דלג אל

הצהרת נגישות

עלון מקוון 2 – מתמטיקה זה משחק ילדים

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
ידע מתחומי הליבה, ידע בין תחומי, ידע תהליכי, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות, ידע עולם, קהילתיות, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. מתמטיקה: מושג המספר, תחושה מרחבית וגיאומטריה, מושגים כמותיים

אודות הפעילות

דבר מנהלת האגף סימה חדד:
"מתמטיקה זה משחק ילדים" הוא נושאו של העלון המשלים את חוברת המתמטיקה שתופץ בכל גני הילדים.
אז מה חדש?
ובכן, אין זה חדש שילדים צעירים לומדים תוך כדי התנסות חווייתית ומשחק. אבל בשטח אנו רואים שני קצוות מנוגדים של תהליכים בגני הילדים: בקצה האחד גנים שמתוך מחויבות ורצון לוודא שמתרחשת למידה בתחום המתמטיקה, מקיימים פעילויות פורמליות כגון דפי עבודה המתאימים לטעמנו לשלב מאוחר יותר ולמוסד הפורמלי יותר – בית הספר.
בקצה השני יש גנים שבעבורם המתמטיקה "בכל מקום" אך היא נותרת משתמעת וחסרה בה ההדגשה הנחוצה כדי לפתח מודעות ומיומנות.
לכן ולאור התאוריה של ויגוצקי שעיצבה לא מעט את גני הילדים שלנו, בחרנו לתת מקום מרכזי לשירים ולמשחקים ובאמצעותם להקנות מיומנויות וכלי חשיבה.

לדרך הפשוטה הזו יש כמה יתרונות:
זמינות – בכל מקום ועם קבוצות בגדלים שונים ובשלבי התפתחות שונים.
חזרתיות – יש ערך רב לחזרה על רצפים, כמו למשל בריקודי עם שגם באמצעותם אנו עוסקים במתמטיקה.
תנועה – השירים והמשחקים מערבים את כל הגוף ומעצימים את הלמידה של הילדים הצעירים.
מוטיבציה – ידוע שילדים המעורבים אקטיבית בלמידה שלהם ובעיקר במשחקים או בפעילות אחרת משמעותית בעבורם מסוגלים לשמור על ריכוז לאורך זמן ולבצע פעולות מורכבות.
ניקח למשל את משחק הדוקים או כל משחק באוספים. אנו נותנים ערך לכל פרט, כמו למשל, כל דוק = נקודה אחת, אבל צהוב = 10 ושחור = 100. כך גם באוספים שונים. יש הפרטים השכיחים "ששווים פחות" ויש הנדירים "ששווים יותר". ילדים מסוגלים להתייחס לקטגוריות שונות בו זמנית מפני שהם מעורבים כל כולם בפעילות ואינם עוסקים בביצוע הוראות.

אז מה חדש?
הכנסת המשחק ושירי התנועה למרכז הלמידה ולא לשוליה. שימוש במשחקים של פעם, שילוב של תנועה וקצב שנמצאים בבסיס הספירה והמנייה. חוויה רב חושית שמעגנת את הידע בכל הגוף. באמצעים אלה אנו שומרים על אותה גישה ויגוצקיאנית של למידה בהקשרים חברתיים ומשמעותיים לילדים ומקרבים את הנושאים מתוכנית הלימודים אל המעשה החינוכי.

המאמרים בעלון

  • מונים וחושבים בתנועה, ד"ר ענת סלע
  • מדור מתמטיקה במרכזי הגן
  • יצירת משחקים על ידי ילדים – הרצאה מוקלטת מתוך אקדמיה ברשת
  • פעילות בקבוצה קטנה – מנייה וזיהוי מספרים – כמה יש?
  • מדור פתרון בעיות – כמה ילדים יכולים לשבת על ספסלי הגן?
  • מדור משחקים של פעם – כדורגל סיני
  • מדור חקר נתונים – מהו המילוי המועדף?
  • מדור גננות מדווחות – שלחנו את הילדים לשאול בני משפחה ולכתוב על משחק ששיחקו בו פעם
  • מדור שירי משחק ותנועה – היה לי ברווז, שיר עממי אמריקני המוצג בליווי תנועות וכלי נגינה
  • מדור מה ילדים יודעים? כמה נרות מדליקים

אולי תתעניינו גם ב...

משחקים חברתיים בגן יער
סביבה החוץ כיתתית מזמנת חומרים ותנאים למשחק חברתי עשיר. מכיוון שכך, אין צורך להביא ליער משחקים מבחוץ אלא ליהנות מהשפע שהסביבה מספקת. בסרטון ניתן לראות את ילד...
מהדקים קשרים עם הקהילה
בסרטון אפשר לראות דוגמה לדרך הלמידה בגישת "למידה מבוססת פרויקטים" בגן הילדים. דוגמה זו מתמקדת בערך "הירתמות והיתרמות" ומציגה כיצד אפשר לפעול סביב ערך זה בהקש...
מרכז הבנייה
לבני בנייה מאפשרות בנייה רב פעמית ושעות רבות של משחק סוציו-דרמטי. מרכז בנייה הכולל גופים מגוונים ושלל אמצעים יאפשר לשכלל את הבנייה ולפתח מיומנויות התפתחותיות...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.