דלג אל

סדר פסח בגן בשיתוף הורים

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
ביטוי אישי, קהילתיות
סביבות למידה:
פנים הגן
מעגל השנה:
ימים מיוחדים

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. מורשת ומסורת: מסורת וחגים
  2. אומנויות - אומנות מוזיקה: האזנה פעילה לאוצר מוזיקלי איכותי, ביצוע: שירה, נגינה

אודות הפעילות

בסרטון רואים סדר פסח של הורים וילדים בגן. קבוצות של ילדים פועלים במרכז הגן כששאר המסובים סביבם. שרים יחד שירים מסורתיים ללא פלייבק וקוראים מההגדה בנוסחים שונים.

לקראת חג הפסח מומלץ לספר בגן את סיפור יציאת מצרים, סיפור העובר מדור לדור בעם היהודי. במקביל, רצוי ללמד שירים מסורתיים ושירים מתוך ההגדה (רצוי להיעזר בחוברת "זמר לך לגיל הרך" – שירי חגים) כדי להדק את הזיקה למסורת וליצור את החוויה של החג בעבודות יצירה שיקשטו את הגן.

אחרי ההכנות, אנו מציעים להזמין את ההורים במטרה לערוך בגן סדר משותף. רצוי לבחור מספר הורים שיקראו קטעים נבחרים מתוך ההגדה בנוסחים שונים; מומלץ לשיר יחד עם ההורים רפרטואר שירים מגוון; ננגן, כדאי גם להמחיז ולרקוד לפי השירים שבחרנו וערכנו בהגדה.

בסדר פסח המשותף שנקיים בגן אנו ממליצים להתייחס לנקודות הבאות (היגדים אלה מופיעים בגוף הסרט ובטבלה המופיעה בסיומו):
• מומלץ לארגן סביבה חגיגית בשיתוף עם הילדים כחלק מההכנות לחגיגה במטרה ליצור מעורבות וגאווה אישית וקבוצתית.
• רצוי לפנות חלל גדול ככל האפשר לפעילות תנועתית ולסדר את הכיסאות כך שהילדים יוכלו לשבת סמוך להוריהם.
• כדאי לשתף הורים בחגיגה בגן במטרה ליצור אווירת רעות.
• מומלץ להקפיד על המסגרת הבאה: קטע פתיחה וסיום משותפים לכולם ובמהלך האירוע כל ילד ישתתף בקטע שבחר.
• רצוי להתבסס על שירים מתוך ההגדה כחלק משימור המסורת.
• כדאי לארגן שירה משותפת של המשתתפים בשירים המוכרים ולהימנע משימוש בפלייבק כדי לעודד את שירת המשתתפים.
• מומלץ לאפשר לילדים לבחור את תפקידם במסיבה – היצירה והפעילות – כדי שיהיו מעורבים בצורה מיטבית.
• רצוי לשתף את הילדים לסירוגין כדי לעודד את הצפייה של הקהל.
• כדאי להמעיט באביזרים כדי לעודד תנועה חופשית.
• מומלץ שמשך המסיבה לא יעלה על 45 דקות (כולל ברכות וכיבוד), כדי לא לייגע את הילדים והמוזמנים גם יחד.

אולי תתעניינו גם ב...

מחפשים חרקים בחצר הגן
כיצד לעודד תהליכי חקר ביוזמת הילדים? בסרטון זה, שצולם בגן קשת בירושלים, ניתן לראות סביבה המעודדת תהליכי חקר ביוזמת הילדים
כמה ילדים יכולים לשבת על ספסלי הגן?
העיסוק בפתרון בעיות חשוב שייבנה על בסיס בעיות אמיתיות המתעוררות בגן. לדוגמה, בגן בירושלים החלה התארגנות לקראת הצגה.
מצעד הספרים - ילדים בוחרים ספר אהוב
הגננת טלי בוקסדורף בשיח עם ילדים סביב בחירת ספר אהוב במטרה לטפח את העדפותיהם, ואת טעמם האישי. הפעילות נעשתה במסגרת התכנית "מצעד הספרים" על שם מרים רות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.