דלג אל

זמן פרטי לילדים

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, ידע עולם, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
סביבות למידה:
פנים הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. כישורי חיים: מוקד האני
  2. שפה ואוריינות: כשירות לשונית

אודות הפעילות

בגן רימון, בקיבוץ סאסא, הגננת דלית וצוות הגן מעודדים את הילדים ליזום נושאים, תכנים הקרובים לליבם בהם הם מעמיקים בעצמם ולאחר מכן מציגים בפני חבריהם בגן. במסגרת זמנים חדשים בגן הילדים זמן זה נקרא זמן פרטי.
"זמן פרטי" הוא זמן שילד יוזם, ועושה זאת בדרך כלל בבית עם ההורים. בדרך זו יש תהליך של חיבור עם ההורים, העצמה בתוך הגן, וקבלת מקום משמעותי וחשוב בקרב הילדים.

ילדים כמשתתפים
תפיסת 'הילדים כמשתתפים' שמה במרכז את מעורבות הילדים בעשייה החינוכית בגן, מתוך מחשבה על הדרך שבה הם יתפתחו להיות אזרחים מעורבים ומשפיעים בחברה דמוקרטית. רעיון זה הוא חלק מיישום של ערכים דמוקרטיים שוויוניים בחברה, ומדגיש כי כל ילד זכאי לבטא את עצמו, לקיים דיאלוג עם אחרים בחברה ולהשפיע על אורחות חייו. המעורבות בגישה זאת היא ממשית ויומיומית, בונה את התהליך החינוכי בכלל ומקדמת תהליכי חשיבה: בניית הסביבה החינוכית, העלאת שאלות ותכנים, ארגון מפגשים ואירועים ועוד.

התפיסה 'הילדים כמשתתפים' כוללת: נקיטת עמדה והשפעה על החברה ועל סביבת החיים; אחריות אזרחית ואכפתיות; חשיבה ביקורתית ללא שיפוטיות הקניית תחושת היכולת והאמונה ביכולת להיות אזרחים משפיעים;

למידה 'פעלנית' מוגדרת( agency, OECD, 2018) פעלנות כיכולת והכישורים של אדם לפעול באופן עצמאי, לגלות יוזמה ויצירתיות ולקבל החלטות על סמך רצונו למידה פעלנית יוזמת היא למידה המייצרת מעורבות בלמידה ובחשיבה, מייצרת למידה 'השתתפותית' – למידה מתוך פעילות שהילדים עצמם יוזמים – ומקדמת ביטוי עצמי של הילדים.

העוגן 'ביטוי אישי' שם את הילדים בעמדה המאפשרת להם ליזום ולהוביל שינויים, ולא רק להגיב אליהם. ההנחה היא כי לילדים הזכות והיכולת להכריע הכרעות חשובות הנוגעות ללמידה שלהם. זוהי עמדה אשר מובילה את הילדים לחשיבה ביקורתית על תופעות בטבע, על חייהם ועל סביבת הגן שלהם, ומובילה אותם לשאול שאלות עקרוניות ולחפש להן מענה. תפיסה כזו מעודדת את הילדים להיות פעילים וסקרנים.

הסקרנות הטבועה בילדים מלידה מולידה את ההתנהגות החקרנית, שהיא התנהגות המחזקת את עצמה. התנהגות חקרנית היא פעילות שבה הילד חוקר את סביבתו הפיזית והאנושית מכוח יצר הפעילות הטבעית שקיים בו. ככל שההתנהגות הזאת גורמת לו סיפוק רב יותר, כך גוברת נכונותו להתנסות בניסיונות נוספים.

מתוך עלון דע גן 12


להרחבה:
> הגן העתידי – להיות אני, להשתייך ולגלות עולם - עלון דע-גן – גיליון 12 - ד"ר מירב תורג'מן, ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס, מיכל ג'ראד

בואו נדבר על זה

• מה נדרש כדי להפעיל זמן פרטי בגן?

• איך לשלב את זה בסדר היום בגן?

• מה מידת המעורבות של הילד בתכנון ובהפעלת הזמן פרטי?

• כמה בא לידי ביטוי תחום העניין של הילד?

• איך מתבצע התיאום עם ההורים?

אולי תתעניינו גם ב...

גם וגם בחצר הגן
בסרטון ניתן להתרשם כיצד הוספת  מרחב עם דשא סינטטי לצד חצר הגרוטאות הוותיקה, זימנה לגננת ולילדים הזדמנות להקמה של מרחב משמעותי המזמן פעילויות  שמסייעות בפיתוח...
מה בין יצירה ליצרנות
העלון מציג את המשותף והשונה בין התחומים ומשמעותם לפרקטיקות ההוראה בגן, לארגון המרחב ועוד
פיקניק ביער הקסום
בסרטון זה אפשר להתרשם כיצד ילדי טרום-טרום-חובה שותפים מלאים בהכנה בתכנון ובעריכה של פיקניק המתקיים לבחירתם במרחבי חצר הגן או בשטח מאומץ הצמוד לגן
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.