התלמידות והתלמידים רושמים בשש מילים את הציפייה שלהם מהשנה, והבינה מסייעת להם להבין מה נדרש כדי להגשים את הציפיות שלהם. באמצעות משוב מקדים זה, התלמידים יכולים להתכוונן לשנה ואף לתכנן צעדים מעשיים לקידום תכונות נדרשות. תיאום ציפיות, במקרה זה ציפיות עצמיות, הוא מרכיב חשוב בהצבת יעדים.
ראו גם פרקטיקה: תיאום ציפיות
שלב ראשון: ניסוח הציפיות
בפתיחת השנה, נבקש מהתלמידים לכתוב בשש מילים מהן הציפיות שלהם מהשנה החדשה. אפשר להשתמש לצורך כך בדפי נייר שנחלק לתלמידים, בטופס מקוון כגון גוגל פורם, או בכל דרך אחרת שתאפשר לנו לקבל את שש המילים מהתלמידים שלנו.
לדוגמה, להלן משפטים שכתבו תלמידים בכיתה י״א:
- ״הציפייה שלי: לנהל את הזמן נכון״
- ״להשקיע יותר במקצועות בהם אני מתקשה״
- ״לא להיות בלחץ, ולהצליח בכל הבגרויות״
שלב שני: רשימת תכונות נדרשות
ננהל שיחה עם צ׳אטבוט באמצעות אפליקציית בינה מלאכותית (למשל Chat GPT, Bing, Claude). נשאל את הצ׳אטבוט מהן התכונות הנדרשות מכל אחד מהתלמידים, על מנת לעמוד בציפיות שלהם.
פרומפט לדוגמה:
- אני מורה ל[פסיכולוגיה] בכיתה [י"א]. עבור כל אחד מהתלמידים שלי, שאל אותי מה המגדר (בן או בת). כתוב כמשוב מהן 5 התכונות האישיות הנדרשות על מנת לעמוד ב[יש להוסיף את המשפט או המילים שכתב התלמיד]. בסיום הצגת התכונות, כתוב משפט מעצים.
- כתוב בגוף שני יחיד, בהתאם למגדר של התלמיד. התאם את שפת המשוב לגיל התלמידים. התאם את המשוב למקצוע שאותו אני מלמד.
אפשר גם להעשיר את הפרומפט, ולהנחות את הבוט:
- כתוב גם 3 צעדים מיידיים שהתלמיד יכול לעשות בשבוע הקרוב כדי לקדם את מימוש ציפיותיו.
- בסיום המשוב, כתוב שאלת חשיבה מעניינת שהתלמידים יכולים לשאול את עצמם כשהם קוראים את המשוב.
שלב שלישי: עריכת דף ההיערכות לאתגרי השנה
נעתיק את התשובה של הבינה המלאכותית לדף מעוצב, ונערוך אותה במקרה שצריך לתקן כתיב, ניסוח או תוכן. אפשר להשתמש בטמפלייט ב-CANVA, פאוור פוינט או כל פלטפורמה אחרת שנוחה לנו. בשלב העריכה, כדאי להוסיף את שם התלמיד או התלמידה, כי להפוך את הדף לאישי יותר. לדוגמא, לפתוח אותו ב״דניאלה היקרה, …״.
אפשר לשמור את הדף כקובץ דיגיטלי, למשל PDF, אך מומלץ להדפיס אותו. התלמידים יעריכו זאת אף יותר מקובץ דיגיטלי.
שלב רביעי: מסירת דף ההיערכות לאתגרי השנה לתלמידים
נמסור את דף פתיחת השנה לתלמידים. אפשר לעשות זאת באחד השיעורים הראשונים, או בעיתוי מיוחד, למשל לקראת ראש השנה.
נזמין את התלמידים לקרוא את המשובים שלהם, לחשוב עליהם, להתייחס אליהם באופן ביקורתי - כטקסט שאומנם נכתב על ידי בינה מלאכותית בתגובה לשש המילים שלהם, אך עשוי להציע להם זוויות מעניינות לקראת שנת הלימודים.
שלב חמישי: סגירת המעגל, בסוף השנה [או בסיום הקורס]
לקראת סוף השנה, נשלח לתלמידים עותק של דף הציפיות ונזמין אותם לחשוב על שאלות כגון:
- באילו מהתכונות הנכללות בדף הם השתמשו? כיצד בדיוק הם עשו זאת?
- האם גילו במהלך השנה תכונות אחרות שעזרו להם לממש את הציפיות שלהם?
ניתן לעשות זאת כרפלקציה עצמית של התלמידים, או בשיחה בזוגות, בשיחה אישית איתנו או אף במפגש סוף שנה עם ההורים.