב שיתופי שיצרנו מראש, למשל בלוח בפלטפורמת Digipad (ראו דוגמה) או בלוח פאדלט.

להלן הנחיות לביצוע המיני-פרויקט, אותן נוכל להציג לתלמידים: 

CHOOSE ONE OF THE FOLLOWING. USE THE PRESENT SIMPLE. YOU CAN USE THE CHAT BOT TO HELP YOU.

  1. Daily Routine Diary

For this project, you can create a daily routine diary in which you document your daily  activities using the Present Simple tense. Include at least five sentences and pictures. 

  1. Classmate's Daily Routine Interviews

In this project, students can pair up and interview each other about their daily routines using the Present Simple tense. Add at least five questions and answers. 

  1. Daily Routine Poster

Design an informative poster to show the daily routines of famous people. The poster should include pictures and at least five sentences  describing their routine using the Present Simple tense.

עוד רעיון - מה בדיוק עושה Mr. Bean כל בוקר?

עוד רעיון - מה בדיוק עושה Mr. Bean כל בוקר?

נציע לתלמידים לצפות בסרטון על שגרת הבוקר (המצחיקה מאד, ברור!) של מר בין, לענות על סדרת שאלות, וכך לתרגל שימוש בזמן הווה פשוט. 

עוד רעיון - ומה לגבי ההווה המתמשך? והעבר? והעתיד?

עוד רעיון - ומה לגבי ההווה המתמשך? והעבר? והעתיד?

הבוט יכול ללמד ולאמן את התלמידים לא רק הווה פשוט, אלא גם זמנים אחרים כמו למשל זמן ״הווה מתמשך״ (Present continuous) או זמן "עבר פשוט" (Past simple). 

איך נעשה זאת?

ננחה את התלמידות והתלמידים לבקש זאת מהצ'טבוט! למשל, באמצעות פרומפט זה:

  • Dear Chatbot, I have practiced enough the use of the present simple tense. Now please teach me how to use the present continuous tense.
  • Dear bot, please show me how to use the past simple tense correctly as well

אפשר גם

אפשר גם

Yes we can!

צ׳טבוט יכול לאמן את התלמידים והתלמידות בכל חוקי הדקדוק באנגלית (Grammar), ולא רק בשימוש נכון בזמנים. לדוגמה, אפשר להשתמש בבוט הייעודי Modals Verbs  לתרגול השימוש הנכון ב-Modals כגון can ו-must.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מתן מגוון אפשרויות לבחירת התלמיד/ה
איך נעניק יותר בחירה בלי ללכת לאיבוד? מהלך לימודי הכולל בחירה מאפשר לתלמידים להפעיל שיקול דעת, לבחון חלופות ולהתנסות בבחירה מושכלת
פַּעֲלָנוּת (Student Agency)
הרעיון המרכזי של פעלנות בלמידה (Student Agency), הוא היכולת של הלומדים לשחק תפקיד מרכזי בחינוך שלהם. פעלנות נועדה לייצר אצל הלומדים תחושה של ערך ומסוגלות עצמ...
חיזוק הצלחות ועידוד המאמץ הלימודי
מה בין מאמץ להצלחה? השקעת מאמץ מגדילה את הסיכוי להצליח, והצלחה היא גורם מדרבן להמשיך ולהתאמץ. יצירת סרגלי מאמץ-הצלחה עם התלמידים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.