מרחבי משחק בגן העתידי
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
- סביבות למידה:
- פנים הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- כישורי חיים: מוקד בין אישי
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
תפיסת הגן העתידי מזמינה את הילדים להיות שותפים פעילים ויוזמים ביצירת סביבת המשחק שלהם. מרחבי המשחק בגן העתידי מכילים "חומרים פתוחים" - הם גמישים, פריקים, ניידים ומשתנים בהתאם לצרכים ולהעדפות של הילדים. בגן תדהר במודיעין, בניהולה של טלי שכטר, ישנו מרחב משחק גדול ולצדו מרחב סדנאי בו יוצרים הילדים חלקי משחק החסרים להם. בסרטון ניתן לראות את ילדי הגן שרובם בגילאי 3-4 בונים לעצמם את מרחבי המשחק, משחקים בהם ביחד או במקביל על פי בחירתם כשכל אחד מהילדים מוצא בו את מקומו.
לארגון המרחב החינוכי בפנים הגן ובחצר יש חשיבות גדולה בהעברת מסרים בכלל, ולילדים בפרט. כדברי מוריס מלגוצ'י, אחד מהוגי אסכולת רג'יו אמיליה שבאיטליה, "הסביבה החינוכית מהווה מעין אקווריום המאפשר - בגלל שקיפות קירותיו - לשקף ולבטא את הגישה החינוכית, את הערכים ואת התרבות של האנשים החיים בה. "ארגון המרחבים בגן יכול להזמין אינטראקציה קבוצתית קטנה וגדולה, לעורר למידה שיתופית, לעורר סקרנות לפתח יצירתיות ולהזמין ילדים לחקור ולהביע את עצמם. חומרים שונים (כגון צעצועים, חפצים, אביזרים) שנמצאים במרחב מזמינים השתתפות ומעורבות מסוגים שונים. חומרים מסוימים מוגבלים באופן השימוש בהם, וחומרים אחרים – "חומרים פתוחים", פותחים אפשרויות שונות רבות להתנסויות ואינטראקציות.
להרחבה
> "הגן העתידי להיות אני, להשתייך, ולגלות עולם" - מירב תורגמן, דיאנה אלדרוקי פינוס, מיכל ג'ראד, עלון דע-גן 12, תשע"ט 2019
> תכנון ובנייה של מרחבי משחק ופעילות בשיתוף הילדים - מאת ד"ר דיאנה אלדרוקי פינס, מדריכה ארצית למדע וטכנולוגיה, מתוך: ילדים מעצבים סביבות משחק ולמידה, חורף תשע"ז
> טכנולוגיה בגן הילדים - מאת ד"ר דיאנה אלדרוקי פינס, מדריכה ארצית למדע וטכנולוגיה, מתוך: עלון דע גן , גיליון 7, קיץ, תשע"ד