חפש ב:

יום המאבק הבין-לאומי בגזענות 21.3

יום המאבק הבין-לאומי בגזענות 21.3

יום ביעור האפליה הגזעית הבין-לאומי מצוין ברחבי העולם בכל שנה ב-21 במרץ.

בתאריך זה בשנת 1960 אירע "טבח שרפוויל" בדרום אפריקה, בו נהרגו 69 בני אדם שהפגינו נגד חוקי האפרטהייד בידי המשטר הגזעני של דרום אפריקה. בעיירה שרפוויל התאספו אלפי שחורים למצעד מחאה נגד "חוקי המעבר" (Pass Laws), שהגבילו את חופש התנועה והעבודה של האזרחים הלא-לבנים, והמשטרה פתחה לעברם באש. משטר האפרטהייד בוטל רק ב-1990, בעקבות מחאות מבית ומחוץ 1990.

בשנת 1966 עוגנה באו"ם האמנה הבינלאומית בדבר ביעור כל צורות האפליה הגזעית, אשר אושררה על ידי ישראל בשנת 1979. האמנה קובעת כי כל המדינות החברות בה מתחייבות שלא לנהוג לתת חסותן לאפליה גזעית נגד יחידים, קבוצות או מוסדות, וכן לנקוט בצעדים לחיסול האפליה הגזעית בכל מקום שהיא קיימת.

בהקשר לנושא השנתי "אחדות ושותפות", בחרנו לעסוק השנה בנושא של עמידה מהצד אל מול גילויי גזענות שמתרחשים בכיתה, בחצר בית הספר, ברשתות החברתיות ובכל מקום במרחב הציבורי. תלמידים רבים אינם נוקטים בפעולות אלימות או גזעניות אך מתעלמים ואינם נוקטים עמדה אל מול תופעות אלו. המערכים שלפנינו עוסקים בתופעה מתוך שאיפה להעלות למודעות של התלמידים את השלכותיה האפשריות של עמידה מהצד אל מול תופעות של גזענות ואלימות, לטפח מיומנויות של אמפתיה בין-אישית ובין קבוצות ולקדם ערכים של סולידריות ואחריות חברתית.

תופעת העומד מן הצד (כיתות א-ו)

תופעת העומד מן הצד (כיתות א-ו)

תלמידי בית הספר היסודי, נתקלים לא אחת בתופעות של אמירות והתנהגות גזענות בכל הסביבה הקרובה אליהם: במסגרות החינוכיות, בקהילה וברשתות החברתיות.
רבים מהתלמידים כלל אינם מזהים כי מדובר בתופעה של גזענות ולכן אינם עושים דבר על מנת למנוע אותה ובכך תורמים להמשך קיומה שלא במודע.
אחרים, יודעים לזהות כי מדובר בהתרחשות שהיא גזענית אך בוחרים מסיבות שונות שלא לקחת צד ולא לנקוט עמדה ברורה נגד תופעת הגזענות המתרחשת לנגד עיניהם.
התנהגות גזענית שאינה זוכה לתגובה ברורה כנגדה מובילה להתגברות התופעה בחברה.
* המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים.

אומרים לא לגזענות (כיתות ה-ו) – نقول لا للعنصريّة (الفصول الدراسية الصفّ السادس -الصفّ التاسع)

אומרים לא לגזענות (כיתות ה-ו) – نقول لا للعنصريّة (الفصول الدراسية الصفّ السادس -الصفّ التاسع)

מצגת אינטראקטיבית לרגל היום הבינלאומי לביטול האפליה הגזעית. המצגת מבוססת על מערך שיעור של האגודה לזכויות האזרח המציג קטעים מתוך הספר "הגזענות כפי שהסברתי לבתי", מאת טאהר בן ג'לון. המצגת מיועדת לקדם בקרב התלמידים מודעות והבנה לגבי גורמי הגזענות ואפשרויות פעולה למען ביטול האפליה הגזעית.
عرض تقديميّ تفاعليّ بمناسبة اليوم العالميّ لمناهضة التمييز العنصريّ،. يستند العرض التقديميّ إلى تخطيط الدرس الذي نشرته جمعيّة حقوق المواطن الذي يعرض فقراتٍ من كتاب ""العنصريّة كما شرحتها لابنتي""، تأليف الطاهر بن جلّون. يهدف العرض التقديميّ إلى تعزيز الوعي والفهم لدى التلاميذ بالنسبة لعوامل وأسباب العنصريّة وإمكانيّات العمل من أجل مناهضة التمييز العنصريّ.

(לא) לעמוד מן הצד – (عدم) الوقوف موقف المتفرّج (כיתות ז-ט)

(לא) לעמוד מן הצד – (عدم) الوقوف موقف المتفرّج - חטיבת ביניים

מצגת המיועדת לסייע לתלמידים להבין את ההשלכות של עמידה מהצד לנוכח תופעות של אלימות וגזענות, לטפח ערכים של סולידריות ואחריות חברתית ומיומנויות של מודעות חברתית ואמפתיה
يهدف العرض التقديميّ إلى مساعدة التلاميذ في فهم تأثيرات الوقوف جانبًا في ظلّ ظواهر العنف والعنصريّة، تنمية قيم التضامن والمسؤوليّة الاجتماعيّة ومهارات الوعي الاجتماعيّ والتعاطف. 

אומרים לא לגזענות – نقول لا للعنصريّة (כיתות ז-ט)

חזרה לראש הדף
אומרים לא לגזענות – نقول لا للعنصريّة (כיתות ז-ט)

מצגת אינטראקטיבית לרגל היום הבינלאומי לביטול האפליה הגזעית. המצגת מבוססת על מערך שיעור של האגודה לזכויות האזרח המציג קטעים מתוך הספר "הגזענות כפי שהסברתי לבתי", מאת טאהר בן ג'לון. המצגת מיועדת לקדם בקרב התלמידים מודעות והבנה לגבי גורמי הגזענות ואפשרויות פעולה למען ביטול האפליה הגזעית.
عرض تقديميّ تفاعليّ بمناسبة اليوم العالميّ لمناهضة التمييز العنصريّ،. يستند العرض التقديميّ إلى تخطيط الدرس الذي نشرته جمعيّة حقوق المواطن الذي يعرض فقراتٍ من كتاب "العنصريّة كما شرحتها لابنتي"، تأليف الطاهر بن جلّون. يهدف العرض التقديميّ إلى تعزيز الوعي والفهم لدى التلاميذ بالنسبة لعوامل وأسباب العنصريّة وإمكانيّات العمل من أجل مناهضة التمييز العنصريّ.

לא לזה התכוונתי – لم أقصد ذلك (כיתות ז-ט)

לא לזה התכוונתי – لم أقصد ذلك (כיתות ז-ט)

מצגת אינטראקטיבית המיועדת לפתח מודעות לגזענות סמויה ולהשלכותיה על הפרט והחברה.
عرض تقديميّ تفاعليّ يهدف إلى تطوير الوعي للعنصريّة الخفيّة وتأثيراتها في الفرد والمجتمع.

בונים מדינה חדשה – نبني دولة جديدة (כיתות ז-ט)

בונים מדינה חדשה – نبني دولة جديدة (כיתות ז-ט)

באמצעות המצגת התלמידים בוחרים חוקים למדינה חדשה, בלי לדעת מי הם יהיו במדינה החדשה שיקימו. הפעילות מעודדת את התלמידים לחשוב באיזו מדינה הם היו רוצים לחיות ומהי מדינה צודקת.
يختار التلاميذ بواسطة العرض التقديميّ قوانين لدولة جديدة، دون أن يعرفوا مَن سيكونون في الدولة الجديدة التي يقيمونها. تشجّع الفعّاليّة التلاميذ على التفكير في أيّ دولة كانوا يرغبون في العيش فيها، وما هي الدولة العادلة.

(לא) לעמוד מן הצד – (عدم) الوقوف موقف المتفرّج (כיתות י-יב)

(לא) לעמוד מן הצד – (عدم) الوقوف موقف المتفرّج (כיתות י-יב)

מצגת המיועדת לסייע לתלמידים להבין את ההשלכות של עמידה מהצד לנוכח תופעות של אלימות וגזענות, לטפח ערכים של סולידריות ואחריות חברתית ומיומנויות של מודעות חברתית ואמפתיה
يهدف العرض التقديميّ إلى مساعدة التلاميذ في فهم تأثيرات الوقوف جانبًا في ظلّ ظواهر العنف والعنصريّة، تنمية قيم التضامن والمسؤوليّة الاجتماعيّة ومهارات الوعي الاجتماعيّ والتعاطف.

מאמרים

מאמרים

גזענות בגיל הרך

אנשי חינוך המבקשים להתמודד ביעילות עם מקורות הגזענות — דעות קדומות ודימויים סטריאוטיפיים — חייבים להבין תחילה כיצד הם מתהווים ובאיזה שלב התפתחותי. לפרופ' יונה טייכמן, החוקרת בתחום זה כבר עשרים שנה, יש תשובה בדוקה ומפתיעה על שאלה זו: ילדים בישראל מתחילים לפתח "דימויים אתניים" ולהעדיף את בני הקבוצה האתנית שלהם על פני בני קבוצות אתניות אחרות כבר בגיל שנתיים. 

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.