חישה ותנועה בשגרת הגן
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
- סביבות למידה:
- כל הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- כישורי חיים: מוקד לוויסות וניהול רגשות
- חינוך גופני: שילוב התנועה בסביבה הפיזית והחברתית
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
דמיינו לכם גן שבו בזמן המפגש במליאה הילדים מדוושים על אופני כושר, כפות רגליהם היחפות מעסות קלות כדורי מגע ובידיהם הם מניעים גלגלים הצמודים לכיסאות.
כל זאת ועוד קורם עור וגידים בגן אלון בחולון בהנהלת הגננת שרית עטרי. בסרטון ניתן לראות את הילדים פעילים בסביבת הגן הקינסטטי, בו אמצעי החישה והתנועה נמצאים בכל פינה וזמינים לילדים בפעילות החופשית וגם במליאה.
סביבת הגן תוכננה בהתבסס על מחקרי מוח עדכניים הגורסים כי למידה תוך כדי פעילות גופנית, תנועה וגרייה חושית ממקסמת את תפקודי הלומד באופן משמעותי. במהלך הפעילות מתנסים הילדים במגע עם מרקמים שונים, באמצעות
איברים שונים, ובעמדות מוצא שונות ומגוונות. הנחת היסוד היא שחישה ותנועה מייצרות למידה ולמידה מייצרת תנועה.
יש אינספור של תנועות אפשריות בגוף ומרחב הגן צריך לאפשר לילדים הזדמנויות לחקר החישה והתנועה. תוך כך הם לומדים להכיר את צורכיהם האישיים ולכבד את צרכי האחר.
לחישה ולתנועה חשיבות רבה בתהליך התפיסה המורכב משני שלבים עיקריים: קליטת הגירויים באיברי החישה השונים ועיבוד המידע שהתקבל מהגירויים הללו. הזיכרון החושי משמש כשלב ראשון במסלול הקידוד של המידע שנקלט מהחושים לזיכרון. תפקידו הוא לאפשר למערכת הקוגניטיבית די זמן לבחור אלו פרטים מתוכו יש להעביר לעיבודים נוספים, למערכות הזיכרון המתקדמות יותר, לתהליכי קבלת החלטות ולמנגנוני תכנון התגובה. תהליך סיווג ופיענוח של גירויים המגיעים דרך החושים מסייע לילד להכיר את עצמו, את יכולתיו, את האובייקטים במרחב ואת היכולת שלו לפעול בסביבה הפיסית והאנושית. הצפת המידע וירידה בפעילות הגופנית בשנים האחרונות גורמת לירידה בכימיקליים חיוניים כמו אדרנלין, אדרופין וסרטונין. לאלו יש תפקיד מרכזי ברגיעה, במצב רוח טוב, ובהפעלה רציפה ורכה של הגוף. מחקרים רבים מראים כי על מנת לסייע לילדים בריכוז, בהקשבה, בביצוע מטלות ממשוכות יש לאפשר להם תנועה משמעותית ביום יום.
בסרטון ניתן לראות התנסות מוטורית מתמדת באמצעים המעודדים התנסות בשיווי משקל, יציבה, שכלול תנועות מוטוריות
על בסיס יומיומי, תכנון פעילות של הילדים בשימוש באמצעים, בחירות של רצף פעולות הנדרש, שכלול התנועה וההסתכלות על האחר. עוד ניתן לראות כי הפעילות החושית תנועתית הינה חלק משגרת היום יום בגן הילדים. היא אינה סדורה בשעה מסוימת ואינה תלויה בהפעלה של גורם חיצוני זה או אחר.