תהליכי תיכּוּן – תכנון ובנייה בגן
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, ידע בין תחומי, ידע תהליכי, ידע עולם, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
- סביבות למידה:
- כל הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- מדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
תכנון ובנייה של מרחבי משחק עם ילדי הגן הוא תהליך המיישם פעילות טכנולוגית הלכה למעשה בגן הילדים.
תהליך התכנון והבנייה מתחיל בהגדרת צורך, עובר לאיסוף מידע, להעלאת רעיונות, לבחירת הרעיון המוביל, לתכנון ולבחירה של חומרים, לבנייה ולשיפור לפי הצורך. תהליך זה נקרא תיכּוּן.
הילדים שותפים בבחירה, בתכנון, בבנייה ובתהליך קבלת ההחלטות של מרחבי משחק בגן או בחצר.
דוגמאות: תחנה לתיקון ולבנייה של צעצועים (שיפו-צעצועים), תיאטרון צלליות, דחלילים לגינה, בית בובות בעשייה עצמית, חצר מוזיקלית, בניית מטוסים מקופסאות קרטון.
דוגמה מפורטת: בניית בית תה
- הילדים אוספים מידע – הילדים מסיירים בחצר ובודקים יתרונות וחסרונות למיקום בית התה שאותו הם רוצים לבנות (קרוב לצמחי התבלין, קרוב לברז המים, במקום מוצל או בחשיפה לשמש).
- הילדים מעלים רעיונות – מציירים את בית התה כפי שהם מדמיינים אותו.
- הילדים בוחרים חומרים שונים לבניית הריהוט ולעיצוב החלל ולשילוט.
- הילדים מתכננים את הבנייה, מגדירים כמויות חומרים, כלי עבודה וחלוקת תפקידים.
- הילדים בונים (לשם כך אפשר גם לשתף הורים) ונהנים מהתוצאה.
- במידת הצורך הילדים משפרים את מה שבנו.
תפקיד הגננת:
- לשתף את הילדים בתהליך קבלת ההחלטות בכל שלב משלבי התכנון והבנייה
- לעודד את הילדים להעלות פתרונות שונים
- לפתח אותם לעבד כל רעיון
- לתמוך בפתרון בעיות עצמאי
- לאפשר לילד להעריך את התוצר המתקבל – אם זה מה שתוכנן ואם זה עושה את העבודה וכדומה
- לתת משוב אינפורמטיבי המתמקד בתהליכים שהילדים עוברים ובתהליך הבנייה ושלביו