דלג אל

גמישות וניידות במרחבי משחק בגן העתידי

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
ביטוי אישי, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
סביבות למידה:
פנים הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. כישורי חיים: מוקד האני, מוקד בין אישי

אודות הפעילות

העוגן המרכזי בתפיסת הגן העתידי מדבר על פעלנות. ילדים פעלנים שותפים לתכנון וניהול הלמידה שלהם. בגן הדס בקיבוץ יפעת, תמי נחום הגננת, מאפשרת כל יום מחדש לילדים ולצוות לתכנן ולבנות את מרחבי המשחק הרלוונטיים להם. בסרטון ניתן לראות ילדים בגילאי 4-6 בוראים לעצמם את עולם המשחק הסוציודרמטי כל יום מחדש.

לארגון המרחב החינוכי בפנים הגן ובחצר יש חשיבות גדולה בהעברת מסרים בכלל, ולילדים בפרט. כדברי מוריס מלגוצ'י, אחד מהוגי אסכולת רג'יו אמיליה שבאיטליה, "הסביבה החינוכית מהווה מעין אקווריום המאפשר - בגלל שקיפות קירותיו - לשקף ולבטא את הגישה החינוכית, את הערכים ואת התרבות של האנשים החיים בה. "ארגון המרחבים בגן יכול להזמין אינטראקציה קבוצתית קטנה וגדולה, לעורר למידה שיתופית, לעורר סקרנות לפתח יצירתיות ולהזמין ילדים לחקור ולהביע את עצמם. חומרים שונים (כגון צעצועים, חפצים, אביזרים) שנמצאים במרחב מזמינים השתתפות ומעורבות מסוגים שונים. חומרים מסוימים מוגבלים באופן השימוש בהם, וחומרים אחרים – "חומרים פתוחים", פותחים אפשרויות שונות רבות להתנסויות ואינטראקציות.

 

להרחבה:
> "הגן העתידי להיות אני, להשתייך, ולגלות עולם" - מאמר מאת: מירב תורגמן, דיאנה אלדרוקי פינוס, מיכל ג'ראד, עלון דע-גן 12, תשע"ט 2019

> תכנון ובנייה של מרחבי משחק ופעילות בשיתוף הילדים - מאמר מאת ד"ר דיאנה אלדרוקי פינס, מדריכה ארצית למדע וטכנולוגיה, מתוך: ילדים מעצבים סביבות משחק ולמידה, חורף תשע"ז

> טכנולוגיה בגן הילדים – ילדים בוחרים, מפתחים ובונים מרחבי פעילות בגן - מאמר מאת ד"ר דיאנה אלדרוקי פינס, מדריכה ארצית למדע וטכנולוגיה, מתוך: עלון דע גן , גיליון 7, קיץ, תשע"ד

בואו נדבר על זה

• כיצד מתאימים את המרחב הסוציו דרמטי לקבוצת הילדים בגן?

אולי תתעניינו גם ב...

אוגדן לצמצום פערים במתמטיקה ובשפה ואוריינות
אוגדן 'צמצום הפערים' עוסק בכמה מושגים מתוך תוכנית הלימודים בשפה ואוריינות ותוכנית הלימודים במתמטיקה. באוגדן אפשר למצוא הצעות לגננת לפעילויות במרחב הגן והמלצו...
עיצוב גן בהשראת מרחב טבעי
בסרטון נצפה בפעילות במרחב החיצוני הטבעי, נגלה כיצד מרחב זה היה השראה לעיצוב הגן ומה היו העקרונות לעיצוב זה
ילדה מנחה חברה במשחק שהמציאה
בסרטון נראה ילדה שהמציאה משחק בעקבות חלום שחלמה ובעידוד והקשבה של הגננת
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.