בישול מסורתי בטעם אישי
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, ידע עולם, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות, ידע מתחומי הליבה, ידע תהליכי
- סביבות למידה:
- כל הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- מתמטיקה: מושג המספר, מושגים כמותיים
- כישורי חיים: מוקד האני, מוקד בין אישי
- מדע וטכנולוגיה: יצורים חיים – בעלי חיים וצמחים, עולם מעשה ידי אדם
- מורשת ומסורת: מסורת וחגים
- שפה ואוריינות: מיומנויות אלפביתיות וראשית קריאה וכתיבה
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
בישולים בגן זה כיף! מקנייה משותפת של מצרכים, בחירת מתכון, התנסות בכלי מטווח מגוונים, טעימה של מאכלים חדשים ועריכת שולחן הילדים שותפים מלאים בכל שלבי התהליך. באשכול ילדי העתיד מערבי בכפר מנדא, בניהולה של אימאן מוראד, הבישול נותן לילדים מקום להעצמה ולביטוי אישי.
בישול בגן - התרומה לכישורי חיים, אוריינות מתמטית ושפתית
הילדים לומדים ומתנסים בתהליכים שונים, כמו אפייה, בישול ועריכת שולחן לחג וכך לומדים כישורי חיים, מתמודדים עם פתרון בעיות ומשכללים את המיומנויות המתמטיות תוך פעלתנות. בנוסף, הילדים מתמודדים עם הצורך לבחור: איזה מזון אני אוהב? מה בריא לי מתוך מגוון מזונות? מה נכין היום? לאחר קבלת ההחלטה מה נכין מגיע שלב איסוף המידע לגבי איך נכין והתמודדות עם שאלות נוספות: האם החומרים המוזכרים במתכון זמינים בעונה הנוכחית? איך נגיש את המזון? ועוד.
מקום ליצרנות ויצירתיות
העבודה במטבח מאפשרת גם יצירתיות. הילדים יכולים להמציא מתכונים משלהם או לשלב סוגי מזון וכך ליצור מנות חדשות. כאשר מאפשרים לילדים להגיש את האוכל בדרך משלהם, לפי נושא או רעיון מקורי משלהם, אנו מאפשרים להם לבטא את עצמם ואת רעיונותיהם. שיתוף קהילת הגן יכול לבוא לידי ביטוי באמצעות שיתוף המתכונים שהילדים המציאו והפצתם להורי הגן או לגורמים שונים ביישוב.
כללי זהירות כלים רב פעמיים וכלי מטבח
יש להקפיד על רחיצת ידיים לפני כל מגע עם מזון. חשוב כי כלי המטבח יהיו מגוונים, כך שיאפשרו להגיש מנות שונות בכלים מיוחדים ולהשתמש בכלי מדידה בגדלים שונים למדידת לכמויות שונות ולשיים אותם או להמציא בשבילם שמות. מומלץ להימנע מכלים חד פעמיים עד כמה שאפשר ולעודד שימוש נכון של כלים שבירים וייחודיים.