חפש ב:

כשהשפה פוגשת אמנות

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
ביטוי אישי, ידע מתחומי הליבה, ידע בין תחומי, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות
סביבות למידה:
פנים הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. אומנויות - אומנות חזותית: מפגש עם דימויים חזותיים ויצירות אמנות
  2. מורשת ומסורת: תרבות ישראלית
  3. אומנויות - אומנויות מוזיקה: ביצוע: שירה, נגינה
  4. שפה ואוריינות: כשירות לשונית

אודות הפעילות

איך מעשירים את אוצר המילים של ילדי הגן? איך חושפים אותם למשלב שפתי גבוה ובו בזמן גם ליצירות אומנות חזותית? בפעילות המוצגת בסרטון קבוצה קטנה מילדי גן הדס בקיבוץ יפעת והגננת תמי נחום יושבים במעגל סביב יצירות אומנות שכבר פגשו בעבר ומוצאים חיבור בינן לבין השיר "בשנה הבאה" מאת אהוד מנור. החיבור הזה בין שני תחומי הדעת שפה ואומנות מאפשר לילדים להתחבר לשיר, כל אחד בדרכו ולפי סגנון הלמידה שלו.
"שיר הוא ציור מדבר" כתב הפילוסוף סימונידס (זנדבנק, 2002, עמ' 225) וגם להפך – ציור הוא שיר ללא מילים.
בכל יצירת אומנות (שיר ציור וכדומה) אפשר למצוא תיאורי מקום וזמן, ביטויי רגש ומחשבה, רעיונות פילוסופיים ומצבים חברתיים. וכל זאת בניסוח אנושי של היוצר שכמו יצר לרגע מעין עולם קטן שנפתח לעבר תשומת ליבו ומחשבתו של הקורא הצופה. ולכן האומנות היא 'מעבדה טובה' ו'עוגן' חושי מחשבתי ותודעתי לטיפוח מחשבה והבעה. בסרט שלפנינו השיר והציורים מדובבים זה את זה ופותחים בפני הילדים נקודות מבט חדשות ומוגבהות – וזאת למה?
המחשבה שלנו פועלת באמצעות השוואה בין כמה אובייקטים או בין החדש לידוע. הבסיס להשוואה הוא הדמיון, ואז כמו בסרט נשאל – במה הדבר דומה? ומכאן נבחן את השוני והייחוד ונשאל – מה גילינו? מה יש כאן עוד? ומה עוד?
התהליך המוצע בסרטון הוא מודל שאפשר לפתח ולהרחיב.

 

בפעילות שראינו עם השיר "בשנה הבאה" מאת אהוד מנור, אנו עדים לשילוב של תחומי דעת שונים העולים מתוך הטקסט ועל ידי הילדים.
העיסוק בסוגה זו, שירה, בדרך כלל מאופיין בגן הילדים בעיסוק בלחן או בריקוד ולאו דווקא בשפה העולה מן השיר.
בתוכנית הלימודים שלנו בשפה "תשתית לקראת קריאה וכתיבה" בתוך פרק כשירות לשונית ישנו תת פרק המילון העוסק בהעשרת אוצר המילים אצל הילדים. שירה מאפשרת לנו לחשוף את הילדים למילים ממשלב שפתי גבוה יותר, לדוגמה:
"ענבים אדומים יבשילו עד הערב
ויוגשו צוננים לשולחן.
ורוחות רדומים יישאו אל אם הדרך
עיתונים ישנים וענן.
יש כאן מילים שמשמשות פחות בשפת היום-יום וחשוב שהילדים ייחשפו אליהן.
דרך התאמת היצירות, הבאת האובייקטים המוחשיים המופיעים בשיר וחקר של אותם אובייקטים, הגננת מאפשרת העמקה במילים ויכולה לראות מה מידת ההבנה של הילדים את המושגים בדרך חווייתית ורלוונטית.
כאשר הילדים מחפשים מילים נוספות המתאימות לשיר וממציאים בתים משלהם, זהו למעשה קידום מיומנות חשיבה מסדר גבוה יותר. לאחר שהבינו לעומק את השיר ומילותיו, הילדים נדרשים להמציא משלהם מה שמאפשר פַּעֲלָנוּת.
פַּעֲלָנוּת, agency באנגלית, פירושה מעורבות בבחירה ובתכנון של התכנים על ידי הילדים. היא למעשה יישום התפיסה של הגן העתידי באמצעות העוגן של ביטוי אישי.
מיומנות נוספת, אף היא מתוך הפרק של כשירות לשונית, היא הפרגמטיקה המקדמת העמקה של כישורי שיח בקרב הילדים וכוללת: שיח סביב הפריטים שהובאו המופיעים בשיר, כמו גם השיח לגבי חיבור הבתים הנוספים, שיח לגבי איזו יצירת אומנות תתאים לייצוג כל בית.
בתוכנית בפרק העוסקת במכוונות לספר, מדובר בחשיפה לסוגות, בהבנה של מסרים סמויים משירים ומסיפורים. יכולתם של התלמידים לחבר בית משלהם לשיר כזה או אחר תלויה ביכולתם להבין את המסר מן השיר. בדרך שראינו אפשר בהחלט לקדם את המיומנות הזו.
 

להרחבה:
> הגן העתידי – להיות אני, להשתייך ולגלות עולם - עלון דע-גן – גיליון 12 - ד"ר מירב תורג'מן, ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס, מיכל ג'ראד
> תשתית לקראת קריאה וכתיבה - תכנית לימודים לגן הילדים בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי

בואו נדבר על זה

• כיצד הגננת מאפשרת מגוון של נקודות מבט?

• מה השאלות שהיא שואלת?

• כיצד מתנהל השיח?

לסרטונים נוספים קשורים

פעילות ילדים בעקבות ספר
פעילות ילדים בעקבות ספר
מילת היום
מילת היום

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.