מעקב אחרי יצורים חיים
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות אישיות, למידה במרחבי חיים, ידע מתחומי הליבה, ביטוי אישי, ידע עולם, מיומנויות תוך אישיות, יזמות ויצרנות
- סביבות למידה:
- כל הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- מדע וטכנולוגיה: יצורים חיים – בעלי חיים וצמחים
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
מעקב אחר יצורים חיים – בעלי חיים וצמחים בסביבה הקרובה
(מתאים לבני 4-3)
יצורים חיים בסביבה הקרובה אלו צמחים ובעלי חיים קטנים הנמצאים בגן ובחצר כגון נמלה, פרפר, חיפושית וחרקים אחרים, עכבישים, עשבים שגדלים בין המרצפות, עצים שגדלים בחצר וכדומה.
חשוב שהילדים ירגישו מקרוב את היצורים החיים ויעקבו אחרי שינויים החלים בהם ובהתנהגותם במהלך השנה.
חצרות הגנים מזמנות התבוננות ומעקב אחר היצורים החיים מתוך שמירה עליהם. לעידוד פעילות עצמאית ומעקב לאורך עונות השנה מומלץ להקים מגוון גינות המזמנות חרקים וציפורים ולאפשר משחק, טיפוח, הנאה וחקר.
ציוד מומלץ לגינות
• כלי עבודה לגינה – כלים לגננת ולילדים: מגרפה, מעדר, משפכים, דליים, כפות, תבניות ומסננות, מריצת פיברגלס/פלסטיק
• אביזרים למעקב אחרי מזג האוויר– מד גשם, מד רוח (אפשר לבנות עם הילדים)
מה עושים הילדים
הילדים מתכננים את הגינה או הגינות עם הגננת יחד, אוספים מידע ומחליטים מה לשתול בכל עונה ואיך לשמור על הצמחים. הילדים נוגעים באדמה, מתכננים ובונים שלטים ושבילים, מתארים את תחושותיהם לנוכח השינויים החלים בגינה ונהנים מהפירות.
תפקיד הגננת
• לארגן סביבה בטיחותית לעבודה כדי שיהיה לילדים נוח לפעול ושהציוד יהיה זמין ומתאים לעבודה
• לעודד את הילדים לקבל אחריות ולשמור על בעלי החיים והצמחים בסביבת הגן
• להקים ולטפח מגוון גינות
• ללמד את הילדים לעבוד עם כלי עבודה בצורה נכונה
• לסייע לילדים לתעד את התגליות שלהם בדרכים שונות
• ליצור הזדמנויות לשיתוף בחוויות, בתגליות, בשאלות שמתעוררות. לדוגמה, "תשאל את נאווה מה היא גילתה על הנמלה ואיך היא ציירה אותה"; "תבקש מיוסי שיראה לך איך עובדים עם המגרפה".