דלג אל

היערכות למימוש הציפיות והשאיפות בתחילת השנה: תרגיל בשש מילים

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

מטרה

לתת מענה רגשי לתלמידים ולתלמידות בפתיחת השנה, המאפשר היערכות להתמודדות עם אתגרי השנה.

כותב הפרקטיקה:

קובי זינגר, מורה לפסיכולוגיה במגמת מדעי החברה, תיכון אורט יד לבוביץ, נתניה

הצעות למהלך

הצעות למהלך

התלמידות והתלמידים רושמים בשש מילים את הציפייה שלהם מהשנה, והבינה מסייעת להם להבין מה נדרש כדי להגשים את הציפיות שלהם. באמצעות משוב מקדים זה, התלמידים יכולים להתכוונן לשנה ואף לתכנן צעדים מעשיים לקידום תכונות נדרשות. תיאום ציפיות, במקרה זה ציפיות עצמיות, הוא מרכיב חשוב בהצבת יעדים.

ראו גם פרקטיקה: תיאום ציפיות

שלב ראשון: ניסוח הציפיות

בפתיחת השנה, נבקש מהתלמידים לכתוב בשש מילים מהן הציפיות שלהם מהשנה החדשה. אפשר להשתמש לצורך כך בדפי נייר שנחלק לתלמידים, בטופס מקוון כגון גוגל פורם, או בכל דרך אחרת שתאפשר לנו לקבל את שש המילים מהתלמידים שלנו.

לדוגמה, להלן משפטים שכתבו תלמידים בכיתה י״א:

  • ״הציפייה שלי: לנהל את הזמן נכון״
  • ״להשקיע יותר במקצועות בהם אני מתקשה״
  • ״לא להיות בלחץ, ולהצליח בכל הבגרויות״

שלב שני: רשימת תכונות נדרשות

ננהל שיחה עם צ׳אטבוט באמצעות אפליקציית בינה מלאכותית (למשל Chat GPT, Bing, Claude). נשאל את הצ׳אטבוט מהן התכונות הנדרשות מכל אחד מהתלמידים, על מנת לעמוד בציפיות שלהם. 

פרומפט לדוגמה:

  • אני מורה ל[פסיכולוגיה] בכיתה [י"א]. עבור כל אחד מהתלמידים שלי, שאל אותי מה המגדר (בן או בת). כתוב כמשוב מהן 5 התכונות האישיות הנדרשות על מנת לעמוד ב[יש להוסיף את המשפט או המילים שכתב התלמיד]. בסיום הצגת התכונות, כתוב משפט מעצים. 
  • כתוב בגוף שני יחיד, בהתאם למגדר של התלמיד. התאם את שפת המשוב לגיל התלמידים. התאם את המשוב למקצוע שאותו אני מלמד.

אפשר גם להעשיר את הפרומפט, ולהנחות את הבוט:

  • כתוב גם 3 צעדים מיידיים שהתלמיד יכול לעשות בשבוע הקרוב כדי לקדם את מימוש ציפיותיו.
  • בסיום המשוב, כתוב שאלת חשיבה מעניינת שהתלמידים יכולים לשאול את עצמם כשהם קוראים את המשוב. 

שלב שלישי: עריכת דף ההיערכות לאתגרי השנה

נעתיק את התשובה של הבינה המלאכותית לדף מעוצב, ונערוך אותה במקרה שצריך לתקן כתיב, ניסוח או תוכן. אפשר להשתמש בטמפלייט ב-CANVA, פאוור פוינט או כל פלטפורמה אחרת שנוחה לנו. בשלב העריכה, כדאי להוסיף את שם התלמיד או התלמידה, כי להפוך את הדף לאישי יותר. לדוגמא, לפתוח אותו ב״דניאלה היקרה, …״.

אפשר לשמור את הדף כקובץ דיגיטלי, למשל PDF, אך מומלץ להדפיס אותו. התלמידים יעריכו זאת אף יותר מקובץ דיגיטלי.

שלב רביעי: מסירת דף ההיערכות לאתגרי השנה לתלמידים

נמסור את דף פתיחת השנה לתלמידים. אפשר לעשות זאת באחד השיעורים הראשונים, או בעיתוי מיוחד, למשל לקראת ראש השנה. 

נזמין את התלמידים לקרוא את המשובים שלהם, לחשוב עליהם, להתייחס אליהם באופן ביקורתי - כטקסט שאומנם נכתב על ידי בינה מלאכותית בתגובה לשש המילים שלהם, אך עשוי להציע להם זוויות מעניינות לקראת שנת הלימודים.

שלב חמישי: סגירת המעגל, בסוף השנה [או בסיום הקורס]

לקראת סוף השנה, נשלח לתלמידים עותק של דף הציפיות ונזמין אותם לחשוב על שאלות כגון:

  1. באילו מהתכונות הנכללות בדף הם השתמשו? כיצד בדיוק הם עשו זאת?
  2. האם גילו במהלך השנה תכונות אחרות שעזרו להם לממש את הציפיות שלהם?

ניתן לעשות זאת כרפלקציה עצמית של התלמידים, או בשיחה בזוגות, בשיחה אישית איתנו או אף במפגש סוף שנה עם ההורים.

הניסיון שלי

הניסיון שלי

השתמשתי בפרקטיקה זו במסגרת לימודי מגמת מדעי החברה, עבור תלמידי כיתה י"א העתידים להיבחן בבחינת בגרות מסכמת. את דף ההיערכות הכנתי (בסיוע הצ׳אטבוט) לכ-50 תלמידים ותלמידות. 

כאשר חילקתי אישית את דף ההיערכות לכל אחד מהם, הם היו ממש מופתעים לטובה. השאלה הראשונה של רובם הייתה, האם הכנתי דף כזה לכל אחד ואחת? הם התלהבו מהדף ומכך שחשבתי על כל אחד ואחת מהם.

עוד רעיון - שיחה בין התלמידים לבוט

עוד רעיון - שיחה בין התלמידים לבוט

לאחר שנמסור לתלמידים את המשוב, נציע להם לשוחח בעצמם עם הצ'אטבוט ולהעמיק את המשוב. 

להלן הצעה להנחיות לתלמידים (נתאים את ההנחיות לשכבת הגיל ולדגשים שנרצה להציע לתלמידים שלנו).

  1. היכנסו לצ'אטבוט מאושר לשימוש (למשל Chat GPT, Bing, Claude). 
  2. הזינו אליו את שש המילים שלכם, ובקשו ממנו להציע משוב. חדדו את הבקשה - למשל תוכלו לבקש:
  • אזין אליך כעת שש מילים על הציפיות שלי השנה. בבקשה כתוב לי משוב.
  • המשוב יכלול רעיונות לא שגרתיים.
  • המשוב שתיתן לי יכלול דרכים לקדם את כל אחת מהתכונות, כולל דוגמאות.

3. לאחר שתקבלו משוב, קראו אותו. חשבו: 

  • אילו רעיונות שהצ'אטבוט כתב מסקרנים אתכם?
    בקשו ממנו להרחיב על רעיונות אלה.
  • אילו רעיונות נראים לכם לא מתאימים למקרה שלכם, לא רלוונטיים או אפילו מרגיזים?
    כתבו לו ובקשו ממנו לתקן.
  • לאילו נושאים, הקשורים להתכווננות שלכם לקראת שנת הלימודים, הצ׳אטבוט בכלל לא התייחס? ציינו אותם ובקשו אותו להוסיפם למשוב. 

4. כעת, לאחר שחידדתם יחד עם הצ׳אטבוט את המשוב, בקשו ממנו להכין לכם משוב שלם בהתאם לשיחה עד כה. 

עוד רעיון - ייעול התהליך באמצעות הזנת גיליון נתונים

עוד רעיון - ייעול התהליך באמצעות הזנת גיליון נתונים

התהליך המוצע מבוסס על אינטראקציה שלנו עם הצ׳אטבוט, עבור כל אחד מהתלמידים. במקרה של תלמידים רבים, זהו תהליך ארוך.  נוכל לייעל אותו על ידי הזנת נתוני התלמידים בטבלה, הכוללת שלוש עמודות: מספר סידורי של התלמיד (1,2,3…), מגדר, ושש המילים. נעשה זאת כך:

  1. נזין את הצ׳אטבוט בנתונים של שני תלמידים, בהתאם לפרומפט הרשום למעלה.
  2. לאחר מכן, ננחה את הצ׳אטבוט:
  • כעת, אנא כתוב משוב לכל אחד מהתלמידים. בקש ממני שאעלה אליך את קובץ התלמידים. לאחר שאעלה לך אותו, אנא כתוב משוב לכל אחד מהתלמידים.

עוד רעיון - ייעול התהליך באמצעות בוט

עוד רעיון - ייעול התהליך באמצעות בוט

ניתן לייעל את התהליך על ידי שימוש בבוט ייעודי שנבנה לצורך זה. הנחיות מפורטות לבניית בוט תוכלו למצוא בפרקטיקה: בנו בוט ייעודי ומותאם אישית

כדאי לדעת

כדאי לדעת

דף ההיערכות לתחילת השנה מותאם אישית לתלמידים ולתלמידות בהתאם לשש המילים שכתבו, לגילם ולמקצוע הנלמד. הוא יכול לשקף לתלמידים כיוונים מעניינים, אך אלו כיוונים חלקיים מאוד. הוא משמש טריגר לחשיבה ואינו מציע תמונה מלאה. 

חשוב לציין בשיחה עם התלמידים, וגם לכתוב במפורש בדף הציפיות, שהמשוב המקדים נכתב כל ידי בינה מלאכותית (ראו דוגמה בתחתית דפי הדוגמאות). שקיפות בנושא המעורבות של בינה מלאכותית בתהליך היא קריטית, ומהווה כלל אתי חשוב. יש לדרוש אותה גם מהתלמידים, כאשר הם מכינים תוצרים בסיוע בינה מלאכותית, וגם מעצמנו כשאנחנו מכינים תוצרים כאלה ומגישים לתלמידים, כמו במקרה זה. 

ראו פרקטיקה: אתיקה בשימוש בבינה מלאכותית בכתיבת עבודות

להרחבה

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פיתוח מודעות לגלוי ולסמוי בתרבות
אנשים נוטים להבין ולפרש אחרים לפי אמות המידה הנהוגות בתרבות שלהם, מה שמוביל לעיתים לאי-הבנה ולשיפוטיות. איך נזהה את הגלוי והסמוי ב"קרחון התרבותי" שמסביבנו?
ייצוג וסנגור עצמי של תלמידים
שימוש במודל רקפ"ת ועוד רעיונות לשיפור יכולת התלמידים לייצג את עצמם ולסנגר על זכויותיהם כדי להעצים את תחושת המסוגלות שלהם ולעזור להם להצליח
חיפוש תשובות ופתרונות במקומות לא-שגרתיים
האם אילוצים הם מכשול? או שאולי הם עוזרים לנו לחפש תשובות ופתרונות במקומות לא-שגרתיים ומגבירים את היצירתיות שלנו? – כלים ורעיונות לעידוד חשיבה יצירתית
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.