דלג אל

פיתוח סימולציות

למאגר הפרקטיקות
פיתוח סימולציות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

כותבות הפרקטיקה:
חגית יששכר, שחר נהרי, חופית קשיש ומדר שטוקלמן, צוות ההדרכה הארצי במדע וטכנולוגיה חט"ב, מזכירות פדגוגית

צורך

סימולציות הן כלי משמעותי בהוראת מדע וטכנולוגיה.
באמצעות סימולציות אפשר להציג ולהסביר תופעות, לתאר מערכות מורכבות ולהנגיש מושגים ורעיונות מופשטים בצורה מוחשית.
פיתוח סימולציה מאפשר לתלמידים התנסות בבנייה של מודלים בהלימה למיומנויות תפיסת הלמידה המתחדשת – בניית מודלים לתיאור, הסבר וחיזוי תופעות.
תהליך העבודה סביב בנייה ודיוק של סימולציה מזמן פיתוח מיומנויות של חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב 1 – בחירת התופעה או הנושא למידול

בחרו תופעה או נושא למידול באמצעות סימולציה לימודית אינטראקטיבית. גשו למודל השפה claude ובקשו ממנו את ההנחיה (הפרומפט) הבאה:
"צור סימולציה לימודית אינטראקטיבית באמצעות react.
הסימולציה תתאר / תכיל..." (כאן יש לתאר בפירוט מה אמורה להציג הסימולציה, מהם הרכיבים שהיא מכילה, איך היא אמורה לפעול, מה אנו מצפים שהסימולציה תעשה וכיצד).

שלב 2 – בדיקת הסימולציה

בדקו את הסימולציה ש-claude יצר באמצעות אפליקציית ה-react – שחקו בסימולציה.
חשבו: האם התוצאה עונה על ציפיותיכם? מה נדרש לשפר? האם כל רכיבי הסימולציה מופיעים באופן הרצוי? האם היא פועלת כנדרש? האם תרצו להוסיף משהו שלא חשבתם עליו?

שלב 3 – דיוק ושיפור הסימולציה

דייקו את claude באמצעות הנחיה (פרומפט) נוספת. כתבו לו מה תרצו לשפר ולשנות בסימולציה.
בדקו שוב את התוצאה. חזרו על התהליך כדי לשפר את הסימולציה.

שלב 4 – פרסום ושיתוף הסימולציה

צרו קישור שיתוף לסימולציה שהכנתם באמצעות לחיצה על הכפתור publish ב-claude.

שימו לב:

  • מודל השפה מאפשר שימוש חינמי מוגבל לכמה הרצות (כ-6-5).
  • אפשר לעבור בין הגרסאות השונות של הסימולציה לאחר דיוק ההנחיות באמצעות לחצן בתחתית הסימולציה.
  • אם ברצונכם להמשיך לעבוד על סימולציה גם לאחר שהגעתם למכסת ההרצות המרבית, אפשר לפתוח שיחה חדשה עם claude ולהעתיק אליה את קוד התכנות של הסימולציה שיצרתם.
  • בקוד התכנות אפשר לצפות בלחצן הימני העליון לצד הסימולציה. אפשר להעתיק את הקוד בקלות באמצעות לחצן העתקת הקוד שבתחתית הסימולציה.
  • לאחר ההעתקה של הקוד לשיחה החדשה אפשר לבקש מ-claude להמשיך לשפר את הסימולציה.
חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

דגשים פדגוגיים בשימוש בפרקטיקה:

  • אפשר לתת לתלמידים לייצר ולנסות לשכלל מודל של תופעה או של נושא מסוים שנלמד בכיתה. לדוגמה: שינוי סוגי אנרגיה בתנועת מטוטלת, מודל חלקיקי של מצבי צבירה או תופעות פיזיקליות שונות (פעפוע, לחץ גז...), מערכת ניסוי לבחינת השפעת עוצמת האור על קצב ייצור החמצן בתהליך הפוטוסינתזה.
  • כחלק מהבניית המיומנות של עבודה במודלים (ובהלימה לתפיסת הלמידה המתחדשת), חשוב להתייחס למגבלות המודל (הסימולציה) שיצרו התלמידים – לתת לתלמידים לשתף את תהליך העבודה שלהם במודל השפה ומאמצי שיפור הסימולציה, לתת מקום לקשיים ולאתגרים שליוו אותם בתהליך ולאופן שבו ניסו להתמודד איתם ולפתור אותם.
  • ארגון הלומדים בכיתה – עבודה שיתופית (בזוגות או בקבוצות) מזמנת שיח מפרה שעשוי לסייע בשיפור ובדיוק הסימולציה בעבודה במודל השפה.
  • השוואה בין תוצרים של תלמידים שונים או של קבוצות תלמידים שונות בכיתה מאפשרת קבלת רפלקציה על יתרונות ומגבלות כל מודל. אפשר גם לבקש מהתלמידים להשוות את תוצריהם לסימולציה נתונה ידועה (למשל בפלטפורמת PhET) או לתוצאות ניסוי בפועל.
  • אפשר להשתמש בפרקטיקת יצירת הסימולציה כתומך למידה בתהליכי חקר מדעי ופתרון בעיות – כמודל ראשוני לתופעה הנחקרת או לפתרון המוצע, העלאת רעיונות להיבטים או משתנים רלוונטיים נוספים להבנת התופעה או רעיונות שונים לפתרון הבעיה הטכנולוגית, כחלק מהבניית מערך החקר / הניסוי או בסוף תהליך החקר כדרך להציג את מערך / ממצאי החקר או את הדגם של המוצר / האבטיפוס בתהליך של פתרון בעיות.
חזרה לראש הדף

סרטונים

סרטונים

אפליקציית react היא חלק ממערך אפליקציות בתוך מודל השפה claude.
בסרטון הבא של ערוץ היוטיוב AI With Henry אפשר למצוא מדריך מצולם קצר לעבודה באפליקציה (דקה 10:14)

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מיזוג מידע
כשמתמודדים עם שאלות מורכבות, מתעורר צורך לבחון מספר מקורות מידע, להתוודע לנקודות מבט שונות, ולהצליב מידע כדי להסיק מסקנות מבוססות
פרקטיקות לפתיחת שיעור
איך לנצל את זמן ההתארגנות בתחילת השיעור לפעילות ממוקדת שתאפשר כניסה ללמידה באופן ברור, עצמאי, מיידי ומכבד ותשפר את האווירה ואת האקלים בכיתה
יצירת תמונה לפסוק
הפרקטיקה עונה על הצורך בהעמקת הידע בתנ"ך בקרב תלמידי כיתות א'-ו' בצורה חווייתית, תוך כדי שימוש מושכל בבינה מלאכותית. הפרקטיקה מאפשרת לתלמידים לפתח חשיבה יציר...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.