תאוריות של ילדים – דיון בין ילדים בסוגיה פילוסופית
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- ביטוי אישי, ידע מתחומי הליבה, ידע עולם
- סביבות למידה:
- כל הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- שפה ואוריינות: כשירות לשונית
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
איך ציפורים נודדות לא מתעייפות כשהן עפות – שאלה פילוסופית שמעלה ילדה עומדת בבסיס שיח עמיתים המונחה על ידי הגננת. מטרת השיח היא הקשבה לתאוריות שמעלים הילדים אשר מפתחות את חשיבתם.
להרחבה
הסרטון מציג "שיח פילוסופי" של ילדים סביב שאלה שהעלתה אחת הילדות בגן.
מהו שיח פילוסופי?
שיח פילוסופי הוא שיח העוזר לקדם את יכולות הילדים להעלות שאלות ולחקור את העולם.
שיח פילוסופי עם ילדים לא נועד ללמדם פילוסופיה אלא לעודדם ליצור כזו משלהם שתהיה פילוסופיה שואלת, דינמית, בוחנת, פתוחה, חוקרת ויצירתית. בשיח פילוסופי חולקים חוויה וחוקרים משמעות. הסקרנות היא זו שיוצרת את הידע.
חקירה פילוסופית מבוססת ונבנית על הסקרנות הטבעית של הילדים ולכן היא מפתחת את יכולתם לשאול שאלות. נוסף על כך היא מפתחת את כישוריהם החברתיים כמו התחשבות באחר, אכפתיות ויכולת לנהל דיון אמיתי מתוך קשב.