גן ילדים בגינה הקהילתית
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- קהילתיות, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, למידה במרחבי חיים, ידע מתחומי הליבה, ידע עולם, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
- סביבות למידה:
- מחוץ לגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- כישורי חיים: מוקד האני, מוקד בין אישי
- מדע וטכנולוגיה: יצורים חיים – בעלי חיים וצמחים, חינוך סביבתי
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
בשנים האחרונות קמות גינות קהילתיות במרחבים אורבניים. גינות אלה מהוות פינות קסומות לפעילות שוטפת של גן ילדים. השהות בגינה מאפשרת היכרות עם הטבע, בדגש על טבע עירוני וחיבור עם מאפייני תרבות של הקהילה המקומית. עבור ילדי גן ספיר בחיפה היציאה לגינה הקהילתית הסמוכה לגן היא חלק מהשגרה הקבועה.
בסרטון ניתן לראות את ילדי הגן מתארגנים באופן עצמאי ליציאה לגינה בעידודה של אפרת הגננת.
בגינה רחבת הידיים הם מתפזרים כל אחד לפי תחום העניין שלו. חלקם משוטטים עם כלבי גרב ואוספים זירעונים,
אחדים מגלים דאגה ואחריות כלפי בעלי חיים, אחרים מכינים משקה או שיקוי מצמחי התבלין בגן,
ויש מי שנהנים ממפגש עם הטבע בדמות פרפרים ופריחה המשתנה לפי עונות השנה...
הצעות לחיזוק הקשר בין הגן לסביבתו
אימוץ אתר בסביבת הגן
מומלץ לאמץ אתר קרוב ולבקר בו לעיתים קרובות. האתר יכול להיות, אתר מורשת, חורשה, גינה קהילתית, גינת משחקים, שדרה, סביבה ציבורית סמוכה לגן, ספרייה, בית אבות וכד'. כדי לקדם ערכים סביבתיים, כדאי לבחון עם ילדי הגן כיצד לטפח ולשמור את האתר. כדאי ליזום מגוון פעילויות מותאמות לאתר- לשהות בו, לצייר בו, לצלם, לשחק במשחקים של פעם, לערוך פיקניק שילדי הגן הכינו ולחזור על פעילויות כאלה הרבה פעמים כדי שהילדים יכירו את האתר ויפתחו קשר עמוק אליו.
הולכים ברגל לגן
נעודד את הילדים ללכת ברגל לגן עם הוריהם, במסלולים מגוונים, כדי שיכירו את השכונה ויפתחו אליה קשר מיוחד. אם נלך במקום לנסוע במכונית, כמובן שנפחית רעשים וזיהום אוויר בסביבה ונקדם את בריאות כולנו.