מקימים ביתן מקרטוני חלב
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- יזמות ויצרנות, ביטוי אישי
- סביבות למידה:
- מחוץ לגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- מדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
מחלוקת בין ילדי גן פטל בחולון על מרחב פעילות בגן הובילה לתהליך של הקמת ביתן נוסף שייתן מענה לבעיה שעלתה. תוך כדי הלמידה הילדים הציעו רעיונות, העריכו אותם, בדקו היתכנות למימוש, השתמשו בידע קודם, במקורות מידע בקהילה ובמאגרי ידע דיגיטליים. התהליך כולו התאפשר בזכות הקשבה של הגננת חני, המללה של הבעיה, עידוד העלאת פתרונות, אפשור התנסות ושיתוף הקהילה. התוצר של התהליך כולו הוא ביתן עשוי מקרטוני חלב המשמש את ילדי הגן כמרחב משחק אהוב. על התהליך כולו והערכים העומדים ביסודו תוכלו לצפות בסרטון זה.
גן "פטל" עובד כבר שנים רבות בדרך של למידה מבוססת פרויקטים (PBL).
אחד האתגרים שמזמנת למידה מבוססת פרויקטים היא השינוי בתפקיד הגננת, מ"מחזיקת בעלות על הידע" לגננת ה"מלווה תהליך למידה". גננת שלא רק מעבירה חומר, אלא מעניקה לילדים כלים ומיומנויות לטיפול בידע כשהיא נמצאת שם כדי לתווך, לתמוך ולחזק. הלמידה בדרך של PBL היא תהליך המתקיים בדיאלוג שנוצר בין אנשי הצוות לבין הילדים ובינם לבין עצמם. במהלך הפרויקט הילדים מתנסים בשאילת שאלות, העלאת השערות, חקר פעיל, פתרון בעיות, הסקת מסקנות וניסוח תובנות אישיות כאשר הם מתמודדים עם דילמות ערכיות הקשורות לעולמם הפנימי והחיצוני והרלוונטיות להם. זהו סגנון למידה המעודד הנעה פנימית, מעורר סקרנות, בונה תחושת מסוגלות ומפתח חשיבה ויצירתיות.
הלמידה מתקיימת סביב ערך מרכזי אחד הנבחר בגן. לדוגמה, השנה נבחר ערך "ההירתמות וההיתרמות". ובמסגרת הפרויקט עסקו בשאלה: "איך בונים בית?". שאלה זו עוררה בילדים חשיבה וסקרנות, במהלך הפרויקט הימ"ה (ידע, מיומנויות והרגלים) כלל מגוון תחומי ידע. הילדים עסקו במדידות, הערכת כמות, השוואת גודל, אורך, מרחק, זמן ועוד..) הילדים פיתחו חשיבה ביקורתית, עבדו בשיתוף פעולה ופיתחו מיומנויות חברתיות. במקביל ללמידת עמיתים התנסו בלמידה עצמית, ובאמצעות ה POL (presentation of learning) למדו לתת ולקבל משוב אמ"ת (אדיב, ממוקד ותורם).
להרחבה
> מה עושים עם רעיון? שותפות ילדים וילדות ביצירת מרחבי משחק בגן ,דר' מירב תורג'מן, מתוך: ילדים מזמנים סביבות משחק ולמידה, של האגף לחינוך קדם יסודי