איכות חיים לילדי הגן – מרחבים טבעיים נגישים למשחק בחצר
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, למידה במרחבי חיים, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
- סביבות למידה:
- חצר הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- כישורי חיים: מוקד האני, מוקד לוויסות וניהול רגשות, מוקד בין אישי
- מדע וטכנולוגיה: חינוך סביבתי
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
מרחבים טבעיים חשובים להתפתחותם ובריאותם של ילדי הגן ומתאימים לאופן הלמידה של ילדים צעירים. המשחק במרחבים הטבעיים נותן מענה לצרכים פיזיים, רגשיים, קוגניטיביים ורוחניים של ילדי הגן. בגן דקלים ברמת השרון, בהנהלת הגננת סיגל כהן עזריה, ניתן לראות ילדים משחקים במשק בית מתחת לעץ הברוש, פינת יצירה בין עצי הגן ושילוב של מרחבים סוציו דרמטיים במרחבים הטבעיים שבחצר.
מרחבים טבעיים לשם מה?!
מרחבים טבעיים ומשחק בחומרים טבעיים תורמים רבות לשקט פנימי של ילדים צעירים. מרחבים טבעיים אינם שטוחים, יש בהם נוף, גבעות, שיחים, עצים וחומרים טבעיים למשחק. הם מהווים סביבות רב חושיות, עשירות ומעניינות מבחינת גוונים, מרקמים, ריחות וצלילים ולכן הם מתאימים לאופן שבו ילד צעיר יכול להפנים, לשחק, להשכיל וללמוד במיטבו על העולם סביבו. מרחבים טבעיים מהווים השראה למשחק של ילדים, לפיתוח הדמיון, ליצירה ולבנייה. למרות העושר במרחבים טבעיים- הם משרים רוגע על הילדים, מרגיעים ותורמים לבריאותם. הם מפחיתים את זיהום האוויר ואת הקרינה בסביבה. הצמחים קולטים זיהום אוויר וקרינה ומווסתים את הטמפרטורה (חמש מעלות בממוצע מעל ומתחת). משטחים טבעיים בריאים לריצה ולהליכה ובכלל מתאימים לאופן שבו ילדים נעים בסביבתם. מחקרים מראים שסביבה טבעית בבתי ספר ובגני ילדים משפיעה על החשיבה היצירתית, על כישורים חברתיים, על היכולת התוך אישית והבין אישית. ילדים שיש להם סביבה טבעית מתוכננת במוסד החינוכי ממוקדים יותר ובריאים יותר.
מתוך: חצר הגן כמקום משחק עם חומרים טבעיים במרחבים טבעיים כתבה: ברברה אנדרס, מדריכה ארצית לחינוך סביבתי