דלג אל

עלון אוקטובר

חזרה
ידיים תופסות שתיל

ר' אברהם חזן גירונדי, מאה 13

אָחוֹת קְטַנָּה תְּפִלּוֹתֶיהָ
עוֹרְכָה וְעוֹנָה תְּהִלּוֹתֶיהָ
אֵל נָא רְפָא נָא לְמַחֲלוֹתֶיהָ
תִּכְלֶה שָׁנָה וְקִלְלוֹתֶיהָ
......
חִזְקוּ וְגִילוּ כִּי שֹׁד גָּמַר
לְצוּר הוֹחִילוּ בְּרִיתוֹ שָׁמַר
לָכֶם וְתַעֲלוּ לְצִיּוֹן וְאָמַר
סֹלּוּ סֹלּוּ מְסִלּוֹתֶיהָ
תָּחֵל שָׁנָה וּבִרְכוֹתֶיהָ

מטבעות הלשון "תכלה שנה וקללותיה" ו"תחל שנה וברכותיה" באים יחד בפי כול תוך כדי דיבור, הודות להופעתם יחדיו בפיוט הנודע 'אחות קטנה' הנאמר בליל ראש השנה בקהילות רבות.

מפקחים, מנהלים, צוותי חינוך, טיפול וסיוע יקרים,

"אל נא רפא נא.." 

שנת הלימודים תשפ"ה נפתחה בתחושת התחדשות ובתקווה לימים טובים ולשנה רגועה ושגרתית. עם זאת, אנו עדיין נמצאים בשגרת חירום. צוות האגף לחינוך מיוחד שולח חיבוק חם לחברותינו וחברינו בצפון. מתפללים לשלומכם ושלום משפחותיכם ומייחלים יחד עם כל צוותי החינוך והטיפול בארץ לימים טובים יותר.
עם הסלמת המצב הביטחוני בצפון נשלחות אגרות מרכזות אשר האגף לחינוך מיוחד שותף בהכנתן והפצתן. מוזמנים לעיין באגרות ובהן דגשים והנחיות וכן תלקיט מענים ללמידה מרחוק. בתלקיט התהוד"ה מופיע פרק ייחודי המיועד לצוותים ותלמידים בחינוך המיוחד. כמו כן, ניתן להיעזר בפורטל עובדי הוראה, במרחב הפדגוגי של אגף החינוך המיוחד ובו תכנים לשעת חירום

החודש נציין שנה לאירועי 7.10. ליבנו עם המשפחות אשר איבדו את יקיריהם וחייהם השתנו לעד במאורעות אותו היום - שמחת תורה התשפ"ג, אשר הפך באחת מיום של חג ושמחה ליום של אבל ואסון לאומי. מוזמנים לעיין במסמך לחינוך המיוחד, בחוזר המנכ"ל ובחומרי הלמידה בנושא.
מייחלים שהשנה החדשה תביאי איתה בשורות טובות, וזמנים של שקט, שיפתחו שערי שמיים ויענו תפילותינו להשבתם של כל החטופות והחטופים, לחזרה בבריאות איתנה של החיילות והחיילים, להחלמה מלאה לפצועות ולפצועים ובכלל לשנה יפה ושונה.

השנה משרד החינוך שם לעצמו מספר יעדים אסטרטגיים - הון אנושי, למידה ולכידות חברתית.
בהלימה למיקודים אלו, האגף לחינוך מיוחד ממשיך בעשייתו בשנת תשפ"ה ויתמקד במספר מטרות:

  1. גיבוש תפיסה במערכת החינוך בהתייחס להכללת תלמידים עם מוגבלויות – המשך ההשתתפות והלווי של ועדת שפירא ובניית שגרות וסדירויות עם אגפי הגיל.
  2. מתן מענים לתלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים ברצף שלבי הגיל וסוגי המסגרות – נעמיק בתוכניות הפדגוגיות בשיגרה ובחירום, בתוכניות איכות חיים, בתוכניות ללמידה חדשנית ובהם פיתוח כלי בינה מלאכותית.
  3. חיזוק ופיתוח צוותי החינוך, הטיפול ותומכות החינוך – השנה נוביל את תוכנית "יומלא" יחד עם החברה למתנ"סים וכן נמשיך בתהליכי ההכשרה והפיתוח המקצועי של צוותי החינוך, הטיפול והתומכות החינוכיות.
  4. קידום מדיניות בהיבטים ארגוניים ופדגוגיים במוסדות החינוך המיוחד – בבתי הספר של החינוך המיוחד נמשיך ונטמיע את תוכנית פל"ג . במתי"אות נמשיך לקדם את הסדרת תפקיד המתי"א בגני החינוך המיוחד ולהוביל את התוכנית האסטרטגית של המתי"א.
  5. פיתוח מערכות ממוחשבות תומכות נתונים לטיוב תהליכי עבודה – הקמת מערכות ממוחשבות ושיקוף מידע ונתונים בפורטלים השונים.
  6. העמקה והרחבת השותפות החינוכית עם הורים לתלמידים עם מוגבלות ובני משפחתם – נטייב את השירות לפניות הורים ונרחיב את המודל היישובי במתי"א לקידום שותפות חינוכית בין צוותים להורים.

בעלון החודש, במדור 'מדברים מהשטח' יציג המחוז החרדי את העשייה הייחודית לו ברחבי הארץ כולה.
צוות ההנגשה באגף לחינוך מיוחד, יציג במדור 'חדש ומתחדש באגף', כגון הנגשה בתחום הטכנולוגיה המסייעת והנגשה פיזית.
במדור 'אירועים וימי ציון' נשתף בין השאר, במידע משני מקצועות בריאות – המלצות של המדריכות הארציות לפיזיותרפיה למניעת כאבי גב אצל מטפלים, אנשי חינוך והורים לילדים עם צרכים מיוחדים, שנכתבו לרגל יום המודעות למקצוע שצוין לא מכבר, וכן מידע שיאיר את העשייה הייחודית בתחום הריפוי בעיסוק לרגל יום המודעות למקצוע שיצוין בחודש אוקטובר.

שני עדכונים נוספים וחשובים לחודש זה:

"תִּכְלֶה שָׁנָה וְקִלְלוֹתֶיהָ, תָּחֵל שָׁנָה וּבִרְכוֹתֶיהָ"
תחל שנה של פיוס הדדי

יחד אתכם ובשבילכם!
בהערכה רבה,
תמי אומנסקי וצוות האגף לחינוך מיוחד

חזרה לראש הדף

חדש ומתחדש באגף

חדש ומתחדש באגף

החודש צוות הנגשה בחינוך המיוחד יציג תכנים נבחרים מתחומי עשייתו

חזרה לראש הדף

מדברים מהשטח

המחוז החרדי גאה להציג הצצה לעשייה החינוכית בחינוך המיוחד. הצצה המספרת על מחויבות המחוז למצוינות, דגש על התפתחות אישית של כל תלמיד, העצמה חברתית וקשר בין הורים וקהילה.

על כנפי הדמיון - מרכז וואהל שע"י אהל שרה. מפקחת: אילנית אמרגי


מרחב פנאי וחוויה בביה"ס המאחד ספריה מונגשת ומשחקיה טיפולית. בואו לראות חלום שהתגשם



לכתבה
| לקובץ נגיש

"לצלול בשביל לתת זינוק" - שפת הלב בביה"ס "חכמת ישראל" שע"י עמותת צוהר הלב. מפקחת: אסתר קורקוס

תוכנית להתמודדות וויסות רגשי בהנחיית דר' חן נרדי. פרוייקט שפת הדולפין: מדלפנים יחד רגשות, צוללים, נרגעים ומזנקים להצלחה...



בואו לצלול איתנו
| לקובץ נגיש

"למצוא את הפנאי" - בית הספר גבעולים ,אלעד. מפקחת: רבקי בר חיים


גישה ייחודית המדגישה הנאה, משמעות ואוטונומיה, פתרונות חדשניים וטכנולוגיים לצד שימוש ב-
Low Tech, בתיווך מותאם וסביבה מאפשרת בכדי לשפר את איכות חייהם של התלמידים.


לסרטון
| למאמר

חזרה לראש הדף

הודעות נהלים והנחיות

חזרה לראש הדף

על שולחן משרד החינוך והמינהל הפדגוגי

  • הקשבה - שמיעה מכוּוֶנת, נכוֹנוּת לשמוע - Attention

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.