דלג אל

היום הבין-לאומי למאבק בגזענות 21.3

היום הבין-לאומי למאבק בגזענות 21.3

יום ביעור האפליה הגזעית הבין-לאומי מצוין ברחבי העולם בכל שנה ב-21 במרץ.

בתאריך זה בשנת 1960 אירע "טבח שרפוויל" בדרום אפריקה, בו נהרגו 69 בני אדם שהפגינו נגד חוקי האפרטהייד בידי המשטר הגזעני של דרום אפריקה. בעיירה שרפוויל התאספו אלפי שחורים למצעד מחאה נגד "חוקי המעבר" (Pass Laws), שהגבילו את חופש התנועה והעבודה של האזרחים הלא-לבנים, והמשטרה פתחה לעברם באש. משטר האפרטהייד בוטל רק ב-1990, בעקבות מחאות מבית ומחוץ 1990.

בשנת 1966 עוגנה באו"ם האמנה הבין-לאומית בדבר ביעור כל צורות האפליה הגזעית, אשר אושררה על ידי ישראל בשנת 1979. האמנה קובעת כי כל המדינות החברות בה מתחייבות שלא לנהוג לתת חסותן לאפליה גזעית נגד יחידים, קבוצות או מוסדות, וכן לנקוט בצעדים לחיסול האפליה הגזעית בכל מקום שהיא קיימת.

השנה מציינת מערכת החינוך את יום המאבק בגזענות תחת הנושא: "להסתכל לגזענות בעיניים".
עלינו המורים מוטלת המשימה להתמודד עם ביטויי גזענות העולים בכיתה, תוך נקיטת עמדה ברורה נגד גזענות כחלק מתפקידנו. עלינו לחנך את תלמידינו להקשבה, לדיאלוג, להכלה ולהבנת המציאות המורכבת בה אנו חיים. ללמדם להתמודד עם חדשות כזב והיעדר ביסוס עובדתי למידע שנחשפים אליו ברשתות.

תופעת העומד מן הצד (כיתות א-ו)

תופעת העומד מן הצד (כיתות א-ו)

תלמידי בית הספר היסודי, נתקלים לא אחת בתופעות של אמירות והתנהגות גזענות בכל הסביבה הקרובה אליהם: במסגרות החינוכיות, בקהילה וברשתות החברתיות.
רבים מהתלמידים כלל אינם מזהים כי מדובר בתופעה של גזענות ולכן אינם עושים דבר על מנת למנוע אותה ובכך תורמים להמשך קיומה שלא במודע.
אחרים, יודעים לזהות כי מדובר בהתרחשות שהיא גזענית אך בוחרים מסיבות שונות שלא לקחת צד ולא לנקוט עמדה ברורה נגד תופעת הגזענות המתרחשת לנגד עיניהם.
התנהגות גזענית שאינה זוכה לתגובה ברורה כנגדה מובילה להתגברות התופעה בחברה.
* המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים.

אומרים לא לגזענות (כיתות ה-ו) – نقول لا للعنصريّة (الفصول الدراسية الصفّ السادس -الصفّ التاسع)

אומרים לא לגזענות (כיתות ה-ו) – نقول لا للعنصريّة (الفصول الدراسية الصفّ السادس -الصفّ التاسع)

מצגת אינטראקטיבית לרגל היום הבין-לאומי לביטול האפליה הגזעית. המצגת מבוססת על מערך שיעור של האגודה לזכויות האזרח המציג קטעים מתוך הספר "הגזענות כפי שהסברתי לבתי", מאת טאהר בן ג'לון. המצגת מיועדת לקדם בקרב התלמידים מודעות והבנה לגבי גורמי הגזענות ואפשרויות פעולה למען ביטול האפליה הגזעית.
عرض تقديميّ تفاعليّ بمناسبة اليوم العالميّ لمناهضة التمييز العنصريّ،. يستند العرض التقديميّ إلى تخطيط الدرس الذي نشرته جمعيّة حقوق المواطن الذي يعرض فقراتٍ من كتاب ""العنصريّة كما شرحتها لابنتي""، تأليف الطاهر بن جلّون. يهدف العرض التقديميّ إلى تعزيز الوعي والفهم لدى التلاميذ بالنسبة لعوامل وأسباب العنصريّة وإمكانيّات العمل من أجل مناهضة التمييز العنصريّ.

חזרה לראש הדף

על יסודי

(לא) לעמוד מן הצד – (عدم) الوقوف موقف المتفرّج (כיתות ז-ט)

(לא) לעמוד מן הצד – (عدم) الوقوف موقف المتفرّج (כיתות ז-ט)

מצגת המיועדת לסייע לתלמידים להבין את ההשלכות של עמידה מהצד לנוכח תופעות של אלימות וגזענות, לטפח ערכים של סולידריות ואחריות חברתית ומיומנויות של מודעות חברתית ואמפתיה
يهدف العرض التقديميّ إلى مساعدة التلاميذ في فهم تأثيرات الوقوف جانبًا في ظلّ ظواهر العنف والعنصريّة، تنمية قيم التضامن والمسؤوليّة الاجتماعيّة ومهارات الوعي الاجتماعيّ والتعاطف. 

אומרים לא לגזענות – نقول لا للعنصريّة (כיתות ז-ט)

אומרים לא לגזענות – نقول لا للعنصريّة (כיתות ז-ט)

מצגת אינטראקטיבית לרגל היום הבין-לאומי לביטול האפליה הגזעית. המצגת מבוססת על מערך שיעור של האגודה לזכויות האזרח המציג קטעים מתוך הספר "הגזענות כפי שהסברתי לבתי", מאת טאהר בן ג'לון. המצגת מיועדת לקדם בקרב התלמידים מודעות והבנה לגבי גורמי הגזענות ואפשרויות פעולה למען ביטול האפליה הגזעית.
عرض تقديميّ تفاعليّ بمناسبة اليوم العالميّ لمناهضة التمييز العنصريّ،. يستند العرض التقديميّ إلى تخطيط الدرس الذي نشرته جمعيّة حقوق المواطن الذي يعرض فقراتٍ من كتاب "العنصريّة كما شرحتها لابنتي"، تأليف الطاهر بن جلّون. يهدف العرض التقديميّ إلى تعزيز الوعي والفهم لدى التلاميذ بالنسبة لعوامل وأسباب العنصريّة وإمكانيّات العمل من أجل مناهضة التمييز العنصريّ.

בונים מדינה חדשה - نبني دولة جديدة (כיתות ז-ט)

בונים מדינה חדשה - نبني دولة جديدة (כיתות ז-ט)

באמצעות המצגת התלמידים בוחרים חוקים למדינה חדשה, בלי לדעת מי הם יהיו במדינה החדשה שיקימו. הפעילות מעודדת את התלמידים לחשוב באיזו מדינה הם היו רוצים לחיות ומהי מדינה צודקת.
يختار التلاميذ بواسطة العرض التقديميّ قوانين لدولة جديدة، دون أن يعرفوا مَن سيكونون في الدولة الجديدة التي يقيمونها. تشجّع الفعّاليّة التلاميذ على التفكير في أيّ دولة كانوا يرغبون في العيش فيها، وما هي الدولة العادلة.

לא לזה התכוונתי – لم أقصد ذلك (כיתות ז-י)

לא לזה התכוונתי – لم أقصد ذلك (כיתות ז-ט)

מצגת אינטראקטיבית המיועדת לפתח מודעות לגזענות סמויה ולהשלכותיה על הפרט והחברה.
عرض تقديميّ تفاعليّ يهدف إلى تطوير الوعي للعنصريّة الخفيّة وتأثيراتها في الفرد والمجتمع.

זכויות התלמיד והתלמידה - המאבק באנטישמיות ובגזענות (כיתות ז-יב)

זכויות התלמיד והתלמידה - המאבק באנטישמיות ובגזענות (כיתות ז-יב)

אחד מעקרונות האמנה הבין-לאומית בדבר זכויות הילד משנת 1989 הוא עקרון השוויון ומניעת ההפליה. באמנה התייחסות לעקרון זה בסעיף 2 הפותח את האמנה –

"המדינות החברות יכבדו ויבטיחו את הזכויות המפורטות באמנה זו לכל ילד שבתחום שיפוטן, ללא הפליה משום סוג שהוא, ללא קשר עם גזע, צבע, מין, שפה, דת, השקפה פוליטית או אחרת, מוצא לאומי, אתני, או חברתי, רכוש, נכות, לידה או מעמד אחר, בין אם של הילד ובין אם של הוריו או אפוטרופסו החוקי."

בהמשך, מודגש עקרון השוויון באמצעות השמירה על זהותם של ילדים (סעיף 8), על חופש המחשבה, המצפון והדת שלהם (סעיף 14) ועל זכותם לשמור על המנהגים, השפה, הדת והתרבות שלהם אם הם מהווים חלק מקבוצת מיעוט (סעיף 30).

תערוכה מפעילה - שיוויון ואיסור אפליה

חזרה לראש הדף

גזענות בגיל הרך

גזענות בגיל הרך

אנשי חינוך המבקשים להתמודד ביעילות עם מקורות הגזענות — דעות קדומות ודימויים סטריאוטיפיים — חייבים להבין תחילה כיצד הם מתהווים ובאיזה שלב התפתחותי. לפרופ' יונה טייכמן, החוקרת בתחום זה כבר עשרים שנה, יש תשובה בדוקה ומפתיעה על שאלה זו: ילדים בישראל מתחילים לפתח "דימויים אתניים" ולהעדיף את בני הקבוצה האתנית שלהם על פני בני קבוצות אתניות אחרות כבר בגיל שנתיים. 

חזרה לראש הדף

סרטי קולנוע - אקדמי+

  • נדרשת הזדהות משרד החינוך לצפייה בסרטים ובמערכי השיעור

ארבעת החודשים האחרונים בחייו של אחד הנשיאים האייקוניים ביותר של אמריקה, ששינה את מסלול ההיסטוריה על ידי ביטול העבדות ושיקום האיחוד האמריקני. הסרט בוחן את העימות בין לינקולן לבין הקבינט שלו, כשהוא נאבק לסיים את הקונפליקט העקוב מדם שהמדינה אי פעם ידעה - מלחמת האזרחים.

סיפורן המדהים והאמיתי שטרם סופר, על שלוש נשים מבריקות אשר עבדו בנאס'א והיו המוח מאחורי אחד המבצעים הגדולים בהיסטוריה – המראתו של האסטרונאוט ג'ון גלן לחלל, הישג מדהים אשר טרף את הקלפים של המרוץ לחלל והסעיר את העולם. שלישיית הנשים בעלות החזון חצו את קווי המגדר והגזע והעניקו השראה לדורות לחלום בגדול.

הסרט מתאר את עלייתו של גנדי, מעו"ד הודי צעיר, לאחד מהמנהיגים והדוברים הבולטים בעולם, שהפך להיות מנהיגה הפוליטי והרוחני של הודו. אך למרות שהסרט מלא באירועים דרמטיים בהיסטוריה של תת היבשת, בסופו של דבר הוא מתאר את סיפורו של אדם אחד, ששמו הפך להיות שם נרדף להתנגדות לא אלימה.

סיפורה האמיתי של קבוצת פוטבול ב-1971, שבה נאלץ המאמן הותיק והלבן לפנות את מקומו להרמן בון השחור, ולשמש כעוזרו. בתחילת השנה נדמה כי הקבוצה, המסוכסכת על רקע גזעני בקרב הצוות המקצועי ובקרב השחקנים, לא תוכל להתאחד ולנצח כמקווה. דרכו הברורה והקשוחה של המאמן בון אינה משאירה לשחקנים ברירה, אלא לעבוד יחד. וכך מוכיח בון את כוחו של הספורט, שביכולתו לנצח לא רק יריבות ספורטיביות, אלא גם את הגזענות ואת השנאה.

סרט קולנוע משנת 1962 העוסק בגזענות בדרום ארצות הברית ובקבלת השונה.

סרט ראשון בטרילוגיה המתארת את מסעו של צעיר לטיני-אמריקאי בשם סנטיאגו. לגיבור המגיע מאזורי המצוקה של לוס אנג'לס יש חלום להיות כדורגלן מקצועני, אבל הוא יודע שהסיכויים שלו שואפים לאפס. עד שיום אחד בהשתלשלות אירועים נדירה הוא מוצא עצמו מועמד לקבוצת ניוקאסל יונייטד מהליגה האנגלית הבכירה. הוא מטפס במדרגות ההצלחה במהירות.

הסרט הוא שיעור נפלא בהיסטוריה לחט"ב כשהוא מביא את סיפורו של הקולוניאליזם והאימפריאליזם, ומאפשר דיון במוסר, אקולוגיה, מגוון תרבותי ושונות, לצד אומץ וכבוד. אגדה על אומץ וחברות עם הקמתו של העולם החדש. הגעתה של אוניה מסתורית אשר בראשה עומד קפטן ג'ון סמית, מחרידה את שלוותם של הנסיכה האינדיאנית פוקהונטס ובני שבטה. פוקהונטס לומדת להקשיב בעזרת ליבה ולעקוב אחר "צבעי הרוח" עד ליעודה האמיתי.

אולי תתעניינו גם ב...

שבוע זכויות הילד והילדה הבין-לאומי, 20.11, כ"ו בחשוון
ב-20 בנובמבר 1989 אימצה העצרת הכללית של האו"ם את "אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד והילדה". האמנה מבססת את זכויות הילדים בכל מקום בעולם
יום להנצחת זאב ז'בוטינסקי במערכת החינוך, 5.1, י"ב בטבת
בי"ב בטבת מציינים במערכת החינוך יום להנצחת זכרו של המנהיג ואיש הרוח, זאב ז'בוטינסקי
יום תל-חי, י"א באדר
תל-חי היה סמל למפנה שחוללו אנשי המעשה ברוח היהודית, וטרומפלדור היה לאגדה מעצבת של דמות היהודי החדש. י"א באדר נקבע ליום לציון גבורת ההיאחזות בארץ בעבודה ובהגנה.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.