סדנאות חומרים לפעילות חומרים של תכנון ובנייה
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות אישיות, למידה במרחבי חיים, ידע מתחומי הליבה, ידע תהליכי, קהילתיות, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, ידע בין תחומי, ידע עולם, מיומנויות תוך אישיות
- סביבות למידה:
- פנים הגן, חצר הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- מדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
סדנת חומרים לפעילויות של תכנון ובנייה היא מעין מחסן חומרים בשימוש חוזר שבו גם כלי עבודה העומדים לרשות הילדים לבנייה דו-ממדית ותלת-ממדית.
סדנת החומרים נגישה וקבועה בגן. הסדנה מזמנת התמודדות עם תהליכי תכנון ובנייה, מפתחת חשיבה טכנולוגית, נותנת השראה, מאפשרת בחירה, ביטוי אישי ושיתופי פעולה בין הילדים. בעזרתה אפשר ללמוד על חומרים ובנייה ולפתור בעיות.
בעבודה בסדנה הילדים בוחרים, יוזמים, מתכננים ובונים את פרי התכנון שלהם. בכל תהליך של תכנון ובנייה הילדים עלולים להיתקל בקשיים, זהו חלק חשוב מתהליך הבנייה.
בתהליך הבניה הילדים מתמודדים עם אתגרים אחדים:
1) עליהם לדמיין מה שהם רוצים לבנות.
2) עליהם לתרגם את הרעיון שלהם לחומרים ולצורה.
3) לבנות בד בבד עם פתרון בעיות של יציבות וחיבור בין חומרים לשביעות רצונם.
הסדנה מתנהלת ברוח צמצום הצריכה ועשייה עצמית.
ציוד וחומרים מומלצים
- מגוון חומרים בשימוש חוזר: צינורות, גלילים, מקלות, חוטים, רשתות, בדים ועוד
- קרטונים שונים וכדומה למשטחי עבודה
- כלי עבודה למלאכות שונות: כלי נגרות לעץ, כלים לאריגה, מברגים ופליירים לפירוק מכשירים
- מגוון אפשרויות לחיבור, להידוק ולהדבקה של חומרים (אטבים, חוטים, חבלים ואזיקונים – לחיבור מבחוץ; מסמרים, וָוִים, ברגים וכדומה להידוק; צירים לחיבורים גמישים; דבקים ליצירת שכבה מחברת
מה עושים הילדים
הילדים בוחרים את החומרים ואת מה שהם רוצים לבנות, חוקרים תכונות של חומרים, מתמודדים עם בעיות המתעוררות במהלך הבנייה ונעזרים בחבריהם להעלאת רעיונות ולפתרון בעיות לאורך כל התהליך.
תפקיד הגננת
- לארגן את סביבת הפעילות כדי שיהיה נוח לילדים לפעול
- לדאוג שהציוד יהיה זמין
- להבטיח את תקינות הציוד לילדים
- לעודד מגוון פתרונות וביטוי אישי
- לאפשר עבודה בזוגות ושיח בין הילדים
- לשוחח עם הילדים על בעיות שהם נתקלים בהן במהלך הבנייה ועל דרכים לפתרון