דלג אל

חיזוק תחושת המסוגלות והאמונה ביכולת בקרב תלמידים

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

התלמידים יפתחו מידה של אמון בכוחם להצליח ויחזקו את תחושת המסוגלות שלהם.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מעטפת "הדרך שלי להצלחה"

בתחילת השנה התלמידים יקבלו מעטפה עליה כתוב "מעטפת ההצלחות שלי" ובתוכה פתקים ריקים, צהובים וירוקים (אפשר לשנות צבעים). המורה תציג את המעטפה ואת הפתקים ותסביר - 
לאורך השנה, מדי סוף יום או סוף שבוע, נקדיש עשר דקות למעטפת ההצלחות. 

על הפתקים הצהובים תוכלו לכתוב "חוויות הצלחה" – מצבים, מעשים או התנהגויות שיחשבו בעיניכם כהצלחה שלכם, ואת הנסיבות שסייעו לכם להצליח.
על הפתקים הירוקים תוכלו לכתוב "מטרות הצלחה" – מצבים, מעשים או התנהגויות שאתם שואפים אליהם, ואת הכוחות שעשויים לסייע בהשגתם.

התלמידים יוכלו להשאיר את המעטפה אצלם, או לשתף את המורה או את חבריהם בהצלחות שכתבו.

ראו גרסאות להדפסה לדוגמה: פתקי הדרך שלי להצלחה (צהובים); פתקי מטרות (ירוקים)

בכתיבת הפתקים התלמידים יוכלו להיעזר בשאלות מנחות כגון:

  1. אילו תכונות אופי יש בי שסייעו לי/ יסייעו להצליח?
  2. אילו מבוגרים עזרו/ יעזרו לי להצליח וכיצד?
  3. האם חברים שלי מסייעים בהצלחה שלי, כיצד?
  4. אילו מאמצים השקעתי או אשקיע?

בשיחות האישיות נזמין את התלמידים לפתוח את מעטפת הדרך שלי להצלחה, נשוחח איתם על הנסיבות שסייעו/ שעשויות לסייע להם להצליח, ואם יש צורך נעזור להם לזהות הצלחות בעזרת שאלות כגון: אילו תכונות אופי שלך יכולות לעזור לך להצליח? מי האנשים שיכולים לעזור לך? מה כדאי לבקש מהם? מה עוד אפשר לעשות כדי להתקדם? במה כדאי ונכון להשקיע?

עוד רעיון - משחק לוח:' לומדים בהצלחה'

עוד רעיון - משחק לוח:' לומדים בהצלחה'

מתחלקים לרביעיות. כל רביעיית תלמידים מקבלת לוח משחק ועליו חמישה מלבנים:

  • ה – הצלחתי בעבר לכן אמשיך להשקיע ואצליח גם בעתיד!
  • צ – צפיתי בחבר/ה שהצליח/ה וניסיתי גם, במלוא הכוח
  • ל – לפי מה שאמרו לי, הבנתי שאני יכול/ה!
  • ח – חשבתי, נשמתי, נרגעתי, פעלתי... הצלחתי!
  • ה – הרעיון שלי מה לעשות כדי להצליח בכיתה

20 עיגולי קרטון – 5 עיגולים באותו צבע לכל תלמיד

הקלפים ממעטפת ההצלחות: הקלפים שהתלמידים צברו במעטפת ההצלחות: חוויות הצלחה + מטרות הצלחה.

הוראות המשחק | לוח המשחק – 'לומדים בהצלחה'

עוד רעיון - כל סוגי ההתנדבות

עוד רעיון - כל סוגי ההתנדבות

התנדבות היא גם אמצעי וגם מטרה. כאן היא מובאת כאמצעי לחיזוק תחושת המסוגלות של התלמידים ולחיזוק האמונה שלהם בעצמם. אפשר להתחיל ממעשה קטן וחד-פעמי שאינו דורש מידה רבה של אחריות, ולהגיע עד למחויבות ארוכת טווח שדורשת אחריות רבה.

לשם מעשה ההתנדבות התלמידים נדרשים להציב את האחר במרכז, במקום את עצמם. כל מעשה שיעשו למען האחר יטעין את נפשם בעוד כמה יחידות של תחושת מסוגלות מבחינה רגשית ובעוד כמה יחידות ניסיון חיים מבחינת ידע ומיומנויות. 

הידיעה שאדם מצפה לנו ושמח יותר בעקבות משהו שאנחנו עושים עבורו, והיכולת שלנו להכיל רגשות הוקרה כלפינו, הם מרכיבים המסייעים בבניית תחושת המסוגלות שמשרתת אותנו בכל תחומי החיים.

1. התנדבות אישית
התנדבות אישית יכולה להתקיים בתוך הכיתה, בתוך בית הספר או מחוץ לבית הספר. היא יכולה להיות סביב לימודים, סביב תחום עניין, טיפול בבעל חיים, ליווי לצורך חיזוק רגשי של אחרים ועוד. לדוגמה:

  • חונכות לתלמיד/ה צעיר/ה יותר
  • הדרכת אורח/ת בבית הספר
  • קבלת פנים לילד/ה חדש/ה
  • להביא משהו מהבית
  • לברר משהו עבור הכיתה
  • העברת קורס שנתי לילדים צעירים

2. התנדבות קבוצתית
 אפשר לארגן עם התלמידים התנדבות קבוצתית, בהרכב כיתתי או למשל: קבוצה יוצאת להתרים למען מטרה נעלה, לשיר בבית אבות, להופיע במחלקת ילדים בבית חולים ועוד.

3. התנדבות שדורשת הכשרה
למשל: מד"א, מכבי אש, עבודה בגינה קהילתית, חפירות ארכיאולוגיות ועוד.

4. התנדבות על בסיס כישרון מיוחד
למשל: הופעות מחול, שירה, תיאטרון באירועים עירוניים, קהילתיים או בית ספריים. 

מה כדאי לקחת בחשבון?

  • אפשר להתחיל להיכנס לתחום באמצעות המשחק גמד ענק בכיתה.
  • כדאי להתחיל בקטן, להצליח ולגדול בהיקף ובדרגת המעורבות, מאשר לקחת אחריות גדולה מדי מיד בהתחלה ואז לזנוח אותה. התחלה בקטן תגביר את תחושת המסוגלות ותעודד להמשיך.
  • התנדבות כשלעצמה דורשת הכשרה וליווי הכוללים גם תכנון מקדים וגם משוב אחרי.  
  • אפשר להצמיד להתנדבות פעולות לימודיות כגון כתיבה במחברת התנדבות.

ראו לדוגמה: מגוון רחב של התנדבויות בבית ספר עתיד מדעים בלוד

וראו גם: פעילות דיגיטלית בנושא התנדבויות בני נוער, ארגז החול, מט"ח

אפשר גם - שיח הצלחות כיתתי

אפשר גם - שיח הצלחות כיתתי
  1. בסוף כל שבוע נקדיש זמן להתבוננות במעטפה האישית, לשיתוף במליאה ולאיסוף תובנות המסייעות להצלחה. את התובנות ניתן לתלות על לוח בכיתה. ראו דוגמה.
  2. אם נזהה סוגיות החוזרות אצל מספר תלמידים, נוכל לקיים שיח כיתתי בנושא. לדוגמה, תלמידים שתיארו כיצד פנייה אל חבר סייעה להם, תלמידים שתיארו כיצד מחשבות חיוביות אודות עצמם דרבנו אותם, תלמידים שתיארו כיצד התמדה ותרגול סייעו להם ועוד.
  3. חשוב מאוד לאפשר גם לקולות של מורכבות וקושי להישמע. להתייחס לתלמידים שמתארים מטרה שהציבו לעצמם ושעדיין לא הצליחו בה לדוגמה, מספר תלמידים שתיארו קושי בפנייה לעזרה במקצוע מסוים, תחושת מתח בזמן השיעור וכדומה...

אפשר גם - קלפי חוזקות

אפשר גם - קלפי חוזקות

1. נפזר קלפים עם חוזקות על השולחנות. התלמידים מתבקשים להסתובב בין השולחנות ולהתבונן בקלפי החוזקות. 

2. כל אחד ואחת מהתלמידים בוחרים שני קלפים של חוזקות המאפיינות אותם לדעתם.

3. משתפים בזוגות:

  • סבב 1: שתפו אחד את השני באתגר שהתמודדתם איתו בשנה האחרונה.
  • סבב 2: שתפו אחד את השני בקלפי החוזקות שבחרתם ובאיזה אופן הם עזרו לכם בהתמודדות עם האתגר.

4. התלמידים שומרים לעצמם את הקלפים. בפעם הבאה שמקיימים את הפעילות, אפשר להחליף קלפים או לקחת קלפים אחרים חדשים שנהיו מתאימים לדעת התלמידים למצבם כעת.

ראו: רשימת חוזקות ליצירת קלפים

טיפים

טיפים

אפשר להתאמן עם התלמידים על ביטוי חוויית המסוגלות האישית (אני טוב/ה ב...
זה עוזר לי כש...) ומומלץ לחזור על הפעילות מדי פעם כדי לחזק את שריר המסוגלות.

רצוי להתייחס למסוגלות התלמידים בתחומים שונים בשיעור, לאו דווקא לימודיים.

כדאי להטיל על התלמידים משימות קטנות והדרגתיות שיאפשרו חוויית הצלחה.
למשל: הקניית ידע קודם לתלמיד מסוים (למידה מטרימה), מבדק חוזר ויצירתי על חומר שכבר נלמד ונצברו בו הישגים, הנחיה אישית שתסייע להצלחה ועוד.

חשוב לתת לחברים לעודד את מי שהצליח במשימה שכן עידוד ושבח מעודדים הצלחה. בנוסף, השיתוף בסיפור הצלחה של אחד עשוי לסייע לאחר לגלות בעצמו יכולות נוספות.

מוטב לתת מקום גם לשיחה אודות הדברים שתלמידים מתקשים להצליח בהם, במטרה לאפשר את  עיבוד החוויה ויצירת לגיטימציה לקושי  וקבלה עצמית.

כדאי לזכור

כדאי לזכור

התפקוד הלימודי והחברתי מושפע מהאופן שבו התלמידים תופסים את היותם מסוגלים לבצע את הנדרש מהם ומהמידה שבה הם מאמינים בעצמם. בכל תלמיד ובכל תלמידה גלומים מגוון כישורים ויכולות. כדי שירגישו שהם מסוגלים להביאם לידי ביטוי חשוב שיחוו מידה גבוהה של מסוגלות עצמית ואמונה ביכולות ובכוחות שלהם. על פי אלברט בנדורה, הפסיכולוג החברתי, מסוגלות עצמית היא הדרך בה אדם תופס את יכולתו לבצע התנהגות שתביא לתוצאה מסוימת. כלומר, האמונה שלו ביכולתו לבצע משימה. תלמיד שחש מסוגלות גבוהה עשוי לבחור להשקיע מאמץ נוסף בביצוע מטלות, גם לנוכח קשיים ומכשולים. בנדורה תאר ארבע התנסויות שמשפיעות על תפיסת המסוגלות של האדם ומדרבנות אותו לנסות, להשקיע ולחתור להצלחה:

  • כאשר אדם חווה התנסות מוצלחת
  • כאשר אדם צופה בזולת משמעותי (חבר, הורה, אח, מורה) שפועל ומצליח בתחום שאותו אדם הציב לו למטרה.
  • כאשר האדם מאמין לזולת משמעותי וקרוב שמשכנע אותו שביכולתו להצליח
  • כאשר אדם חווה רוגע, נינוחות ושקט פנימי בעת ביצוע המשימה

כמורים, בידינו להשפיע על מסוגלות התלמיד לראות את יכולותיו, להאמין בהן ולפעול למען מימושן

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

مردود معزّز لعمليّة التعلّم (مردود كتابيّ)
ما الفرق بين feedback و- feedforward ? وكيف يمكن لمردود المعلم أو الزملاء في الصف أن يساهم في تطوير سيرورة التعلم لدينا بشكل أفضل - معلمون وطلاب على حد سواء?
זיהוי והערכה של השקפות עולם ונורמות תרבותיות שונות
עבור כל אדם, התרבות שלו כמעט "שקופה" עד שהוא נפגש עם תרבות אחרת. זיהוי תרבויות שונות, היכרות עמן והכרה בהן, הוא תהליך שגורם לנו להיות מודעים לכך שהתרבות שלנו...
כתיבת מתווה עבודה בסיוע בינה מלאכותית
פיתוח מיומנות התכנון בעזרת כלי בינה מלאכותית, במסגרת תהליך כתיבת עבודת חקר אישית או קבוצתית.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.