דלג אל

"שלום שלום בלון אדום" - יצירת המשך חדש לסיפור

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

"הדמיון הוא המקום היחיד שבו הנשמה האנושית מרגישה בבית"
טרנס מק'קנה

פיתוח הדמיון מאפשר ליצור דברים באופן חדש, ולדמיין את מה שלא קיים לצד פיתוח היכולת לפרק את הקיים לשם הרכבתו מחדש. הלומדים מפתחים יכולת פתרון בעיות, חשיבה יצירתית, יכולות התנסות, וביטוי לרגשות, תחושות, מחשבות וחוויות בנושאים החשובים להם.

כותבות הפרקטיקה:
יפעת פילו, אגף מו"פ, המינהל הפדגוגי משרד החינוך. 
וחלי פשרל, מורה בבית ספר צוקים, שוהם.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

קחו לדוגמה את ״מעשה בחמישה בלונים״

הפרקטיקה של חשיבה על המשך לסיפור, רלוונטית בעבודה עם סיפורים שונים ודיסציפלינות שונות כגון אומנות, ספרות, תנ"ך, היסטוריה ומקצועות רבי מלל.

לצורך הדגמת הפרקטיקה נשתמש בסיפור ״מעשה בחמישה בלונים״ מאת מרים רות, אחד מנכסי צאן הברזל של תרבותנו. הסיפור עוסק בחבורת ילדים שמקבלת מתנה - חמישה בלונים. הוא עוסק בחווית המשחק, בחווית הפרידה מהבלון בדרכים שונות, וגם בדרכים שונות להתנחם. יש ריטואל שחוזר על עצמו עם כל הבלונים, מלבד הבלון האדום שאין לדעת מה עלה בגורלו ולאן הוא הגיע אחרי שעף לשמיים.

המהלך המוצע, ממעוף הציפור:

  1. פגישה עם הסיפור
  2. שיח בעקבות הסיפור
  3. המצאת סוף חדש
  4. ציור סוף חדש: הדגמה על ידי המורה
  5. הגיע הזמן לחולל תמונות!
  6. מתמונה אישית לגלריה כיתתית
  7. שיח: מה למדנו מהתמונות שיצרנו?

 פירוט שלבי המהלך

1. פגישה עם הסיפור

נקריא את הסיפור. ניתן גם להקרין סרטון או לאפשר למידה עצמאית ולצרף ללומדים קישור להקלטה של מורה המקריאה את הסרטון.

2. שיח בעקבות הסיפור

ננחה בכיתה שיח על הסיפור. כדאי למקד את השיח ברבדים העמוקים, אולי גם הרגשיים, של הסיפור, כמובן בהתאמה לגיל התלמידים.

להלן מספר רעיונות לנושאים עליהם מעניין לשוחח, במקרה של "מעשה בחמישה בלונים":

  • רעיונות לשיח על סוף הסיפור
    • במה שונה סופו של הבלון האדום מסופם של יתר הבלונים בסיפור?
    • מדוע לדעתכם בחרה הסופרת שהבלון האדום יעוף הכי גבוה ולא יתפוצץ?
    • מה זה מסמל בשבילכם?
    • חשבו על הסביבה שלכם, על המשפחה, החברים, הבית והשכונה: מי היה שמח בבלון האדום?
  • רעיונות לשיח בנושא תקווה
    • מתי אתם מרגישים תקווה? מה גורם לכם להרגיש שיש תקווה?
    • היו פעמים שהרגשתם חסרי תקווה? מה עזר לכם להרגיש טוב יותר?
    • מישהו רוצה לשתף בתקווה שלו לימים טובים יותר?
  • רעיונות לשיח בנושא פרידה
    • איך זה מרגיש כשמשהו שאתם אוהבים הולך לאיבוד?
    • האם יצא לכם להיפרד פעם ממשהו או ממישהו שאתם אוהבים?
    • מישהו רוצה לשתף איך הוא הרגיש כשאיבד משהו חשוב או אדם קרוב כמו סבא או סבתא?
    • מה עזר לכם להתמודד עם הפרידה?

3. המצאת סוף חדש

נציע לתלמידים לדמיין את המשך הסיפור - במקרה שמודגם בפרקטיקה זו, התלמידים מוזמנים לדמיין לאן עף הבלון האדום?

נבקש מהם לנסח משפט המתאר את המשך הסיפור כפי שהם מדמיינים אותו.

4. ציור סוף חדש: הדגמה על ידי המורה

נדגים כיצד להפוך את המשך הסיפור שדמיינו לציור, באמצעות כתיבת פרומפט* מתאים. נשים דגש על הדמויות ועל החפצים המופיעים בהמשך הסיפור שהמצאנו, על המקום שבו הוא מתרחש, על ההתרחשות (מה קורה בהמשך?), ונתאר את הצבעים ואת המאפיינים הוויזואליים האחרים של התמונה הרצויה.

*פרומפט: שאלה או בקשה המוצגת לבוט.

נכנס לאתר מחוללי תמונות וניצור בו תמונה באמצעות הפרומפט שכתבנו. יש מספר מחוללים שיתאימו למשימה. למשל:

  1. ישירות בתוך פאדלט
  2. בתוך קנבה (כניסה עם הזדהות אחידה של משרד החינוך)
  3. מחולל התמונות המשולב ב-Bing

(ראו סרטוני הסבר על כל אחת מהאפשרויות בהמשך)

5. הגיע הזמן לחולל תמונות!

  • נבקש מכל אחת ואחד מהתלמידים לחשוב על סיום חדש לסיפור ועל תמונה שממחישה אותו, ולכתוב פרומפט בהתאם.
  • ננחה את התלמידים להדביק את הפרומפט במחולל תמונות, ולבחור את התמונה המועדפת עליהם.
  • אפשר להציע להם לשפר את הפרומפט ולדייק אותו בהתאם לתמונות שהמחולל יצר, ולהדביק אותו שוב במחולל עד להגעה לתוצאה הרצויה להם.

6. מתמונה אישית לגלריה כיתתית

הגיע הזמן לאיסוף התמונות למקום שיתופי - מעין גלריה שתציג את התמונות של כל התלמידים. אחת הדרכים הפשוטות לעשות זאת היא בפלטפורמת פאדלט: ניצור פאדלט כיתתי ונזמין את התלמידים ליצור בו פוסטים אישיים - כל פוסט כולל את התמונה ואת הפרומפט שחולל אותה.

7. שיח על התמונות

יפה! התלמידים יצרו גלריה גדולה, צבעונית ועתירת דמיון של עשרות המשכים שונים לסיפור עליו עבדתם. כדאי גם לשוחח במליאת הכיתה על הדמיון בין התמונות ועל ההבדלים ביניהן, על ההמשכים השונים ועל החווייה שהתלמידים חוו במהלך הפעילות.

עוד רעיון - תגובה על תמונות של חברים

עוד רעיון - תגובה על תמונות של חברים

אפשר להזמין את התלמידים להגיב על התמונות של חבריהם. למשל, לסמן בלייק את התמונה האהובה עליהם ולכתוב בתגובה מדוע בחרו בתמונה זו.

אפשר גם להציע לתלמידים לנסות להבין את המשך הסיפור מתוך התמונות של חבריהם - כלומר באמצעות פונקציית התגובות בפאדלט לכתוב מהו המשך הסיפור שהם מדמיינים שחבריהם המציאו לפי מה שציירו.

עוד רעיון - התאמה לגן ולכיתות הנמוכות ביסודי

עוד רעיון - התאמה לגן ולכיתות הנמוכות ביסודי

בגן ובכיתות הנמוכות ביסודי, השלבים בפרקטיקה זו המחייבים אוריינות דיגיטלית לא מתאימים. עם זאת, אפשר להתאים את הפעילות גם לגילאים אלה. במקום לחולל את התמונות בעזרת מחולל בינה מלאכותית, התלמידים יציירו את המשך הסיפור שהם מדמיינים באמצעות הטכנולוגיה הוותיקה של צבעים וניירות...

גם במקרה זה ניתן ליצור גלריה כיתתית, ולשוחח על ההמשכים שהילדים דמיינו.

התנסות בפרקטיקה

התנסות בפרקטיקה

במסגרת הנחיית מורים והוראת ילדים בגיל יסודי, הפרקטיקה נוסתה ונוצרו שלל תמונות שונות.
לאחר מכן התקיים שיח לגבי השונות של כל פרומפט והיכולת לייצר תמונה בעזרת מודל השפה שבו פועלת הבינה המלאכותית.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

مشاركة التلاميذ في عمليّة التقييم: اختيار أداة التقييم والتقييم الذاتيّ وتقييم الزملاء
يعتبر التقييم جزء لا يتجزأ من عملية التعلم! مهارات التقييم الذاتي وتقييم الزملاء مرتبطة بمدى فاعلية التلاميذ في عملية التعلم، بالإضافة إلى اعتبارهم شركاء في ...
اختيار طرق التقييم من قِبَل التلاميذ
إن إعطاء التلاميذ إمكانية اختيار طرق التقييم تحفّز دافعيّتهم  وتجعل التّقييم شيئًا ممتعاً وخلاقًا بالنسبة لهم,  كما وتساعد في   تقليص الفوارق المتباينة بين ...
חיזוק תחושת המסוגלות והאמונה ביכולת בקרב תלמידים
בכל תלמיד/ה גלומים מגוון כישורים ויכולות. כדי שירגישו שהם מסוגלים להביא אותם לידי ביטוי, חשוב שיחוו מידה גבוהה של מסוגלות עצמית ואמונה בכוחותיהם. איך נעודד ח...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.