גמישות וניידות במרחבי משחק בגן העתידי
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- ביטוי אישי, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
- סביבות למידה:
- פנים הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- כישורי חיים: מוקד האני, מוקד בין אישי
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
העוגן המרכזי בתפיסת הגן העתידי מדבר על פעלנות. ילדים פעלנים שותפים לתכנון וניהול הלמידה שלהם. בגן הדס בקיבוץ יפעת, תמי נחום הגננת, מאפשרת כל יום מחדש לילדים ולצוות לתכנן ולבנות את מרחבי המשחק הרלוונטיים להם. בסרטון ניתן לראות ילדים בגילאי 4-6 בוראים לעצמם את עולם המשחק הסוציודרמטי כל יום מחדש.
לארגון המרחב החינוכי בפנים הגן ובחצר יש חשיבות גדולה בהעברת מסרים בכלל, ולילדים בפרט. כדברי מוריס מלגוצ'י, אחד מהוגי אסכולת רג'יו אמיליה שבאיטליה, "הסביבה החינוכית מהווה מעין אקווריום המאפשר - בגלל שקיפות קירותיו - לשקף ולבטא את הגישה החינוכית, את הערכים ואת התרבות של האנשים החיים בה. "ארגון המרחבים בגן יכול להזמין אינטראקציה קבוצתית קטנה וגדולה, לעורר למידה שיתופית, לעורר סקרנות לפתח יצירתיות ולהזמין ילדים לחקור ולהביע את עצמם. חומרים שונים (כגון צעצועים, חפצים, אביזרים) שנמצאים במרחב מזמינים השתתפות ומעורבות מסוגים שונים. חומרים מסוימים מוגבלים באופן השימוש בהם, וחומרים אחרים – "חומרים פתוחים", פותחים אפשרויות שונות רבות להתנסויות ואינטראקציות.
להרחבה:
> "הגן העתידי להיות אני, להשתייך, ולגלות עולם" - מאמר מאת: מירב תורגמן, דיאנה אלדרוקי פינוס, מיכל ג'ראד, עלון דע-גן 12, תשע"ט 2019
> תכנון ובנייה של מרחבי משחק ופעילות בשיתוף הילדים - מאמר מאת ד"ר דיאנה אלדרוקי פינס, מדריכה ארצית למדע וטכנולוגיה, מתוך: ילדים מעצבים סביבות משחק ולמידה, חורף תשע"ז
> טכנולוגיה בגן הילדים – ילדים בוחרים, מפתחים ובונים מרחבי פעילות בגן - מאמר מאת ד"ר דיאנה אלדרוקי פינס, מדריכה ארצית למדע וטכנולוגיה, מתוך: עלון דע גן , גיליון 7, קיץ, תשע"ד
בואו נדבר על זה
• כיצד מתאימים את המרחב הסוציו דרמטי לקבוצת הילדים בגן?