- מהי המשמעות של חיים בעולם גלובלי?
- באיזה מובן אני חלק מהעולם הגלובלי ומה הקשר ביני לבין העולם?
כיום כבר לא ניתן להטיל ספק בכך שהחיים של אנשים מושפעים מתהליכים וממאורעות אשר מתרחשים במרחק רב מהם. מודעות ואחריות גלובליות מתחילות בהבנה כי קיימים קשרים בין סוגיות שונות בעולם וכי לכל אחד קשר והשפעה הרבה מעבר לסביבה הקרובה שלו. הכלים הבאים מהווים אמצעים לחשוף ולחקור את מערכת הקשרים וההשפעות הללו.
מהלך: שמש תוצאות
הכלי שמש תוצאות הוא סוג של מפת חשיבה שעוזרת לתלמידים להבין את שרשרת התוצאות של אירוע, פעולה או סוגייה. (ראו דף להדפסה לדוגמה)
1. עבודה בקבוצות
א. נחלק את הכיתה לקבוצות של 4-3 תלמידים ונבחר פעולה מסוימת שתעמוד במרכז הדיון.
לדוגמה: קניית ירקות תוצרת הארץ בלבד, הפסקת שימוש בשקיות פלסטיק, מעבר לנסיעה באופניים.
- נבקש מהתלמידים לכתוב את הפעולה שבחרנו בעיגול שבמרכז השמש, לחשוב על כמה שיותר תוצאות ישירות אפשריות לפעולה זו, ולכתוב אותן מסביב לעיגול המרכזי.
לדוגמה: אם בחרנו בפעולה – קניית ירקות תוצרת הארץ בלבד, התוצאות הישירות עשויות להיות: - פחות בחירה
- פחות שינוע ותעבורה של מוצרים
- בחנויות מוכרים יותר תוצרת הארץ
- מגדלים ממדינות אחרות מאבדים חלק מפרנסתם
- מחירי הירקות עולים? יורדים? (לבדיקה עם התלמידים)
ב. נחזור על התהליך עבור כל תוצאה – כלומר נכתוב כל תוצאה ישירה אפשרית של כל אחת מהתוצאות שכתבנו בשלב הקודם. נחזור על התהליך מספר פעמים לפי הצורך (לפחות שני מחזורים).
לדוגמה: הפעולה – קניית ירקות תוצרת הארץ בלבד.
- תוצאה ישירה 1: פחות שינוע ותעבורה של מוצרים.
תוצאות של התוצאה הנ"ל – פחות זיהום אוויר, פחות שחיקה של כבישים.
- תוצאה ישירה 2: בחנויות מוכרים יותר תוצרת הארץ.
תוצאה של התוצאה הנ"ל – מגדלים מקומיים מרוויחים יותר.
- תוצאה ישירה 3: מגדלים ממדינות אחרות מאבדים חלק מפרנסתם (האומנם?)
תוצאה של התוצאה הנ"ל – הגירה לערים, עוני...
ג. עתה נבקש מהתלמידים לצבוע בצבע אחד תוצאות שנראות להם חיוביות, ובצבע שני תוצאות שנראות להם שליליות.
2. איסוף במליאה
נצייר עיגול במרכז הלוח ונבקש מהתלמידים לשתף בתוצאות שהעלו בקבוצות, כולל האם לדעתם אלו תוצאות חיוביות או שליליות. במהלך האיסוף נוכל לשאול:
א. מהן ההנחות שהובילו אתכם לציון התוצאות הללו?
ב. האם ההנחות מוצדקות? איזה ידע נדרש על מנת להצדיק או להפריך אותן?
ג. מה ניתן לעשות כדי לשנות את התוצאות השליליות?
הרחבה: לאחר הפעילות עם שמש התוצאות, אפשר לבחון אילו תוצאות עשויות להיות להצעות שהתלמידים העלו. ניתן להשתמש בלוח סיבה-תוצאה ("אם-אז") לרישום התוצאות.
הערה: ניתן להשתמש במתודה זו לכל נושא, כולל נושאים חברתיים בכיתה. ראו גם – שימוש במארגני ידע (מפת חשיבה, מארגן סיבה-תוצאה).