1. הבנת השפה החזותית ומרכיביה
- פתחו בשיח על שפה חזותית בספרות: אימאז'ים, ציורי לשון ומרכיבים חזותיים הממחישים רעיונות ספרותיים. שאלו את התלמידים: "איזו תמונה עולה בראשכם למקרא היצירה?"
- הסבירו כיצד מרכיבים חזותיים יכולים להעביר מסרים מופשטים או להעשיר את הבנת היצירה ואפילו לרמוז על היצירה כחלק ממתודה של משחק.
2. ניתוח היצירה וזיהוי מוטיבים וסמלים מרכזיים
• הנחו את התלמידים לזהות את המוטיבים והסמלים המרכזיים ביצירה הנלמדת.
• שאלו שאלות מנחות: מה הדימויים המרכזיים? אילו תחושות הם מעוררים? מהו המסר שהם מבטאים?
3. ניסוח פרומפט מותאם ליצירת תוכן חזותי
- הדריכו את התלמידים כיצד לנסח פרומפט מדויק לכלי AI, שיתאר את המסר המרכזי ואת המוטיבים החזותיים.
- דוגמה לפרומפט: "צור כרזה חזותית לסיפור 'יגון' מאת צ'כוב. הכרזה תכלול דמות של עגלון לבד בשלג עם עגלה ריקה, צבעים קרים המדגישים את תחושת הבדידות".
4. יצירת תוכן חזותי באמצעות AI
- התלמידים ישתמשו בכלי AI ליצירת הכרזה על בסיס הפרומפט שניסחו.
- עודדו אותם לנסות כמה גרסאות ולבחון כיצד אלמנטים שונים משפיעים על המסר החזותי.
5. ניתוח והערכת התוכן החזותי
- הנחו את התלמידים לנתח את התוכן החזותי שיצרו: להסביר כיצד הוא משקף את המוטיבים, המסר או הרעיונות של היצירה?
- התלמידים יכולים לשתף את תובנותיהם ולבצע התאמות נוספות במידת הצורך.
6. שיתוף תוצרים ודיון בכיתה
- התלמידים יציגו את התכנים החזותיים שלהם ויתארו כיצד הם משקפים את המסר המרכזי של היצירה.
- הנחו דיון כיתתי על הפרשנויות השונות והעומק שהשפה החזותית מוסיפה ליצירה.
מבנה מחוון לדוגמה (100-0 נקודות)
רעיונות לשימוש בתוכן ויזואלי בספרות
קישור לדוגמאות
- זיהוי היצירה דרך אימאז':
○ התלמידים יתבקשו לזהות יצירה על סמך תמונה שמייצגת את המוטיבים המרכזיים שבה.
- מילות השיר:
○ יצירת תמונה חזותית שמבוססת על מילות שיר ספציפיות להמחשת הרעיון המרכזי.
- המחשת שם היצירה:
○ יצירת תמונה שמתארת באופן חזותי את משמעות שם היצירה.
- תמונה של מוטיב או מטאפורה:
○ התלמידים ייצרו תמונה חזותית שממחישה מוטיב או מטאפורה מרכזיים ביצירה.
- תמונה שממחישה מסר מרכזי:
○ יצירת תמונה המשקפת מסר מרכזי שעולה מהיצירה הספרותית.
- תמונה שממחישה דמות או דמויות:
○ יצירת תיאור חזותי של דמות או של מערכת יחסים בין דמויות מתוך היצירה.
- קולאז' רעיונות מתוך היצירה:
○ חיבור תמונות שונות לקולאז', שמייצג רעיונות מרכזיים ביצירה.
- יצירת תמונה מונפשת או סרטון להצגת היצירה או רעיון מתוכה
- תמונה שתשמש גירוי לכתיבה יצירתית:
○ התלמידים יכתבו סיפור בעקבות תמונה, ינתחו מה קרה לפני או אחרי התמונה, יביעו זווית ראייה ייחודית או ידובבו את התמונה.
להמשך קריאה