שבוע העליות במערכת החינוך, 1-6.11

מדינת ישראל נבנתה בידי עולים שהגיעו ארצה טרם הקמתה ולאחר שהייתה למדינה. מפעל העלייה הוביל לבניית חברה ישראלית מגוונת ורבת תרבויות, והוא מהמאפיינים המייחדים את עם ישראל ואת מדינת ישראל.
שבוע העליות מצוין במערכת החינוך בכל שנה סמוך ליום ז' במרחשוון שנקבע על פי חוק 'יום העלייה'. מועד זה נבחר בשל סמיכותו לשבת שבה קוראים בתורה את פרשת "לֵךְ לְךָ" העוסקת בעלייתו של אברהם אבינו לארץ. החוק נועד לקדם את שילוב התרבויות השונות בחברה הישראלית על ידי הוקרת תרומתם של העולים למדינת ישראל במרוצת השנים ועד ימינו.
מדברי ההסבר להצעת החוק: "העלייה לארץ ישראל הייתה ועודנה נכס צאן ברזל לשמירת מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולביסוסה לעתיד. כבר מימיה הראשונים של הציונות המודרנית הוכרה העלייה כערך עליון שאותו יש לשמר ואף לחזק, תוך העברתו מדור לדור".
שבוע למידה בנושא העליות לישראל שכותרתו "שותפות ואחדות" יצוין במערכת החינוך מיום ראשון י"ד במרחשוון תשפ"א, 1.11.2020 ועד יום שישי י"ט במרחשוון תשפ"א, 6.11.2020.
בשבוע זה יילמד נושא העליות לארץ במרוכז במקצועות הלימוד השונים ובלמידה מרחוק.
שבוע עליות יצוין השנה בסימן שותפות ואחדות ובדגש על צמיחה מהאתגרים שבדרך.
אבני יסוד
בבניית התוכנית המוסדית יש לכלול את ארבע אבני היסוד:
- בוחנים תפיסות עולם ביחס לעולים ולעליות
- לומדים את עולם הידע בתחום
- דנים בהיבטים חברתיים ערכיים
- מגלים מעורבות ופועלים להוקרת העולים
עליות ועולים - מולדת, חברה ואזרחות, יסודי
חזרה לראש הדף
עליות ועולים
על המניעים, הקשיים והמאפיינים של העולים שעלו ארצה בשנים שלפני הקמת המדינה ולאחריה.
יהדות אתיופיה
מסעם המופלא של יהודי אתיופיה לארץ הקודש.
העפלה
בדרך לא דרך, בספינות רעועות ובחסות החשכה הגיעו עולים ארצה בתקופת המנדט.
העליות בראי העברית - עברית: חינוך לשוני, יסודי
חזרה לראש הדף
- העליות בראי העברית
בתקופת העלייה הראשונה לארץ ישראל נראו ניצנים של תחיית הלשון העברית.
עלייתו של אליעזר בן יהודה לארץ בשנת 1881 הייתה ציון דרך בהחייאת השפה העברית. - עליות שנות ה-50 וה-90
שירים, סרטונים ומערכי שיעור בנושא עליות יהודי צפון אפריקה, ברית המועצות ואתיופיה. - רשימת יצירות ספרות בנושא קליטת עלייה
- טקסטים בנושא עלייה בספרי הלימוד
ספרות
עליות - גאוגרפיה, חטיבת ביניים
חזרה לראש הדף
לומדים על זהות, תרבות ורבגוניות: מגוון הצעות לשיעורים ולפעילויות בנושא העליות מאתיופיה, מברית המועצות ומשאר התפוצות.
אברהם אבינו: העולה הראשון לארץ ישראל - תנ"ך ממלכתי, יסודי, חטיבה עליונה
חזרה לראש הדף
לך לך מארצך (יסודי)
אלוהים מצווה את אברהם לעזוב את מולדתו ולנדוד אל ארץ לא נודעת. מה עוזבים ולאן הולכים?
העולה הראשון לארץ-ישראל (חטיבה עליונה)
אברהם היה בעצם הראשון ש"עשה עלייה" לארץ ישראל, וזאת על פי צו ה': "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראכה". בכך ייסד אברהם את זיקת העם היהודי לדורותיו לארץ ישראל.
העליות בראי ההיסטוריה - חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
חזרה לראש הדף
חומרי הוראה ופעילויות לחטיבת הביניים:
חומרי הוראה ופעילויות לחטיבה העליונה:
העליות הראשונות - גורמים וקשיים |
היסטוריה חמ"ד, חטיבה עליונה
חזרה לראש הדףאזרחות, חטיבת ביניים וחטיבה עליונה
חזרה לראש הדף
נקודת מבט אזרחית – חטיבת ביניים
היחידה עוסקת בעקרון הסובלנות ובזכות לכבוד וחושפת את התלמידים לחלקים בתרבות היהודית האתיופית.
במהלך הלימוד יעשו התלמידים השוואה בין התרבות היהודית האתיופית של בני דור העלייה לתרבות האתיופית של ישראלים-אתיופים שנולדו בישראל או גדלו בה.
נקודת מבט אזרחית – חטיבה עליונה
היחידה עוסקת במנגנוני פיקוח וביקורת, מוסדיים ולא מוסדיים, ובהכרת עמותות העוסקות בהשתלבותם של יהודי אתיופיה בישראל.
סוציולוגיה, חטיבה עליונה
חזרה לראש הדף
שינויים במשפחה היהודית מאתיופיה לישראל (כיתות יא-יב)
יחידת הלימוד עוסקת בתרגול מושגים סוציולוגיים:
מאפייני המודרניזציה, תרבות משנה, מאפייני המשפחה המסורתית והמודרנית
היכרות עם מאפייני המשפחה האתיופית
זיהוי מאפיינים של משפחה מסורתית ומשפחה מודרנית במשפחה האתיופית.
20 שירי ילדים נוסטלגיים שתורגמו לעברית
חזרה לראש הדףארץ ישראל היא כור היתוך של תרבויות שונות מרחבי העולם. העולים תרמו לתרבות הישראלית והביאו עימם את המטבח העשיר של מולדתם, את הלבוש האופנתי וגם את השירים העממיים ואת שירי הילדות. שירים אלו יעבירו לכם כמה רגעים של נחת והנאה, בייחוד אם אתם מכירים את המילים בשפת המקור.
קישורים מומלצים לפעילויות ולסרטונים
חזרה לראש הדףשידורי האקדמיה ברשת לשבוע העליות
חזרה לראש הדףפרשת לך לך
חזרה לראש הדףחומרי הוראה ולמידה נוספים
חזרה לראש הדףגאוגרפיה - אדם, סביבה ואזרחות
בתוכנית הלימודים בא לידי ביטוי נושא עולים ועליות באופן נרחב. בציר משפחות ויישובים יהודיים בראי תולדות ארץ ישראל.
מודולה א': סיפור תולדות המשפחה.
מודולה ב': סיפורי משפחות בראי העליות והקמת המדינה.
מודולה ג': תולדות היישוב שבו אנו חיים, עוסקים בראשוני היישוב ומקימיו בציר, אנחנו אזרחים במדינת ישראל.
מודולה ו': איך ראוי להתנהג כחברים בחברה ובמדינת ישראל? מתייחסים לקבלת האחר, כולל העולה החדש.
גאוגרפיה - אדם וסביבה
בכיתה ו', עוסקת תוכנית הלימודים "ארץ ישראל לאזוריה, וירושלים בירת ישראל"- בפרק 2.4.1 בנושא: אוכלוסייה ויישובים בישראל. בו משולבים גם היבטים של אוכלוסיית העולים החדשים.
בכיתה ז' "האדם וסביבתו- כפר עולמי", בפרק 4- אוכלוסייה במרחב, סעיף 4: תנועות הגירה במרחב הגלובלי ובמרחב הלאומי, עולים ועליות. תרומת העולים לגידול האוכלוסייה ולכלכלה בישראל - תרומת גלי ההגירה היהודית (עליות). עריכת השוואה לפי תבחינים והסקת מסקנות: השוואה בין גלי העלייה לישראל בשנות ה- 50 ובשנות ה-90 והסקת מסקנות לגבי ההבדלים, הדמיון והשוני בין שני גלי ההגירה. עריכת השוואה בין מהגרים "רצויים" (עולים) למהגרים שאינם רצויים- מהגרי עבודה
בכיתה ט', "ישראל- אדם, חברה וסביבה", פרק 4- אוכלוסייה ויישובים בישראל; פרק 1: אוכלוסיית ישראל פסיפס אנושי- מגוון דתי, לאומי ותרבותי, סעיף ב'- פסיפס תרבותי; פרק 2: גידול אוכלוסייה- ישראל כמדינת עליה- שתי העליות העיקריות מאז קום המדינה )שנות החמישים ושנות התשעים( והשפעתן על החברה והכלכלה – ביטויים במרחב.
הגאוגרפיה של ארץ ישראל
בכתות י"א- י"ב, פרק 3: תמורות באוכלוסיית ישראל, סעיף א'1- מבנה האוכלוסייה; סעיף א'2- גידול אוכלוסייה, מאזן הגירה במדינה קולטת עלייה
הצעות לפעילות
- "תרומת העולים"
- "ארץ מולדת- מזרח ומערב"
- "עליית יהודי תימן"
- "אקסודוס- יציאת אירופה"- העפלה
- "העדה האתיופית, חג הסיגד"
- "מבצע שלמה"
- "סיפור עלייתם של בני העדה האתיופית"
- "מדינת ישראל מדינת עלייה"
- מורשת יהדות אתיופיה - מולדת חברה ואזרחות - יסודי
- קליטת יהדות אתיופיה בישראל
- קליטת יהדות אתיופיה בישראל
- גאוגרפיה אדם וסביבה לחטיבות הביניים - אתיופיה
- גאוגרפיה אדם וסביבה לחטיבות הביניים - ביתא ישראל
- חומרים של המכללה למדינאות
- מט"ח - תמיד אזרחות
- יסודות
היסטוריה, מולדת ואזרחות
חומרי למידה- הוראה והצעות לפעילויות
- פעילות פתיחה ומשימה בנושא "עליות זה להיות" (מתאים לחט"ב)
- מערך שיעור לכיתה ז': יהודי אתיופיה, שורשים, היסטוריה תרבות ומנהגים
- מערך שיעור-יהודי אתיופיה
- מערך שיעור-תולדות יהודי אתיופיה
- פתגמים-יהדות אתיופיה
- מכתב המפמ"ר חמ"ד
- "גלי העלייה למדינת ישראל בשלושים השנים האחרונות של המאה ה-20: מכור היתוך לחברה רב תרבותית
- יהודי אתיופיה כדוגמה להשתלבות במעבר מ"כור ההיתוך" ל "רב תרבותיות"
- "העלייה הבלתי לגאלית בתקופת המנדט – המכביות הראשונות – כלי לעליית צעירים לארץ ישראל
- עולים ועליות דרך דילמות סרטונים ושירים
- כרזות
- קריקטורות
אומנויות
חומרי למידה בתחומי אומנות שונים
אומנות חזותית
- קובץ כללי של כל הפעילויות
- הצייר אליהו אריק בוקובזה
- הצייר מאיר פיצ'חדזה
- האמן פיליפ רנצר
- העשרה נוספת
- זהות מגדר ועליה באמנות- מערכים
מחול
מוסיקה
- קובץ כללי של כל הפעילויות
- אם אשכחך ירושלים ועל נהרות בבל
- פה בארץ חמדת אבות
- שיר בוקר-בהרים כבר השמש מלהטת
- צל ומי באר
- אין כבר דרך חזרה-אח יארב יא ראב
- שיר ישראלי
תיאטרון
ספרות
חומרי הוראה - למידה והצעות לפעילויות
- העליות בראי הספרות
- המסע לארץ ישראל
- גלות לבלפור חקק - צילה אשחר
- אבות ובנים לנוכח משבר העלייה לארץ
- רשימת יצירות ספרות בנושא קליטת עליה
- רשימת טקסטים מעולם השיח הספרותי והעיוני העוסקים בנושא העלייה בתוך ספרי הלימוד המאושרים- אגף שפות עברית, חינוך קדם יסודי ויסודי
- דגם הוראה ליצירה "ככר השמחה וככר העצב" מאת נורית זרחי - אגף שפות עברית, חינוך קדם יסודי ויסודי
- חלום בדמי כבוד"/גרמאו מנגיסטו (2010) יצירה בבחינות הבגרות
- סיכום היצירה - חלום בדמי כבוד / גרמאו מנגיסטוכתיבה ועריכה: מיקה בארי ויובל פז
- בין חזון אוטופי לתיקון עולם - קריאה בסיפורו של גרמאו מנגיסטו "חלום בדמי כבוד"כתבה: ד"ר מזל קאופמן
מעורבות חברתית - מינהל חברה ונוער
עלייה וקליטה
- מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות" – גיליון "על סדר היום", מס' 140
לפניכם, חמש פעילויות, שמטרתן להכיר ולהבין את חוויית העולה ואת קשייו בארץ הקולטת, לדון בחשיבות העלייה כמשימה לאומית ובתרומתה לחברה, ולסייע בקליטת העולים מתוך פתיחות וסובלנות לתרבותם ולמסורותיהם - עולים - אז והיום
הפעילות מבוססת על קטעים מספרה של בלהה נוי "ילדי ביכורים" המשקפים בעיות שאפיינו את קליטת העלייה בשנות ה50-40, אך מזמנים שיח על אתגרי העלייה והקליטה גם היום - משפחתי וארץ ישראל
הפעילות מאפשרת להכיר את הסיפור המשפחתי הייחודי בהקשר לסיפורי עלייה ממקומות שונים בעולם - טביעת ספינת מעפילים "אגוז"
פעילות בשלושה מעגלים (אישי, קבוצתי וכתתי) המעלה למודעות, את להט האמונה של יהודי מרוקו בדרך לעלייתם ארצה ואת דבקותם במטרה, מבררת את חשיבות הנצחתן של פרשיות גבורה של יהודים בדרכם לארץ. וחושפת דרכי הפעולה של מדינת ישראל באמצעות ארגון "המסגרת"
סיפורן של עליות
- יוצאי אתיופיה בישראל – דף מרכז
בדף המרכז אפשר למצוא פעילויות על מסעם של יהודי אתיופיה לארץ, תהליך הקליטה בארץ – הקשיים והאתגרים וכן סיפור תרבותם ומורשתם של יוצאי העדה - שורשים ומסורת יהודי סוריה
הפעילות מבוססת על קטעים מספרי הסופר אמנון שמוש, יליד חאלב שבסוריה, המביאים את סיפור חייה של הקהילה, מורשתה ותרבותה. הפעילות עוסקת בתהליך הקליטה וההתמודדות עם החיים החדשים בארץ
קליטת בני נוער עולים
-
תוכנית " חברים "
התכנית "חברים" מוקדשת לפיתוח תחושת השייכות של בני נוער עולים בחברה הישראלית ולשיח רב תרבותי בין הקבוצות השונות.
ערבות הדדית
שפ''י
שפ"י פועל למען קידום היכולת לחיות בכבוד בחברה רב תרבותית.
חומרי ההוראה למידה עוסקים בחיזוק תפיסה ערכית ומיומנויות תוך אישיות ובין אישיות, לקידום היכולת לחיות בכבוד בחברה רב תרבותית
- "מפגשים בחברה הישראלית" מערכי שיעור לתלמידי כיתות ג- ו
- חוברת קש"ר בעברית
- חוברת קש"ר באנגלית
"קשב שיח רב תרבותי" – מערכי שיעור לתלמידים בעל יסודי ט' עד יב' - סדנא: מיומנויות הבניית השותפות החינוכית משפחה מרובת משפחות: עבודה עם הורים עולים
- הבניית מרחבי שותפות חינוכית עם הורים עולים
חינוך קדם יסודי
גן הילדים הוא בבואה של החברה הישראלית וככזה הוא פסיפס חברתי-תרבותי עשיר ומגוון.
מתוך ההבנה כי בגן נרכשת מערכת עמדות, אמונות ורגשות, דעות והתנהגויות שיאפיינו את הילדים בהמשך דרכם, ומתוך השאיפה ליצור חברה רב-תרבותית שבה לכל קבוצה מקום ראוי, אנו מחויבים ליצור את התנאים המיטביים לגן רב-תרבותי. גן כזה מדגיש את המאחד בינינו והמייחד אותנו, מאפשר היכרות עם מגוון מאפיינים תרבותיים כגון: מוזיקה, ריקוד, ארוחות חגים וטקסים וסיפורים עממיים, ושוזר אותן אלה באלה, גן רב תרבותי הוא גן המתייחס אל מגוון התרבויות כאל הזדמנות להעשרת עולם הילדים והילדות.
מוגש לכם החוברת "פסיפס ישראלי – שבוע העליות בגני הילדים" ובה אוסף רעיונות ליישום חווייתי של שבוע העליות בגני הילדים. ההתייחסות אל העליות בגן תהיה בהתאם למוצאם של משפחות הילדים, מכלל הארצות מזרח ומערב.
העלייה ארצה מרחבי העולם יצרה גיוון ייחודי ועשיר, הבא לידי ביטוי גם בגן הילדים. הגיוון התרבותי של משפחות הילדים והצוות החינוכי בגן, והשונות ביניהן מהווה הזדמנות לשיח ערכי, ולהעשרת העולם של הילדים והילדות.
מטרות:
- הכרת גן הילדים כבבואה של החברה: "פסיפס" תרבותי-חברתי
- טיפוח חינוך רב תרבותי בגן הילדים
- "קירוב לבבות" – בין ילדים ילידי הארץ לילדי עולים
- העצמת הילדים העולים
- העשרת הידע של הילדים וצוות הגן אודות התרבויות השונות
עקרונות:
- כל גן ילדים מכיל בתוכו פסיפס תרבותי מגוון ועשיר, כל גן הוא: "גן מרובה תרבויות"
- הפסיפס התרבותי מספר את סיפור הקמתה של מדינת ישראל ושל החברה הישראלית: "כולנו יחד יוצרים פסיפס ישראלי"
- חינוך להכרה של עושר התרבויות הוא הזדמנות ומשאב לשיח ערכי, פיתוח סובלנות וקבלה
- הכרת המאחד והמייחד בתרבויות: שפה, לבוש, טעם, צלילים ועוד
- שימור שפת המורשת כחלק משמעותי בזהות ובתרבות
מה בגן?
- חשוב ליצור סיפור מסגרת להתייחסות לשבוע העלייה בגן הילדים
- הפעילויות המוצעות הן לבחירה ולשיקול דעתם של הגננת וצוות הגן
- עיסוק בתכנים המוצעים במהלך כל השנה יקדם את החינוך לסובלנות וקבלה
חינוך יסודי
שבוע העליות – "הסיפור השלם" יצוין בשנה"ל בשבוע שבין ה' בחשוון ל-י' בחשוון,
בשבוע זה נעסוק בסיפורן של כלל העליות לישראל, בעבר ובהווה, ממגוון ארצות מוצא ותרבויות ובכללן מארצות המזרח.
העיסוק בנושא ייעשה במסגרות מגוונות, כמו: בהוראת תחומי הדעת, בשעת חינוך – מפתח הל"ב ובפעילות הלא-פורמאלית בשיתוף ההורים והקהילה.
חברת הילדים בבית הספר הינה רב תרבותית המשקפת את התפוצות השונות בחברה על מנהגיהן, מסורותיהן, מורשתן ואורחות חייהן. רב תרבותיות זו מזמנת שיח אודות המאחד והמייחד באמצעות העמקת הידע ביחס לתרבויות השונות ויצירת שפה משותפת ויחס מכבד כלפי המנהגים והמסורות השונים.
שיח יזום יאפשר ללומדים לשתף בעולמם התרבותי ובסיפורם המשפחתי במסגרת מוגנת ומקבלת יסייע בטיפוח הזהות האישית והמשפחתית וההשתייכות התרבותית והלאומית.
כל זאת ייעשה בדגש על הבאת הסיפור השלם הנוצר מפסיפס של תרבויות וזהויות.
הצעות לשיח ופעילות בכיתה ובבית-הספר:
א. מיישמים ערכים בחברה רב תרבותית
- במעגל האישי – חשיבות השם הפרטי עבור האדם תוך הבנת ההקשר התרבותי והמשפחתי.
הפעילות: שם וזהות
- במעגל הכיתתי – מקומם של הקולטים והנקלטים בתהליך הקליטה
הפעילות: כיתה רב תרבותית
- במעגל הבית ספרי - תחושות העולה בסביבה חדשה
הפעילות: כבוד וסובלנות בחברה רב תרבותית
ב. רואים ערכים
- במעגל הבית ספרי והקהילתי - ייזום מהלכים לקידום ערכי השונות בעקבות
הפעילות: שונות וסובלנות ביצירת האומנות
ג. להרחבה