סביבות להשראה במרכז העשרה
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות, ידע בין תחומי, ידע תהליכי, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי
- סביבות למידה:
- פנים הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- מדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
גננות רבות מחפשות רעיונות לעיצוב סביבה שתעודד פעילות עצמאית ומשחק של ילדים ברוח הגן העתידי.
מרכזי העשרה לגיל הרך כמו המרכז בבית שמש בניהולה של מרצי זרקה, משמשים למעבדת עיצוב מרחבים ברוח זו.
הנגרייה, מרכז לעבודה עם אור וחושך, סדנת החומרים ומרחבי עבודה עם קרטון ועם חוטים ובדים, ניתנים לשילוב בכיתת הגן או בחצר. מרחבים אלו ודומים להם נותנים לילדים מענה לצרכים שלהם, מעודדים עצמאות והרחבת אופקים ומזמינים את הילדים ליזום וללמוד עם עמיתים.
הסביבה החינוכית
לסביבה הפיזית יש חשיבות מכרעת על למידה בגן. לסביבה החינוכית הפיזית קורא מונאהאן (2002 (Monahan, 'פדגוגיה בנויה', כלומר, התגלמות אדריכלית של פילוסופיות חינוכיות. התפיסה של הגן העתידי מעודדת שיתוף ומעורבות ילדים. נוכל לעודד יוזמות של ילדים אם נאפשר מרחבים נגישים, זמן לחשיפה ולהעמקה ואת החופש לדמיין, לתכנן ולבנות.
סדנת מצרפים ברוח היצרנות
גדעון לוין סרטט את ייחודה של סדנת המצרפים בשנת 1989 בספרו גן אחר. מגוון רחב של חומרים מאפשר לילדים לברור ולבחור, להתאים ולתאם, להחליט ולבצע. פעילות המצרפים היא הבעתית, מבנה ותקשורתית כאחד. למעשה כל מצרף הוא הוכחה שהילד פתר בעיה (לוין, עמ 139). יסודות המרחב ליצרנות קיימים בהמלצותיו של גדעון לוין כמו בסדנת המצרפים: בגיוון החומרים, בצורות ההגשה באמצעי חיבור בין חומרים. יש גנים שמעדיפים לקרוא למרחב סדנה טכנולוגית, ומגישים כלים וחומרים המעודדים עיסוק טכנולוגי הנדסי של תכנון, בנייה ויצירת מוצר.
תכנון
כשהילדים משוחחים על התוצרים שלהם או מתכננים בנייה משותפת וחולקים רעיונות, הרעיונות הראשונים מתגבשים, מתחדדים ומקבלים את צורתם. השיחה על אודות גיבוש הרעיון, בחירת החומרים, תהליכי הבנייה והתוצרים חושפת בפנינו ובפני הילדים האחרים את התחושות והתובנות שמלווים תהליכים של תכנון ובנייה.
ניתן גם לשוחח עם ילדים בודדים על העבודות שלהם: מה הם אוהבים במיוחד בעבודה; איזה חלקים היו קשים במיוחד ליצור, או כיצד נבחרו פתרונות לבעיות שנתקלו בדרך? לעתים קרובות יש מקום להמשך חקירה ושכלול, לכן ההמלצה היא לנסח את השאלות במונחים של פרויקט שטרם נגמר. חשוב לציין, כי כל תוצר או עבודה של ילדים הוא בעל משמעות ויכול לשמש כר ללמידה ולשיח על התהליך גם אם הוא נוצר מתוך בעיה או צורך וגם אם הוא מבנה פרי הדמיון.