דלג אל

פעילות בחינוך גופני לחג פורים

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
קהילתיות, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, למידה במרחבי חיים, ידע מתחומי הליבה, ידע בין תחומי, ידע תהליכי, ידע עולם, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
מועדים וחגים

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. חינוך גופני: שילוב התנועה בסביבה הפיזית והחברתית, חינוך לתנועה

אודות הפעילות

כתבו את הפעילות
מיכל טל, מדריכה ארצית לחינוך גופני לגיל הרך
מירב אשר, מומחית לחינוך גופני בגיל הרך

הקשר
לקראת חג פורים אפשר לשלב בהנאה ובהנעה פעילות גופנית בחיבור היתולי ומבדח של מנהגים וסמלים של החג למשחק תנועתי קבוצתי.

מטרות

  1. שכלול תנועות בסיסיות של ריצה, ניתור, זריקה ותפיסה, התחמקות
  2. טיפוח יצירתיות בתנועה ופתרון בעיות בתנועה ובאמצעות הגוף
  3. יצירת אקלים מיטבי, מבדר והומוריסטי
  4. טיפוח יכולת לשמור על חוקי משחק תנועתי: המתנה לתור, החלפת תפקידים, שמירת כללי בטיחות במרחב

דגשים

  1. חשוב להימנע מיצירת תחרות והתייחסות יתרה לניקוד.
  2. בעת המרוצים אפשר להתייחס לאתגר הגופני שבמרכז המשימה ולא למי שהגיע ראשון.
  3. במהלך הפעילות יש לאפשר לילדים להנחות את חבריהם ברעיונות תנועתיים שהמציאו ולבחור לעצמם תנועה שאינה מוכתבת מראש על ידי הגננת.

פעילויות ומשחקים

תופסת כובעים
ציוד נדרש: כיסויי ראש כמספר התופסים

1. שניים-שלושה ילדים הם התופסים.
2. התופסים חובשים כובעים שבחרו לעצמם ממגוון כובעים, מצנפות או מגבעות.
3. התופסים מנסים לתפוס כמה שיותר ילדים בזמן נתון.
4. נתפס מקבל את הכובע ממי שתפס אותו, חובש אותו והופך לתופס.
5. תופסים בנגיעה קלה בלבד.

מרוץ תחפושות
משחקים בקבוצות קטנות

  1. קבוצה בוחרת פריט לבוש מתיבת התחפושות ומסתדרת בטור על קו מוגדר.
  2. הילד הראשון לובש את התחפושת ויוצא לריצה עד ליעד מוגדר (מסומן).
  3. כשהילד חוזר נותן כף לבא בתור – אות להחלפת תפקידים ביניהם.
  4. הבא בתור לובש את התחפושת ויוצא לריצה.
  5. המרוץ מסתיים כשכל חברי הקבוצות סיימו את ריצתם בתחפושת, אחרי שכל המשתתפים ביצעו את המשימה.

המן! והחיות המרעישות
המשחק מתאים אם ילדי הגן מכירים את מגילת אסתר ואת הדמויות במגילה.
ציוד נדרש: נעימות ושירי פורים מוקלטים או מושרים וכדומה

חלק א' – פעילות תנועתית מונחית

  1. נעים לצלילי נעימות פורים באופנים שונים: מנתרים; הולכים על ארבע; קופצים אחורנית; מתקדמים בהליכת סרטן, בקפיצות על רגל אחת, בפסיעות גדולות וכדומה.
  2. המנחה עוצר את המוזיקה, מכריז "המן!" ומורה על משימה תנועתית: לשבת בזריזות ולרקוע ברגליים; לעמוד ולמחוא כפיים; לשבת ישיבה מזרחית ולתופף על הרצפה וכדומה.

חלק ב' – פעילות תנועתית יצירתית

  1. לצלילי המוזיקה נעים לפי רעיונות מקוריים של הילדים.
  2. נעים לכיוונים שונים במהירויות וברמות גובה שונות ובמסלולים שונים.
  3. המנחה מפסיק את המוזיקה ומכריז "המן!" ילדים משמיעים קולות ורעשים באמצעות איברי הגוף בלי שימוש במלל ובצעקות.

תחפושות ותנועות
ציוד נדרש: צמדי פריטים שבכל אחד מהם יש פריט מארגז התחפושות ופריט ספורטיבי, למשל: מגבעת וכדור, גלימה וטבעת גומי, כנפי מלאך וכדור, כובע ליצן ושקית אורז, משקפיים מצחיקות וכדור זיזים וכדומה.

מהלך המשחק

  1. צמדי הפריטים פזורים במרחב.
  2. נעים בריצה קלה בין צמדי הפריטים לצלילי שירי פורים.
  3. המנחה מפסיק את המוזיקה, והילדים עוצרים ליד צמד פריטים, מתחפשים עם פריט התחפושת ופועלים עם הפריט הספורטיבי לפי מה שהוא מזמן. לדוגמה: חובשים מגבעת וזורקים ותופסים את הכדור, עוטים את הגלימה ומגלגלים את הטבעת, עוטים את כנפי המלאך ומכדררים את הכדור, מרכיבים משקפיים ומאזנים שקית אורז על הברך וכדומה.

ונהפוך הוא – משחק זיכרון תנועתי
ציוד נדרש: כובעים וזוגות של סמלי חג, הכובעים כמספר הסמלים
המשחק מתאים לקבוצה קטנה

מהלך המשחק

  1. מפזרים במרחב כובעים שונים ומצחיקים.
  2. מניחים מתחת לכובעים את סמלי החג, שניים מכל סמל (אפשר כרטיסיות או אוזן המן, רעשן, מסכה, מגילה, כתר, שרביט, סוס לבן וכדומה).
  3. נעים בין הכובעים, בכל פעם באופן התקדמות שונה (מנתרים, זוחלים, קופצים מעל הכובעים, מסתובבים מסביב וכדומה).
  4. כל ילד בתורו הופך שני כובעים במטרה לאתר זוגות של סמלי חג המוחבאים תחת הכובעים.

אולי תתעניינו גם ב...

בניית דגמים של גרמי שמיים
בסרטון זה נצפה בילדי גן שדמית בגבעתיים מתכננים ויוצרים דגמים של גרמי שמיים
סדנה להכנת משחקים עם ילדים – עם רונית פרידמן ומיכל ג'ראד – הרצאה לגננות ולגננים
הרצאה מקוונת לגננות בנושא יצירת משחקים עם ילדי הגן – הזדמנות לקידום ולפיתוח של מושגים מתמטיים בגן הילדים.
שילוב בין שני תחומי דעת בגן הילדים: חינוך גופני וגאומטריה
בסרט זה מוצגים הרציונל והיישום של שילוב בין שני תחומי דעת בגן הילדים: הגיאומטריה והחינוך הגופני. אינטגרציה בין-תחומית בגן הילדים מאפשרת למידה חווייתית ומשמעו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.