קחו לדוגמה את ״מעשה בחמישה בלונים״
הפרקטיקה של חשיבה על המשך לסיפור, רלוונטית בעבודה עם סיפורים שונים ודיסציפלינות שונות כגון אומנות, ספרות, תנ"ך, היסטוריה ומקצועות רבי מלל.
לצורך הדגמת הפרקטיקה נשתמש בסיפור ״מעשה בחמישה בלונים״ מאת מרים רות, אחד מנכסי צאן הברזל של תרבותנו. הסיפור עוסק בחבורת ילדים שמקבלת מתנה - חמישה בלונים. הוא עוסק בחווית המשחק, בחווית הפרידה מהבלון בדרכים שונות, וגם בדרכים שונות להתנחם. יש ריטואל שחוזר על עצמו עם כל הבלונים, מלבד הבלון האדום שאין לדעת מה עלה בגורלו ולאן הוא הגיע אחרי שעף לשמיים.
המהלך המוצע, ממעוף הציפור:
- פגישה עם הסיפור
- שיח בעקבות הסיפור
- המצאת סוף חדש
- ציור סוף חדש: הדגמה על ידי המורה
- הגיע הזמן לחולל תמונות!
- מתמונה אישית לגלריה כיתתית
- שיח: מה למדנו מהתמונות שיצרנו?
פירוט שלבי המהלך
1. פגישה עם הסיפור
נקריא את הסיפור. ניתן גם להקרין סרטון או לאפשר למידה עצמאית ולצרף ללומדים קישור להקלטה של מורה המקריאה את הסרטון.
2. שיח בעקבות הסיפור
ננחה בכיתה שיח על הסיפור. כדאי למקד את השיח ברבדים העמוקים, אולי גם הרגשיים, של הסיפור, כמובן בהתאמה לגיל התלמידים.
להלן מספר רעיונות לנושאים עליהם מעניין לשוחח, במקרה של "מעשה בחמישה בלונים":
- רעיונות לשיח על סוף הסיפור
- במה שונה סופו של הבלון האדום מסופם של יתר הבלונים בסיפור?
- מדוע לדעתכם בחרה הסופרת שהבלון האדום יעוף הכי גבוה ולא יתפוצץ?
- מה זה מסמל בשבילכם?
- חשבו על הסביבה שלכם, על המשפחה, החברים, הבית והשכונה: מי היה שמח בבלון האדום?
- רעיונות לשיח בנושא תקווה
- מתי אתם מרגישים תקווה? מה גורם לכם להרגיש שיש תקווה?
- היו פעמים שהרגשתם חסרי תקווה? מה עזר לכם להרגיש טוב יותר?
- מישהו רוצה לשתף בתקווה שלו לימים טובים יותר?
- רעיונות לשיח בנושא פרידה
- איך זה מרגיש כשמשהו שאתם אוהבים הולך לאיבוד?
- האם יצא לכם להיפרד פעם ממשהו או ממישהו שאתם אוהבים?
- מישהו רוצה לשתף איך הוא הרגיש כשאיבד משהו חשוב או אדם קרוב כמו סבא או סבתא?
- מה עזר לכם להתמודד עם הפרידה?
3. המצאת סוף חדש
נציע לתלמידים לדמיין את המשך הסיפור - במקרה שמודגם בפרקטיקה זו, התלמידים מוזמנים לדמיין לאן עף הבלון האדום?
נבקש מהם לנסח משפט המתאר את המשך הסיפור כפי שהם מדמיינים אותו.
4. ציור סוף חדש: הדגמה על ידי המורה
נדגים כיצד להפוך את המשך הסיפור שדמיינו לציור, באמצעות כתיבת פרומפט* מתאים. נשים דגש על הדמויות ועל החפצים המופיעים בהמשך הסיפור שהמצאנו, על המקום שבו הוא מתרחש, על ההתרחשות (מה קורה בהמשך?), ונתאר את הצבעים ואת המאפיינים הוויזואליים האחרים של התמונה הרצויה.
*פרומפט: שאלה או בקשה המוצגת לבוט.
נכנס לאתר מחוללי תמונות וניצור בו תמונה באמצעות הפרומפט שכתבנו. יש מספר מחוללים שיתאימו למשימה. למשל:
- ישירות בתוך פאדלט
- בתוך קנבה (כניסה עם הזדהות אחידה של משרד החינוך)
- מחולל התמונות המשולב ב-Bing
(ראו סרטוני הסבר על כל אחת מהאפשרויות בהמשך)
5. הגיע הזמן לחולל תמונות!
- נבקש מכל אחת ואחד מהתלמידים לחשוב על סיום חדש לסיפור ועל תמונה שממחישה אותו, ולכתוב פרומפט בהתאם.
- ננחה את התלמידים להדביק את הפרומפט במחולל תמונות, ולבחור את התמונה המועדפת עליהם.
- אפשר להציע להם לשפר את הפרומפט ולדייק אותו בהתאם לתמונות שהמחולל יצר, ולהדביק אותו שוב במחולל עד להגעה לתוצאה הרצויה להם.
6. מתמונה אישית לגלריה כיתתית
הגיע הזמן לאיסוף התמונות למקום שיתופי - מעין גלריה שתציג את התמונות של כל התלמידים. אחת הדרכים הפשוטות לעשות זאת היא בפלטפורמת פאדלט: ניצור פאדלט כיתתי ונזמין את התלמידים ליצור בו פוסטים אישיים - כל פוסט כולל את התמונה ואת הפרומפט שחולל אותה.
7. שיח על התמונות
יפה! התלמידים יצרו גלריה גדולה, צבעונית ועתירת דמיון של עשרות המשכים שונים לסיפור עליו עבדתם. כדאי גם לשוחח במליאת הכיתה על הדמיון בין התמונות ועל ההבדלים ביניהן, על ההמשכים השונים ועל החווייה שהתלמידים חוו במהלך הפעילות.