חפש ב:

פעילות מוטורית מותאמת לפנים כיתת הגן לימי חורף

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות אישיות, ידע מתחומי הליבה
סביבות למידה:
פנים הגן
מעגל השנה:
ימים מיוחדים

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. חינוך גופני: שילוב התנועה בסביבה הפיזית והחברתית, חינוך לתנועה, חינוך לשלומות, חינוך לבריאות

אודות הפעילות

פעילות מוטורית מותאמת לפנים כיתת הגן לימי חורף
ערכה: מיכל טל, מדריכה ארצית לחינוך גופני

ההקשר
כשמזג האוויר סוער וקר כמה ימים רצופים, ילדי הגן אינם יכולים לצאת לחצר הגן. אך הילדים זקוקים מטבעם לתנועה ולהוצאת אנרגייה. מתפקידה של הגננת להתחשב בצורך התנועתי של הילדים ולהציע להם פעילות מוטורית מובנית בתוך כיתת הגן, פעילות שתאפשר תנועה בטוחה ומהנה גם בימי סגריר וקור.
הפעילויות המוטוריות המוצעות כאן הולמות את מטרות תוכנית הלימודים בחינוך הגופני לגן הילדים ומטפחות כישורים בתחום התנועתי: מוטוריקה עדינה, ויסות כוח ודיוק תנועתי, איזון הגוף על בסיסים שונים ועוד.
טיפוח המוטוריקה העדינה באמצעות פקקים
פעילות לקבוצות של שניים עד ארבעה ילדים סביב שולחן:

אמצעים
- כעשרים פקקים בקופסה לכל קבוצה ילדים פעילה (לבדוק קודם לכן שהפקקים לא ישרטו את השולחן). הפקקים במשחק נקראים לפי התפקיד 'פינים' או 'כדורים'.
- שולחנות בלי כיסאות. מספר שולחנות כמספר הקבוצות המשחקות
- סלוטייפ לסימון שערים ברוחב 30-25 ס"מ

באולינג פקקים
1. מסדרים שישה פקקים ("פינים") לרוחב שולחן. עומדים בטור מנגד בצד המרוחק מהפקקים (ראו תמונה א).
2. לכל ילד שני פקקים ("כדורים") ושני ניסיונות רצופים לפגוע בפקקים שמנגד.
3. פוגעים בפקק בסנוקרת: חיבור בין האגודל והאצבע (או הקמיצה) בקרבת הפקק ויישור האצבע בזריזות כשהיא פוגעת בפקק לכיוון הנבחר.
4. בסיום תורו כל ילד מסדר את שורת הפקקים לבא אחריו.

שער ללא שוער
1. מסמנים "שער" בעזרת סלוטייפ בקצהו האחד של השולחן (תמונה ב). זהו שער בלא הגנה ובלא שוער.
2. עומדים בטור נגד השער בצד המרוחק מהפקקים.
3. לכל ילד שני פקקים ושני ניסיונות רצופים להבקיע גול לשער.
4. פוגעים בפקק באמצעות חיבור בין האגודל והאצבע (או הקמיצה) בקרבת הפקק ויישור האצבע בזריזות כשהיא פוגעת בפקק לכיוון הנבחר.
5 בסיום תורו כל ילד אוסף את שני הפקקים שלו וחוזר לסוף התור.

מגדל של פקקים
1. בונים מגדל מדורג מעשרה פקקים בצידו האחד של השולחן (תמונה ג).
2. עומדים בתור מנגד בצד המרוחק מהמגדל.
3. לכל ילד שני פקקים ושני ניסיונות רצופים להפיל את המגדל באמצעות 'סנוקרת' (התנועה הנ"ל).
4. בסיום תורו הילד בונה את המגדל מחדש לטובת הילד הבא אחריו וחוזר לסוף התור.

גיוון המשחק
אפשר ואף רצוי לשחק משחקים אלו על שטיח יציב וקשה, כאשר הילדים שוכבים או עומדים בעמדות מוצא שונות המחזקות את הגוף כגון עמידת שש, ישיבה מזרחית, שכיבה על הבטן ועוד.
שכלול התנועה במרחב ואיזון הגוף באמצעות פעילות עם עיתון
הפעילות התנועתית מותאמת לקבוצת של עשרה עד שנים-עשר ילדים. אפשר לקיימה במפגש מליאה לסירוגין כשכמה ילדים פעילים במרכז והשאר צופים.

אמצעים
- עיתונים כמספר הילדים המשתתפים בפעילות ואף יותר למקרה שעיתון נקרע
- הכשרת מרחב לפעילות בלי מכשולים

הכנה לפעילות התנועתית
1. שיחה עם ילדי הגן: "מה אפשר לעשות בתוך הגן שיחמם אותנו ויניע את גופנו"?
2. מביאים עיתון למליאה בתוך קופסת הפתעה ומלווים בדקלום "בואו ילדים לראות את קופסת ההפתעות, צבעונית היא ויפה ובסרט עטופה, הפתעות רבות בפנים ואתם כבר סקרנים. מי רוצה פה לנחש בקופסה שלי מה יש?"
3. מנחשים "בקופסה מה יש"? דרך שאילת שאלות, ניחוש, רמזים וכדומה.
4. חושפים את מה שבקופסה. שאלה: "בתוך הקופסה מסתתר עיתון, אז מה אפשר לעשות בגן עם עיתון"?

עיתונים בתפזורת
- כל ילד מקבל עיתון ומניח אותו במרחב. העיתון הוא המרחב האישי לביצוע פעולות מגוונות.
- התנסות במנחי ישיבה מגוונים על העיתון, למשל: ישיבה מזרחית, ישיבה שפופה, בברכיים כפופות
- התנסות בעמידות מוצא מגוונות ומאתגרות: עמידה בפיסוק מעל העיתון מבלי לדרוך עליו; עמידת ארבע או שש מעל העיתון מבלי לדרוך עליו; עמידה ברגליים צמודות על העיתון; על רגל אחת; כשהראש מוטה מטה ועוד
- התקדמות בין העיתונים מבלי לדרוך עליהם. חזרה לעיתון האישי עם שינוי קצב ההתקדמות או צורתה: בדהרות, בקפיצה על רגל אחת, בעיניים עצומות וידיים פשוטות לפנים ועוד
- איזון העיתון על איברי גוף שונים: ראש, גב, ברך, כף יד פרוסה ועוד
- שימוש בעיתון כבסיס ההולך ומצטמצם על ידי קיפולו והפניית תשומת לב הילדים ליכולתם לאזן את גופם ולבצע תנועות גוף במרחב הקטן שנוצר
- הנפת העיתון מעלה בעדינות ותפיסתו בטרם ינחת על הרצפה
מסלול תנועה מעיתונים
יוצרים מסלול מעיתונים ומתקדמים במסלול או מעליו בדרכי התקדמות מגוונות.
אפשר לשנות את המרחק בין העיתונים המרכיבים את המסלול כדי להתאים את דרגת הקושי והאתגר.

- הולכים בין העיתונים.
- קופצים מעליהם.
- הולכים על העיתונים מבלי לגעת ברצפה.
- הולכים על ארבע מעל העיתונים מבלי לדרוך עליהם.
- מתקדמים על שלושה איברי גוף בלבד.
- הולכים הצידה או אחורנית על המסלול.

משחק הכיסאות מעיתונים
- מניחים עיתונים בסידור הדומה לזה של משחק הכיסאות בשתי שורות מקבילות. כשהמוזיקה נפסקת עומדים על עיתון המשמש בסיס.
- משנים את צורת ההתקדמות מסביב לעיתונים: קפיצות על רגל אחת, קפיצות בשתי רגליים, הליכה אחורנית, הליכת סרטן ועוד.
- משנים את עמדת המוצא על גבי העיתון: עוצרים על העיתון בעמידה על רגל אחת; עמידת פיסוק; ישיבה על הישבן כשהרגליים באוויר; ישיבה שפופה כשהידיים לפנים ועוד.
- מזמינים שני ילדים להתקדם ביחד ולתפוס מקום על עיתון במשותף.
הערה: לאורך כל הפעילות מומלץ לבקש מהילדים להציע רעיונות משלהם, לתאר אותם במילים ולהדגים לחברים.

תודה למירית כהן על הרעיונות לפעילות ההכנה.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.