דלג אל

סיפורים מתעוררים לחיים בשילוב מחוללי תנועה ומציאות רבודה

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

פיתוח והעברת מסר באמצעות תנועה, וידאו או קובץ קול לצורכי הבעת עמדה, מחאה חברתית, או ביטוי אמנותי .  הפרקטיקה מלמדת את התלמידים כיצד להכין מעין "קסם" המפיח חיים בתמונה סטאטית, פסל, גרפיטי, ציורי רחוב, צילומים ועוד, באופן שמשלב את המרחב הפיזי עם המסר האמנותי/ ההיסטורי או האקטואלי שנשתל מראש, באמצעות מכשיר הטלפון/ טאבלט של המתבונן.

כותבי הפרקטיקה:

רפאלה בלס, צוות פרקטיקות, אגף מו״פ ניסויים ויוזמות, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מהי מציאות רבודה?

מציאות רבודה (Augmented Reality או AR) הנקראת לעתים מציאות מועשרת –  היא מצב שבו הצופה רואה את העולם האמיתי דרך מצלמה בתוספת רובד מידע נוסף – ויזואלי, גרפי או מילולי  – ומקבל תמונת עולם משולבת. בדרך כלל אנחנו צורכים מציאות רבודה עם תוכן "סגור" שנוצר מראש, ואנו הקהל. בפרקטיקה זו, התלמידים הם היוצרים, הם העורכים המתכננים באופן אקטיבי את המבוקש, ובאופן זה משפיעים על המרחב הציבורי ומטביעים בו את חותמם. זוהי למידה במרחבי החיים המושפעת מהם ומשפיעה עליהם. פרקטיקה זו מעט מורכבת ומתאימה לסדרה של 2-4 שיעורים, בהתאם לגיבוש הרעיון ולביצועו. הפרקטיקה טובה מאד לעבודה בצוותי עבודה קטנים.

ראו דוגמא של פרוייקט שביצעו תלמידי תיכון להייטק ואמנויות ע"ש פרס בשיעור אמנות.

הפרקטיקה כוללת הפקה של 3 חומרי גלם שונים: תמונה, כרזה, וידאו.

התמונה והוידאו הם החומרים שנכניס לעורך המציאות הרבודה, הכרזה שנפיק לדפוס - היא החלק שנציב במרחב הציבורי עם הנחיות לציבור להורדת אפליקציה וסריקה, והיא זו שתפעיל את ה"קסם" בכל טלפון.

שלב ראשון: חשבו על רעיון באמצעות בינתכם האנושית

מהו המסר שתרצו להעביר ובאיזה מרחב תרצו למקם את עבודתכם? 

  • האם המסר שלכם הוא אמנותי ועל-זמני
  • האם הוא אקטואלי וקשור לאירועי השעה התקופתיים?
  • האם הוא הסברתי, מחאתי, האם תרצו להעלות קולות סמוים מן העבר שיספרו לציבור על ההיסטוריה של המקום?

האפשרויות רבות ומגוונות. בהתאם לרעיון תוכלו לפעול בתחום דעת מסויים, או בשילובים שונים (היסטוריה, אזרחות, אמנות, חינוך, גיאוגרפיה, ספרות וכך הלאה).

שלב שני: אתרו מרחב מתאים להצבת העבודה

וודאו עם הגורמים המתאימים בקהילה, שיש לכם רשות להציב עבודה במרחב הציבורי באופן זמני או קבוע. אם אין אפשרות כזו, השתמשו במרחב הבית ספרי המשותף.

שלב שלישי: צרו תמונה באמצעות בינה אנושית או בינה מלאכותית, כרצונכם

(ציירו את התמונה או חוללו אותה באמצעות  מחולל תמונות, לרשותכם טבלה השוואתית בין מחוללי תמונות קלים, הכוללת סרטוני הדרכה בסוף כל עמודה), אם ציירתם תמונה בעצמכם, צלמו אותה ושמרו כקובץ.

שלב רביעי: הפיקו כרזה באמצעות עורך גרפי כמו קנבה 

בחרו באופציה של  "פוסטר", שלבו בפוסטר את קובץ התמונה שיצרתם, והוסיפו לו טקסט מתאים, לוגו בית הספר, וכל פרט אחר שנראה לכם רלוונטי. 

יש לשלב קישור ליישום המציאות המדומה (פירוט בסעיף הבא). רצוי כברקוד נוח לסריקה.

שמרו את הכרזה כקובץ PDF באיכות גבוהה המיועד להדפסה.

תם חלק ראשון! יש לכם תמונה, ויש לנו כרזה שבה נשתמש מאוחר יותר.

שלב חמישי: הפיחו חיים בתמונה באמצעות בינה מלאכותית

בחלק זה, אנו חוזרים לקובץ התמונה שיצרנו, ונפיח בו חיים באמצעות מחולל וידאו (למשל RUN), או אם הוא כולל פרצוף אנושי שנרצה שיפתח את פיו וידבר - באמצעות מחולל אוואטרים, (למשל D-id). לרוב מחוללי התנועה למיניהם יש רובד חינמי על בסיס קרדיטים מתחדשים.
הערה שתקל עליכם - בתוך סביבת "קנבה לחינוך" מוטמעים שני המחוללים הללו בתפריט אפליקציות, וניתן להשתמש בהם משם. היעזרו בסרטוני ההדרכה, ושמרו את קובץ הוידאו שיצרתם לצד התמונה והכרזה.

שלב שישי: חברו את התמונה שהנפשתם למציאות

ברכותינו!! סיימתם להפיק את כל חומרי הגלם, וכעת נחבר אותם באמצעות אפליקציה של מציאות רבודה.

יש מגוון רחב של אפליקציות מסוג זה, שתייים מהנפוצות הן - ARTIVIVE (כן, גם היא זמינה מתוך סביבת "קנבה לחינוך"...),או Eye jack. היעזרו בסרטוני ההדרכה (הדרכה בעברית על תוכנת ARTIVIVE, הדרכה בעברית על תוכנת Eyejack). 

כל יישומי המציאות הרבודה עובדים על עיקרון דומה - יש טריגר סטאטי (התמונה שציירתם או יצרתם) ה"מקפיץ" את ההנפשה שהוכנה מראש באמצעות סריקה מהטלפון, ומציב אותה במרחב הפיזי שלכם, שבו אתם מסתכלים דרך עדשת הטלפון או הטאבלט. בעתיד יתכן שלכל אחד יהיה זוג משקפיים קליל שיאפשר זאת, כעת הם כבדים מסורבלים ובעיקר יקרים.

שלב שביעי: מקמו בגאווה את הכרזה שלכם במרחב הציבורי שבו בחרתם

לצד הכרזה, הוסיפו הפניה לאפליקציה בה בחרתם לצפיה במציאות המדומה! כאשר המבקר יוריד את האפליקציה ויכוון את מכשירו למרכז הכרזה - לאזור התמונה שיצרתם - הוא יקבל את התוכן ששתלתם שם מראש! בהצלחה!!

עוד רעיון

עוד רעיון

שימושים מגוונים

פרקטיקה זו היא ורסטילית ומגוונת, וניתן להשתמש בה לצרכים רבים שמגבירים את מעורבות התלמידים במרחבי הקהילה שלהם, במעגלים מתרחבים - בית הספר, שכונה, קהילה, עיר, מדינה וכך הלאה. פרקטיקה זו יכולה לסייע גם בשילובים רב תחומיים של מקצועות וניתן להעשיר את אותה כיתה בהיבטים שונים של תחומי הדעת בהתאם לנושא. להלן מספר דוגמאות

  • הצפת תולדות היישוב - שילובים של היסטוריה, אמנות, טכנולוגיה, גיאוגרפיה, ועבודות חקר קבוצתיות. 
  • ניתן להשתמש בה גם במדעים - למשל לצורך המחשת מערכת השמש, המחשת מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם, המחשת מערכות מכניות ברכבים ומכונות אחרות וכך הלאה.

טיפים

טיפים

עבודה רב תחומית

הפרקטיקה יכולה להעצים מיומנות של עבודה על תוכן בצוותים קטנים. כדאי להזמין את כל אחד מחברי הצוות יכול לתרום את חוזקותיו - מי בחקר, מי בעיצוב, מי בטכנולוגיה וכך הלאה.

דוגמאות ליישום הפרקטיקה בבתי ספר

דוגמאות ליישום הפרקטיקה בבתי ספר
  • הפרקטיקה יושמה בהצלחה בתיכון עמל להייטק ואמנויות ע"ש פרס (שבח מופת לשעבר) בכיתת אמנות, ראו כתבה עם קישורים לפדלט לתוצרים ולתיעוד וידאו מהתערוכה בה הם הוצגו.

  • פרקטיקה זו יושמה בהצלחה גם בתיכון עמל מקס פיין, לצורך מחאת רחוב אקטיביסטית על אילמות ארגוני הנשים לנוכח האלימות המינית של ארגון הטרור חמאס באירועי 7 באוקטובר, ראו כתבה המתעדת תהליך ותוצרי רחוב.

  • בשנה שעברה יושמה פרקטיקה זו בפארק הירקון, על גבי מפרשים שסיפרו סיפור מלא תקווה והשראה, בתערוכת רפסודות של תיכונים בתל אביב, ראו כתבה.

להרחבה

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

כתיבת משוב לתלמידים בסיוע בינה מלאכותית, על בסיס רפלקציה עצמית
כלים כדוגמת קלוד (claude) יכולים לסייע לנו לנסח ביעילות רבה הערכות אישיות ואיכותיות עבור מספר רב של תלמידים ותלמידות. הם חוסכים מאמץ וזמן, ומאפשרים לנו להתמק...
אחזור וחיבור לידע קודם
למידה היא תהליך מעגלי שבו אנו מפתחים ומרחיבים את הידע הקודם שלנו, והידע החדש שאנו רוכשים משמש בתורו רקע לשלב הבא. איך ניצור את החיבור בין הידע הקיים לידע החד...
دمج التقييم الإلكترونيّ في عمليّة التعّليم
إنّ المهامّ المحوسبة تعزّز من مهارات التنوّر الرقميّ. إنّ استخدام الاختبارات المحوسبة يؤدّي إلى رفع الدافعيّة لدى التلاميذ وزيادة المتعة أثناء التعلّم
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.