מחפשים חרקים בחצר הגן
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- ידע מתחומי הליבה
- סביבות למידה:
- חצר הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- מדע וטכנולוגיה: יצורים חיים – בעלי חיים וצמחים, חינוך סביבתי
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
כיצד לעודד תהליכי חקר ביוזמת הילדים? בסרטון זה, שצולם בגן קשת בירושלים, ניתן לראות סביבה המעודדת תהליכי חקר ביוזמת הילדים. בסרטון רואים את ילדי הגן בוחרים כלי חקר מתוך אוסף של כלים לשימוש עצמאי. הילדים הפועלים במשותף במסגרת קבוצות קטנות בוחרים את הצמחים והעצים, מאתרים חרקים, ומזהים אותם בעזרת המגדירים. מה נדרש? ארגון מרכז חקר המכיל ספרים, כלי חקר, אמצעי תיעוד ותוצרים של ילדים יעודד בחירה של כלי החקר.
מרכז החקר יהיה נגיש לילדים בכל עת ויכול להתפתח ולהשתנות לפי הנושאים שמעניינים את הילדים. רצוי לפרוס שטיח וכריות לדפדוף ושיחה סביבת תמונות ואיורים בספרי עיון. 'תיקי חוקר' ייתלו ליד דלת יציאה לחצר. אפשר כמוכן, ליצר יחד עם הגננת עגלה/קופסה ניידת שתכיל את כלי החקר שהילדים בוחרים.
שאלות שכדאי לשאול לקראת הקמה של מרכז חקר קבוע ונגיש לילדים
כיצד לעודד ילדים לחקור בצורה עצמאית?
• להזמין ילדים לבחור כלי החקר המתאימים להם ולהסביר כיצד הם משתמשים בכלי החקר.
• ניתן להזמין את הילדים לכתוב הוראות שימוש לכלי החקר עבור ילדים אחרים.
• כדאי לשאול את הילדים: האם מרכז החקר נוח לשימוש ? מה היו רוצים להוסיף או לגרוע כדי שיהיה להם נוח יותר? אילו כלים וספרים נוספים רצוי להוסיף?
כיצד לארגן את מרכז החקר?
• ניתן ליצור מרחב בתוך הגן שבו שמורים כלי החקר, תיקי החוקר, הספרים וכלי תיעוד.
• מומלץ להוסיף מזוודה או עגלה שאותה הילדים יכולים להוציא לחצר ולאחסן בה את הכלים והתוצרים.
• בגנים אחדים ארון או ארגז כלי החקר נמצא בצמוד לדלת יציאה לחצר.