דלג אל

ספרות חזותית: יצירת תוכן ויזואלי עם AI לגיוון, להעמקה ולהערכה

למאגר הפרקטיקות
ספרות חזותית: יצירת תוכן ויזואלי עם AI לגיוון, להעמקה ולהערכה
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה, הערכה ומשוב, תכנון ההוראה

כותבת הפרקטיקה:
גלית טולדו משגב, מדריכה ארצית להוראת הספרות, אחראית תחום פדגוגיה דיגיטלית, מזכירות פדגוגית

צורך

הבנת אמצעים מטאפוריים חיונית להבנת הרבדים העמוקים של הטקסט הספרותי. שימוש בתוכן ויזואלי, הנוצר באמצעות כלי AI, נותן מענה לצורך בגיוון תהליכי ההוראה, הלמידה וההערכה, ומסייע בהנגשת רעיונות מופשטים לתלמידים בעלי סגנונות למידה שונים.
שילוב תוכן ויזואלי מעשיר את חוויית הלמידה, מעורר עניין, מעודד יצירתיות וחדשנות והוא בבחינת כלי להערכת הבנת התלמידים. תיעוד תהליך יצירת התוכן הוויזואלי מאפשר למורה לבחון את עומק ההבנה והיישום של הידע הספרותי על ידי התלמידים.
הפרקטיקה מציעה כלי משמעותי להוראה, ללמידה ולהערכה של ספרות בעידן ה-AI.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

1. הבנת השפה החזותית ומרכיביה

  • פתחו בשיח על שפה חזותית בספרות: אימאז'ים, ציורי לשון ומרכיבים חזותיים הממחישים רעיונות ספרותיים. שאלו את התלמידים: "איזו תמונה עולה בראשכם למקרא היצירה?"
  • הסבירו כיצד מרכיבים חזותיים יכולים להעביר מסרים מופשטים או להעשיר את הבנת היצירה ואפילו לרמוז על היצירה כחלק ממתודה של משחק.
להמשך קריאה 
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

יצירת גלריה ליצירה, לז'אנר - איסוף התמונות והצגתן לצד ההסבר.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

תחרות ליצירת תוכן ויזואלי ליצירה, לרבות ההסברים.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

שימוש בערוץ הוויזואלי מסייע לתלמידים חלשים, שהערוץ המילולי פחות חזק אצלם, כמו תלמידי חנ"מ ותלמידים עם לקויות למידה.

  • הבלטת דגשים באופן חזותי:
    - יכול לסייע בחזרה על החומר, סיכום, פרשנות.
  • יצירה דיפרנציאלית:
    - התאמה לסדר חשיבה גבוה או נמוך.
    - מתן אפשרות לתלמידים לבחור בין יצירת כרזה מורכבת לבין כרזה פשוטה.
  • היכרות ועבודה עם כלי בינה מלאכותית:
    - ניסוח פרומפטים מותאמים לתוכן חזותי.
    - שימוש בכלי AI ליצירת תוכן ספרותי חזותי. מבחר כלים והדרכות. כלי AI מחוללי תמונות וסרטונים | גרסה נגישה
  • תרגול מיומנויות:
    - חשיבה יצירתית
    - חשיבה ביקורתית
    - אוריינות דיגיטלית ואוריינות מידע
    - הכוונה עצמית ומודעות חברתית
    - מיומנויות במרחב הפדגוגי.
  • יצירת עניין וסקרנות:
    - פעילות שמעוררת יצירתיות מעודדת כתיבה וחשיבה מעמיקה על היצירה הספרותית.
    - שילוב כלים דיגיטליים בפעילות ספרותית מעודד תלמידים לחשוב באופן יצירתי ולחבר בין עולמות תוכן שונים.
    - חשוב להנחות את התלמידים לדיוק בפרומפטים ולשימוש מושכל בכלים הדיגיטליים.
    - דיון על הכרזות בכיתה מאפשר חילופי דעות ותורם להעמקת ההבנה של היצירה הספרותית.
חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

הפרקטיקה הייתה חלק ממשימה בהשתלמות מורים בנושא בינה מלאכותית בספרות. המורים העידו כי אפשר להשתמש ביצירת תוכן ויזואלי באופן נרחב הן לשיפור המצגות, הן להוספת עניין באמצעות משחק עם תוכן ויזואלי בהקשר ליצירות והן להערכת הידע וההבנה של התלמידים.
כמו כן, אפשר להתאים את התמונות לאוכלוסיית התלמידים מכיוון שההנחיות השונות מאפשרות חשיבה מסדר שונה. יש הבדל בין יצירת תמונה שתואמת את מילות השיר לבין יצירת תמונה שמשקפת את המסר של היצירה.
בכל מקרה יש לדרוש מהתלמידים לכתוב את ההסבר ואת הדרך שנקטו כדי ליצור את התוכן החזותי. במידת האפשר, להוסיף קישורים או דוגמאות לפרומפטים.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

Creating Differential Assessment Using Quizizz And AI
How can teachers efficiently create differentiated assessments while leveraging AI to enhance personalization and engagement?
ציירי לי חידה
בימי מלחמה, התמודדות עם אובדן וערעור הביטחון האישי, יצירה עשויה להוות עוגן של תקווה, חוסן ועיבוד תהליכים. בעזרת כלי יצירה עם בינה מלאכותית ניצור תמונות מרשימ...
למידה עצמאית ושיתופית ברשת
פרקטיקה בהשראת עבודתו החינוכית של פרופ' סוגטה מיטרה, זוכה פרס TED שערך את הניסוי פורץ הדרך "החור שבקיר", ובהשראת המודל שפיתח בעקבות תוצאות הניסוי: סביבת למיד...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.