זכויות בעלי חיים
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- קהילתיות, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, למידה במרחבי חיים, ידע מתחומי הליבה, ידע בין תחומי, ידע תהליכי, ידע עולם, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
- סביבות למידה:
- כל הגן, מחוץ לגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- מדע וטכנולוגיה: חינוך סביבתי
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
בשנת 1994 חוקק חוק צער בעלי חיים בישראל להעלאת המודעות לזכויות בעלי חיים ובכללם חיות משק, בעלי חיים במשקי בית, חיות משוטטות (חתולי רחוב) וחיות בר. החוק נועד לדאוג לרווחת בעלי החיים ולמניעת התעללות בהם.
במסגרת פעילות הגן ובתוכנית "גן ירוק" הגננות עוסקות בגנים בפעילויות למען זכויות בעלי חיים, רווחתם והגנה עליהם. הגננות דואגות לחתולי הרחוב עם ילדי הגן יחד. לדוגמה: נותנים מים טריים; מכינים בגן מחסה חורף מקופסאות קרטון ושמיכות ומניחים במקומות מתאימים מחוץ לגן; עוסקים בהסברה למען זכויות בעלי חיים.
מאז חוקק חוק זה נחקקו חוקים נוספים. בכנסת ובציבור מתקיימים קבוע דיונים למען בעלי חיים. בעת האחרונה גוברת המודעות לשימוש בבעלי חיים לצורכי בידור ותעשייה. בד בבד מקדמים חוקים בנושא.
עיקרי חוק צער בעלי חיים:
- איסור התעללות בבעל חיים
- איסור נטישה של בעל חיים
- איסור המתת בעל חיים ברעל
- איסור העבדת בעל חיים
גני ילדים מחויבים להוראות חוזר מנכ"ל תשעד/3(ב): בעלי חיים במוסד החינוכי המתייחס לזכויות בעלי חיים ולרווחתם. חל איסור על הבאת בעלי חיים באמצעות חוגים לגן.
פעילויות בגן
רצוי להתחיל לפעול לרווחת בעלי חיים ולהגנה עליהם קודם כול עם בעלי חיים הנקרים באקראי לגן או נקרים בדרכו של אחד הילדים.
אפשר גם ליזום פעולות לקידום המודעות. להלן דוגמאות:
ספרות מקצועית מומלצת בעבור הגננת
- טרקל יוסף, טסלר אירית, מגד עינת (2001), חיות, חברה ומה שביניהן – אחריות ומחויבות כלפי בעלי חיים – תאוריה ומעשה, הוצאת אוניברסיטת תל אביב
- לוי זאב ולוי נדב (2002), אתיקה, רגשות ובעלי חיים, ספריית הפועלים, הוצאת ספרים של אוניברסיטת חיפה, תל אביב
- חינוך ובעלי חיים, פורסם בעלון דע-גן מספר 11